• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Nachttrein naar Lissabon

Door Esa Caldas 10 reacties
Gepubliceerd op 2 maart 2016 bijgewerkt op 24 september 2020

Met de trein in vierentwintig uur van Nederland naar Portugal? ’s Morgens uit Nederland vertrekken en de volgende ochtend om 7.20 uur met de nachttrein in Lissabon aankomen op het Estação do Oriente in Lissabon? Onmogelijk! Daar geloofde ik werkelijk niets van. Portugese treinen zijn in mijn beleving standaard te laat. “Nee, hoor,” zei Judith, “Ik ben er écht over 24 uur!” Ik durfde er een lunch in Portugal om te verwedden.

Nachttrein naar Lissabon
Foto Esa Caldas

Judith vertelt:

Van Rotterdam naar de Frans-Spaanse grens in 8 ½ uur

Omdat Esa heel ruimhartig bekenden uitnodigt bij haar op ‘de Berg’ kon het gebeuren dat ik op zomaar een woensdag in de zomervakantie om zeven uur ’s ochtends op Rotterdam Centraal in de Thalys stapte. Ruim tweeënhalf uur later was ik al in Paris-Nord, om daar over te stappen op de TGV naar Irun (het eerste Spaanse stadje ná de grens Frankrijk-Spanje).

De TGV uit Nederland komt aan op Gare du Nord, maar de TGV naar Irun vertrekt vanaf Paris-Montparnasse, dus je moet wel even twintig minuten met de metro. De mensen in de treinreiswinkel, waar ik de reis heb gekocht, hadden me al een metrokaartje in de handen geduwd en daar was ik nu heel blij mee! Op die manier loop je lekker snel door en heb je nog tijd om op Gare de Montparnasse een Starbucks-cappuccino à raison de 4 euro te halen.

De TGV brengt je vervolgens in 6 uur tijd naar de Spaanse grens. Een niet al te ingewikkelde rekensom leert dus dat je in 8 ⅟2 uur van Rotterdam naar Spanje crosst: daar kan de auto niet tegenop! Ok, het vliegtuig wel, maar als je – zoals ik – meer stress dan gemak hebt van vliegen, dan is dat niet relevant.

Goed, de TGV dus. Ik zat – helaas – ingeklemd tussen het raam en een niet al te fris ruikende (understatement), gezette man. Ik heb constant op het balkon en andere plekken gezeten. Het is wonderlijk wat voor mensen je allemaal tegenkomt. De een tot in de puntjes verzorgd, de ander met piekerig haar, gele tanden en een vreemde koffer vol stapels krasloten en medicijnen. En hoe ik zelf? Nou, om te beginnen was ik totaal niet op het weer gekleed. Een lange spijkerbroek en een donkerbruin shirt met lange mouwen. Daaronder m’n paarse Salomons, weliswaar de Toppertjes (XA PRO 3D Ultra 2-GTX Trail – hoeveel afkortingen wil je hebben voor je schoen?) onder de Salomons, maar toch niet zo heel erg modieus. Ik kan er niks aan doen: bij het woord “reizen” schiet ik bij wijze van pavlovreactie in deze kledingmodus en denk niet aan een zwierige rok, een leuk bloesje en pumps. Die laatste heb ik trouwens sowieso niet bij me, net zo min als een leuke handtas. Maar goed, ik ben wél goed gekleed op de airconditioning in de treinen, dat dan weer wel.

Met de nachttrein van Spaans Baskenland naar Lissabon

Rond 18.30 uur kwamen we aan op Irun. De overstap aldaar is een eitje: de nachttrein naar Lissabon staat 10 meter verderop op het andere perron. Tijd zat dus. Tijd heb je op station Irun trouwens helemaal niet nodig. Daar is echt NIKS, maar dan ook helemaal niks te beleven. Er zijn kale perrons en kale muren, geen koffie om te halen, geen snoepautomaat, geen reclameposters, zelfs geen prullenbak en… vreemd genoeg ook nergens afval of rommel. Wel apart, want uit het raam kijkend door Frankrijk heen vond ik Frankrijk menigmaal een soepzootje en dan nu zo’n kaal, verlaten station!

Overstappen op de nachttrein in Irun
Foto Esa Caldas

Na Irun kom je door San Sebastian, een Spaanse kustplaats. Mooi! Vanuit de trein zie je de zee en de havens liggen. Het gebied wordt dan gelijk bergachtiger (na de kale pijnboomvlaktes van de laatste uren van Bordeaux tot Biarritz). Het landschap is werkelijk prachtig in de avondzon!

Ik deel mijn slaapcabine met een Frans meisje van 24 jaar. Ze ziet er leuk uit en is erg aardig. Haar vriend, een Portugees, zit iets verderop. Ook al zo aardig! Ze vertalen voor mij wat de conducteur me probeert duidelijk te maken. Die wil behalve mijn kaartje namelijk ook mijn Interrailpas zien. En die conducteur zelf: ook al zo’n aardig type! Helemaal blij word ik, als ik diezelfde conducteur een half uur later in het keukentje van de restauratiewagon bordjes rijst met gebakken aardappelen en bacalhau zie klaarmaken samen met zijn collega. Twee kleine, ronde mannetjes. Het ruikt erg lekker en alles gaat er lekker kneuterig aan toe. Niks geen kant-en-klaar menu’s in plastic bakjes! En de prijzen kelderen ook drastisch: 1 euro voor een meia de leite, waar ik in Parijs nog 4,50 voor een Starbucks moest aftikken. Ik wilde er graag een vers, warm broodje bij, ‘maar helaas’, zei de meneer, ‘die horen alleen bij de menu’s’. Toen hij me daarna mijn koffie en zakje chips overhandigde, legde hij er een verfrommeld servet naast op de toonbank. Drie keer raden wat daarin verstopt zat: een heerlijk vers, warm wit broodje! Je begrijpt wel dat ik door die ene attente daad aan die 2 conducteurs-annex koks-annex barmannen (of gelijk aan alle Portugezen?) mijn hart verpand heb.

Terug in de slaapcoupé: die ziet er keurig uit, maar is enorm gedateerd. Alles is olijfgroen en op de bedden liggen grijze dekens met een wit laken alsof je in het leger zit. Verder is alles doodeenvoudig en is er vooral héél veel niet: geen stopcontact, geen WiFi, geen teksten met “Stilte” of “Pas op!”, geen pijltjes die naar de wc wijzen, geen pijltjes richting de restauratiewagon, geen “Open”, geen “Niet uit het raam hangen”, nee, gewoon niks. Hmm, lekker rustgevend eigenlijk.

Slaapcoupé
Foto Esa Caldas

’s Nachts héérlijk geslapen. Door het geboemel van de trein word je zo’n beetje in slaap gewiegd. Tegen de ochtend kwam de kok-barman, die nu weer gewoon conducteur was geworden, ons wekken om te zeggen dat we binnen 20 minuten op Estação do Oriente (Gare do Oriente) zouden zijn. Nou, dat werd nog opschieten, want ik moest me nog wassen (zo goed en zo kwaad als dat gaat met alleen een nat washandje boven een piepklein wasbakje met nog 3 dames in de kleine slaapcoupé). Gelukkig ben ik de schaamte voorbij, wat erin resulteerde dat ik okselfris in een hip jurkje en gekleed op het Portugese klimaat (nu wel!) monter en uitgerust de trein uitstapte. Om 07.20 stipt, dus ruim 23 uur later (er is één uur tijdsverschil tussen Nederland en Portugal) was ik gearriveerd in Lissabon. Daar stond Esa zich enorm te verkneukelen dat deze Portugese trein heus op tijd was aangekomen, ja zelfs een paar minuten te vroeg. Eerder had ze mij bezworen dat zoiets onmogelijk was en indien toch, dat ze mij dan op een lunch zou trakteren. Muito obrigado dus aan de ‘Comboios de Portugal’ voor een ontspannen reis én een heerlijke lunch met gebakken rode poon bij A Lareira in Nadadouro aan de Portugese Costa de Prata!

Tips van Judith

Je kunt natuurlijk met het vliegtuig naar Portugal, vanaf Amsterdam, Rotterdam of misschien wel vanaf Eindhoven. Maar waarom niet eens met de trein gaan? Evengoed als de opmars van ‘slow-food’, kan het ‘slow-travelling’ worden aangeprezen: inderdaad, je doet er weliswaar 24 hele uren over, maar je leeft ook toe naar je bestemming, je ziet het landschap om je heen veranderen en bent al láng en breed ontspannen nog vóór je goed en wel bent aangekomen. Een aanrader dus. Hoe ga je te werk?

Tip 1: Ga naar de treinreiswinkel aan de Breestraat in Leiden en boek je treinreis aldaar. De mensen zijn erg aardig en ter zake kundig; ze helpen je aan de beste verbinding voor de beste prijs. Inclusief 2 metrokaartjes voor de overstap in Parijs. En dat is fijn: hoef je niet in alle hectiek ondergronds nog voor een kaartjesautomaat te staan klunzen. In Leiden wandel je gelijk nog even naar de Burcht en drinkt ergens een lekkere cappuccino om te vieren dat je deze leuke reis hebt geboekt. Heb je ook gelijk nog een leuke ochtend Leiden te pakken. Website: www.treinreiswinkel.nl

Tip 2: Vraag in de treinreiswinkel om zitplaatsen vóóruit, of, als je dat leuk vindt, om een plek van een 4-zits met een tafeltje in het midden.

Tip 3: Als je alleen reist, is in de nachttrein een plek in een 4-persoonscabine (dames óf heren) wel zo gezellig. Waarschijnlijk maak je een praatje met Spanjaarden die vanuit Bilbao of omstreken naar Lisboa reizen. Ben je met z’n tweeën, dan kun je ook een 2-persoonscabine boeken. Vooral het onderste bed in die cabine is iets langer en dat is dan weer geschikt voor de – meestal langere – heren in het gezelschap.

Tip 4: WiFi. In elke trein zijn stopcontacten om je mobiel op te laden tijdens deze lange reis. WiFi is helaas ver te zoeken…

En verder

Judith is ook terug met de trein gegaan. Ze is op een warme zomeravond in Lissabon op de trein gestapt en deelde een slaapcabine met drie Spaanse dames die in Peniche een weekje hadden gesurft. Voor veel Spanjaarden uit Galicië en Baskenland is de nachttrein naar én van Lissabon immers de beste manier om naar Lissabon te reizen. En jawel, 24 uur later, de volgende avond, was Judith alweer op Nederlandse bodem. Opnieuw stipt op tijd…

Dit artikel is eerder, in aangepaste vorm, verschenen op Zin in Portugal, een blog over het boerenleven aan de Portugese Zilverkust.

Estação do Oriente
Estação do Oriente waar Judith weer op de trein naar Nederland is gestapt. Foto Esa Caldas

« Ook Google Translate wordt het soms teveel
Waar gaat het heen met TAP? »

Categorie: Natuur & Ontspanning Trefwoorden: Lissabon, nachttrein, reizen

Lees Interacties

Reacties

  1. Annelies zegt

    6 maart 2016 om 11:49

    Wat een ontzettend leuk verhaal.
    Ben alleen erg benieuwd naar de kosten van deze treinreis? Begrijp hoe vroeger je boekt hoe goedkoper.

    Beantwoorden
  2. Bart Robrechts zegt

    6 maart 2016 om 18:14

    Ik doe dit traject 2-3 keer per jaar en kan het alleen maar bevestigen: de trein is leuker dan het vliegtuig. Ik neem wel één TGV vroeger, die stopt in Hendaye en er is geen aansluiting naar Irún. Ik ga te voet. De wandeling van Hendaye naar Irún is een half uurtje. Je kan overal het voetpad volgen. Dan heb je nog ongeveer twee uur om in Irún tapas te eten. Van centrum tot het station (daar is inderdaad niets te zien) is slechts 10 min lopen.
    Ik raad iedereen aan om het traject Parijs-Spaanse grens ruim op voorhand te boeken (óók terug)!

    Beantwoorden
  3. Cees zegt

    7 maart 2016 om 08:15

    Mooi verhaal! Het lijkt me inderdaad een heel andere ervaring dan vliegen. Maar is het nou erg veel duurder dan de hedendaagse low-cost tickets?

    Beantwoorden
  4. rob zegt

    7 maart 2016 om 15:25

    Een mooi verhaal en goede tips! Wat heeft de reis uiteindelijk gekost?

    Beantwoorden
  5. leni zegt

    9 maart 2016 om 22:30

    Ik heb gehoord dat het ook nog goedkoop is… maar hoeveel kost de trip eigenlijk?

    Beantwoorden
  6. jeanne j.m. zegt

    10 maart 2016 om 10:09

    Nog even dit, in de trein kun je natuurlijk zoveel bagage meenemen als je wilt – in het vliegtuig niet – maar waar zijn de ouderwetse kruiers in het verhaal gebleven?

    Beantwoorden
  7. Arno Straalman zegt

    11 maart 2016 om 12:52

    In 1983 maakte ik een treinreis vanuit Lissabon naar den Bosch. Was heel lang onderweg en er was toen geen slaaptrein. Geweldig avontuur. Vertrok met een biljet van 10 dollar, een fles vinho verde en nog 500 Escudos. Kreeg van twee Zwitsers een fles water en een koek. Pikte later van een hele dikke Duitse man een broodje toen hij even naar de wc ging.
    In Parijs op Gare du Nord overstappen en een croissantjes scoren. Kwam vroeg in de ochtend in den Bosch aan en heb op het terras van Cafe de Blauwe Druif (nu de Druif) een paar Hollandse biertjes gedronken. Heerlijk avontuur!

    Beantwoorden
  8. marion zegt

    11 maart 2016 om 18:46

    Hoi Bart, bedoel je dat je geen overstap hebt in Parijs? Ik kan deze nl niet vinden. Graag een reactie,
    groetjes.

    Beantwoorden
  9. marion zegt

    11 maart 2016 om 18:47

    Wat een toeval, ik zocht net naar een andere manier van reizen naar mijn favoriete land… Nu heb ik daar ene heel mooi goed geschreven verhaal bij… Dankjewel en voor de tips!

    Beantwoorden
  10. Claire zegt

    7 oktober 2019 om 16:50

    Hoi, hoi, wat fijn dit te lezen!
    Ik heb n.l een hond (medium sized) en wil ‘m graag meenemen naar Portugal, maar wil niet met ‘m vliegen. Lees ik het goed dat je de gehele rit met de TGV reist? Of reis je gedurende de rit ook met andere treinmaatschappijen? Niet alle maatschappijen laten honden toe n.l., vandaar de vraag. Gelukkig mag je hond (aangelijnd) wel mee in de TGV. Hoor het in ieder geval graag (anders moet ik verder gaan zoeken)!
    Groetjes, Claire

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

uitnodiging expo
Foto- en schilderijenexpositie mei/juni 2025 in Lissabon
Livraria Lello & Irmão.
Portugese boekhandels: Aanrader, ook voor niet-lezers
Lissabon, een metropool van mondiale culturen wordt muzikale smeltkroes

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Cees Groenewegen op Animal Farm in de Serra: “Ik begrijp je bekommering om dierenleed, maar vergeet nooit dat mensen in het ene land nu eenmaal anders met dieren…”
  • Nico Croon op Een dag zonder stroom: “Ha Cees, Mijn vrouw en ik touren op dit moment door Portugal en ik lees je verhalen nu in een…”
  • JP Nols op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Beste Geert, U heeft helemaal gelijk ! Mooie interessante tekst trouwens. Jaques Brel was eerder afkeurend tegenover de Bourgeoisie en…”
  • stevewn op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “een prachtig stuk over de legendarische Jaques Brel !”
  • Ernst Schade op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Prachtig verhaal, Geert Brabant! Dank!”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer je privacy

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Beheer opties
{title} {title} {title}