Als de pandemie de “boel niet had verstiert” zouden we van 2 tot en met 5 september de tallships, tot zover het oog reikt, aangemeerd zien liggen aan de kade van de cruiseterminal.
Bij een aantal schepen mag je aan boord, wat rondkijken en een praatje maken met de bemanning. Hoe aangrijpend is het als de vloot uitvaart en de stad achter zich laat. Toeschouwers en bemanning blijven naar elkaar zwaaien. Tot volgende keer, in Lissabon, Amsterdam of ergens overseas.
In 1956 werd de eerste tallshipwedstrijd gehouden. Het startschot klonk in het Engelse Torbay en Lissabon was de eerste aanloophaven.
Portugal organiseerde deze beroemde internationale regatta vijf keer in 1982, 1992, 1994, 1998 en 2006 en ook het 60-jarige jubileum van deze tallshiptraditie werd in Lissabon gevierd, in 2016 was de start aan de oever van de Schelde en daarna ging de wedstrijd via Lissabon en Cádiz naar La Coruña terminus.
De zeilroute van dit jaar is nog niet helemaal bekend daar de traditionele havens vooralsnog afhaken in verband met de pandemie.
Wat is een tallship eigenlijk?
De Sail Training Association is een internationale organisatie met ook een Nederlandse afdeling, die zich als doel stelt om jongeren tussen 15 en 25 jaar aan boord van klassieke zeilschepen middels Sail Training vaardigheden bij te brengen. Op deze manier wordt het erfgoed van eeuwenoude zeilervaring bewaard voor toekomstige generaties. Zij doen dit onder andere door het organiseren van internationale Tall Ship Races. Door het succes hiervan is de term ’tallship’ de wereld in geholpen.
Eigenlijk is het niet meer dan een verzamelnaam van grote, vaak oud uitziende zeilschepen, zoals de volschepen, schoeners, barken en brigantijnen. We schrijven hier specifiek oud uitziende schepen, omdat de boten veelal reconstructies of replica’s zijn. De schepen zijn de afgelopen decennia gebouwd, maar zijn gebaseerd op de schepen uit de oude zeiltijd. Zo blijft geschiedenis in leven en kunnen we vandaag aan boord een indruk krijgen van hoe het er eeuwen geleden uitzag. Letterlijk overgenomen van de site van het Scheepvaartmuseum.
Portugese tallships
De Caravela Vera Cruz is een exacte replica van de oude Portugese karveel en is eigendom van de Portugese Vereniging voor Zeiltrainingen. Het schip werd in 2000 gebouwd als onderdeel van de 500e verjaardag van de ontdekking van Brazilië.
De NRP Sagres is een opleidingschip van de Portugese marine; tevens zijn er een tweetal kabeljauwvissersschepen, die in 1937 door de CUF scheepswerf in Lissabon werden gebouwd.
Virtueel meevaren?
Zou je een dag of een weekje aan boord van zo’n tallship willen meemaken om de opgaande zon te zien, het zout op je lippen te proeven? Grijp dan je kans door de mogelijkheid van de online Sailonline’s Tall Ship Racing 2021. Met deze virtuele racesimulators kun jij je zeilvaardigheden inzetten tegen online medezeilers.
Prachtige exemplaren
Tussen de internationale vloot van tallships bij de cruiseterminal liggen vaak ook andere emblematische zeilboten, zoals het Russische opleidingsschip MIR, met een lengte van 109,20 meter, 28 zeilen en drie masten (de middelste meet meer dan 52 meter).
Of de Jolie Brise, die in 1945 werd verkocht en teruggevonden is door de Portugees Luís Guimarães Lobato. Het schip is tegenwoordig eigendom van de School of Dauntsey’s.
Of de Lord Nelson, een zeilboot die speciaal ontworpen is om mensen met een lichamelijke handicap als bemanning te kunnen laten functioneren.
Sail Amsterdam
Sail Amsterdam werd voor het eerst gehouden in augustus 1975 als onderdeel van de viering van het 700-jarig bestaan van de stad Amsterdam. In 1977 werd de Stichting Sail Amsterdam opgericht omdat men besloten had om elke 5 jaar een Sail te organiseren. De eerste vond plaats in 1980. Door de pandemie werd Sail 2020 afgelast en voor een nieuwe editie zullen we tot 2025 moeten wachten.
Diverse botenweetjes
In 1913 werd in Amsterdam de Eerste Nederlandse Tentoonstelling op Scheepvaartgebied gehouden. Men kon hier de tentoongestelde boten bezoeken. Het doel was om de internationale aandacht op de stad Amsterdam en zijn haven te richten en schepen over de hele wereld werden uitgenodigd.
Multi-purpose fregatten Bartolomeu Dias
In 2006 kocht Portugal twee Nederlandse marine multipurpose-fregatten. Nederland moest door bezuinigingen deze twee schepen afstoten en Portugal wilde ze graag kopen. Nu beschikt de Portugese marine – voor het eerst in haar geschiedenis – over vijf zware schepen. De fregatten waren oorspronkelijk ontworpen om op Russische onderzeeboten in de Atlantische Oceaan (Koude Oorlog) te jagen. Overigens was de dreiging vanuit Rusland over, toen de schepen in gebruik werden genomen. Maar zowel in het buitenland als binnen de Nederlandse marine zijn de multipurpose-fregatten populair vanwege hun betrouwbaarheid en vaareigenschappen. De schepen zijn door de Nederlandse marine met succes ingezet tijdens verschillende operaties in wateren van de Middellandse Zee tot de Perzische Golf en van de Noordzee tot de Atlantische Oceaan.
Tres Hombres
Tres Hombres is een motorloze schoenerbrik die organische en ambachtelijke producten op een duurzame manier tussen Europa, Noord-, Midden- en Zuid-Amerika vervoert. Het schip is een onderdeel van de vloot van de Nederlandse onderneming Fairtransport dat allround ervaring heeft met scheepsontwerp, -bouw en -exploitatie en ondersteund wordt door een internationaal netwerk van professionele traditionele zeilers, houtbewerkers, riggers en scheepsbouwers. Ook hier wordt deze expertise aan de jongere generatie(s) doorgegeven.
Lies zegt
De route is niet alleen bekend …… het hele event gaat niet door helaas .
Jammer !!
Lotte Akkerman zegt
Dank je, Lies, ik was nog niet op de hoogte. Inderdaad, wat jammer dat het afgelast is. Het artikel is aangepast. Erg fijn dat je mij dit hebt laten weten.