• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

In memoriam Bert De Coninck, Belpop icoon in Portugal

Door Geert Brabant 7 reacties
Gepubliceerd op 27 december 2024 bijgewerkt op 4 juni 2025

Eind vorige maand overleed in zijn woonplaats Lagos de Vlaamse rock artiest (°Mechelen 1949), die mee aan de wieg stond van de Nederlandstalige rock in België en later in Portugal aan zijn carrière een totaal nieuwe invulling gaf.

Bert De Coninck bij zijn Portugese paarden
Bert De Coninck bij zijn Portugese paarden. Foto: Belpopper

Enfant Terrible, de beginjaren

Als notoir pacifist weigert hij zijn militaire dienstplicht en hij verlaat België richting een commune van de Italiaanse filosoof Lanza del Vasto in Zuid-Frankrijk. In Avignon komt hij een tijdje als straatmuzikant aan de kost en hij verblijft ook een tijdje in Marokko. Stel je daar niet het hedendaagse toeristische kader bij voor, nee het was leven als een hippie van dag naar dag. Eens terug in het land neemt hij zijn eerste plaat op, samen met Jean Rousseau, zijn Mechelse stadgenoot. Deze had hem ingeschreven voor het Humor Festival in Heist (we schrijven 1975) en als Bert -tot zijn eigen verbazing- als overwinnaar uit de bus komt, versiert hij een plaatopname bij Parsifal. De titel van de LP, Enfant Terrible, is bepaald toepasselijk op de non-conformistische muzikant. Op de plaat horen we ook Mich Verbelen die later naam zal maken als bassist bij Raymond van het Groenewoud. De link met het Humor Festival levert hem -ongewild en onterecht- het label kleinkunstenaar op. Daar zal hij later al snel komaf mee maken.

Hoes Enfant Terrible, eerste LP, met Jean Rousseau
Hoes Enfant Terrible, eerste LP, met Jean Rousseau – Bron Discogs

Een beetje vervelend detail is het volgende verhaal. Nico Mertens van platenlabel Parsifal heeft Bert al vooraf ingefluisterd dat hij dat festival zal winnen en heeft zo zijn vertrouwen gewonnen. Bert is in de wolken, er volgt een feestje en hij tekent onmiddellijk een contract. De dag nadien krijgt hij een voorstel van Philips Phonogram voor een plaatopname, maar in de euforie kiepert hij het de vuilbak in. Nadien zal blijken dat Parsifal eigenlijk te kleinschalig was voor een degelijke distributie, wat een breder succes in de weg heeft gestaan. Bert zal er altijd van overtuigd blijven dat een samenwerking met Philips de doorbraak in Nederland zou betekend hebben.

Het (voor die tijd) erotisch getinte nummer Evelyne, met als thema ontrouw, choqueert het conservatieve Vlaanderen (Om tien na half elf liggen we lekker in haar bed / Ze vraagt of ik champagne lust en we draaien Medecine Head / Doe het, zegt ze, en ze lacht ‘r tanden bloot / Ze maakt m’n lichaam dronken en al de kleuren worden rood). Het komt echter op single uit en wordt een echte Belpop klassieker, die ook een aantal weken in de Dutch Charts opduikt.

De Brugse jaren

Parsifal heeft zijn zetel in Brugge en bezorgt hem degelijke opnamecondities, één van de redenen waarom Bert naar het Venetië van het Noorden verkast. In de West-Vlaamse hoofdstad loopt hij Serge Feys en Jean-Marie Aerts tegen het lijf, muzikanten uit de buurt die niet veel later samen met Arno Hintjens het goede weer gaan maken bij het legendarische TC Matic. Samen met hen maakt hij de LP Crapule De Luxe, een echte cultplaat die door velen als de eerste echte Belgische Nederlandstalige rock-’n-rollplaat wordt aanzien. Het liedje Johnny, gezongen door Fran, krijgt behoorlijk wat airplay en wordt eigenlijk beschouwd als het eerste Nederlandstalige reggaenummer.

Hoes LP Crapule de Luxe
Hoes LP Crapule de Luxe – Bron Discogs

Het wordt nog een stuk ruiger. In 1981 vormt hij de band Crapule de Luxe en neemt de Engelstalige plaat Rooms for Travellers op die richting new wave en punk gaat. Ook hier blijft een brede erkenning echter uit en De Coninck laat de Lage Landen voor wat ze zijn, hij verhuist met zijn Brugse partner Annie naar Portugal.

Herbronnen in Portugal

Ze installeren zich in de heuvels rond Lagos en Bert komt er tot rust en raakt er al snel in de ban van fado, de Portugese cultuur en taal. De melancholische artiest noemt zichzelf een ‘poète noir’ en het is dan ook bijna de logica zelve dat de Portugese saudade steeds meer invloed krijgt op zijn werk. Op ‘de heuvel’ werkt hij in alle rust aan zijn derde solo album Pomme d’Amour (2001), met daarop o.a. het nummer Lisboa als exponent van deze Lusofone twist.

Hoes CD Pomme d' Amour
Hoes LP Pomme d’Amour – Bron Discogs

Over de plaat en zijn leven in Portugal zegt hij in een interview met muziekjournalist Hendrik Hindrex (Luminousdash.be) ‘…een afspiegeling van mijn urenlange tochten op mijn Portugese merrie hier over de heuvels, langs het strand, in de branding. Het Marlboroman-gevoel. Ruikend naar paardenzweet met de zon brandend op je rug. Ik heb zo tientallen, interessante mensen ontmoet, soms zelf analfabete boeren, die mij zo’n mooie dingen vertelden over hun terra, over het leven vroeger, over het leven onder Salazar, over het feit dat er geleefd werd – stel je voor – zonder geld. De vissers ruilden hun vis met de boeren voor groenten en vice versa’. Via de samenwerking met multi-instrumentalist João Cardeira ontdekt hij de Portugese traditionals en wordt hij als het ware aportuguesado.

In 2002 adopteert hij, op vraag van een Engelse vriendin, een Luso-Bretons paard dat anders onvermijdelijk naar het slachthuis moet. Zijn respect en passie voor het paard inspireren hem tot het schrijven van tekst en muziek voor het project La Salchichafobia de Marzapane, een muzikaal sprookje over de angst van een paard om in een worstenfabriek als rookworst aan zijn einde te komen en de redding door de straatmuzikant Carapato.

CD omslag Marzapane
CD omslag MARZAPANE – Bron Discogs

De teksten, zowel in Portugees, Spaans als Italiaans, worden gezongen door Rozett en komen op een CD die wordt uitgebracht samen met een gelijknamig stripverhaal. Het scenario is van zijn partner en kunstenares Annie Mad en haar zoon Jeremiah, bekend van zijn street art als Jamz/Jamezon, tekende de strip. De strip vind je nog wel eens tweedehands, de cd is een collector’s item.

Uitgestelde erkenning

De Kreuners brachten in hun beginjaren op live concerten Het is me allemaal teveel, het openingsnummer van de LP Enfant Terrible. In 2003 krijgt Evelyne een stevige facelift met een door Bert vernieuwde tekst en titel –Evil-Ientje is nog wat uitdagender- en muzikale arrangementen van en begeleiding door Kloot Per W.

In Nederland wordt het inmiddels iconische Belpopnummer Evelyne in 2001 opgepikt door de Friese band De Kast. Het staat op hun DVD Open. Overigens een zeer mooie versie, als je het mij vraagt.

Bert De Coninck komt nog heel sporadisch naar België, meestal voor een optreden of opname. Zo ook in 2005, wanneer Wreck Records de tribute plaat Imagine no John Lennon uitbrengt. Het album is ook een initiatief van Kloot Per W en Bert kiest voor het nummer Working Class Hero. Een bluesy aanzet wordt electronisch indringend uitgewerkt en brengt zijn stem helemaal tot haar recht.

Poëtisch einde

De afgelopen jaren legde hij zich toe op poëzie, geïnspireerd door de Portugese schrijfster en dichteres Sophia de Mello Breyner Andresen (1919-2004). Daarover zei hij ‘Die schrijft ook kort, bondig, krachtig. Jules Deelder-achtig.’. In 2023 publiceerde hij in eigen beheer zijn eerste dichtbundel, Ano Anónimo. Daarin twaalf gedichten in het Portugees, één voor elke maand.

Toots Thielemans was iemand waarvoor Bert De Coninck veel bewondering had en van wie hij zijn lijfspreuk overnam: ‘Wees jezelf! Niets meer, niets minder’. Dat heeft hij altijd consequent gedaan en het heeft dit mooie verhaal opgeleverd. R.I.P. Bert.

Cinco estrelas * * * * * – Amália Rodrigues tot leven gebracht

Zoals u weet eindig ik graag met een apart stukje muziek. Sinds begin mei is in het cultureel centrum van Marvila (Lissabon) het project Ah, Amália – Living Experience geopend voor het publiek. Met behulp van technologische snufjes als videomapping, 360° audiovisuele show, virtual reality film en zelfs een hologram performance krijgt de bezoeker een dynamische en interactieve inkijk in het leven van de Queen of Fado. De tentoonstelling-belevenis is tijdelijk en loopt nog tot 1 mei 2027.

Iemand die dik tien jaar eigenlijk al een beetje in die richting dacht is de Portugese jazz pianist Júlio Resende. Hij creëerde toen al een virtueel duet met de fadista die reeds in 1999 overleden was. Het is een beklijvende uitvoering van het nummer Medo en het staat op de plaat Amália Por Julio Resende (2013).


« IK BLIJF (5): Willem Visser en Mariska Roos, nabij Seia
Kort maar Krachtig december 2024 »

Categorie: Algemeen, Cultuur & Maatschappij, Muziek Trefwoorden: Ah Amália, Amália Rodrigues, Bert De Coninck, Crapule De Luxe, De Kast, Entanto Terrible, Evelyne, Evil-Ientje, Johnny, Júlio Resende, Kloot Per W, Marzapane, Medo, Pommes d'Amour

Over Geert Brabant

Sinds zo'n 25 jaar verdeel ik mijn tijd tussen Portugal en België, de laatste jaren zowat fifty fifty. Muziek, maar dan niet alleen fado, en de al dan niet historische en muzikale links tussen Portugal en de Lage Landen zijn door de jaren heen een passie geworden. Het resulteerde o.a. in twee lezingen ('Wat als... Fado niet bestond?' en 'Fado in de Lage Landen') en de brochure 'Portugal in Brugge'.

Lees Interacties

Reacties

  1. Aaltje Meijer-Kroes zegt

    27 december 2024 om 09:50

    prachtig. Aaltje
    Meijer-Kroes.

    Beantwoorden
    • Geert Brabant zegt

      27 december 2024 om 17:52

      🙏

      Beantwoorden
    • Hanneke Rijkelijkhuizen zegt

      29 december 2024 om 10:44

      Wat een schitterend artikel over een zeer veelzijdige, fascinerende man. Bert de Coninck ontdek ik (nu pas). RIP. Dr Kloots versie van Evelyne vond ik grappig en De Kast speelde zijn nummer Evelyne inderdaad heel erg mooi (wat een mooie man is de zanger). Ik genoot het meest van de laatste video in je artikel: het virtuele duet van Júlio Resende met Amália Rodrigues met het prachtig gezongen “O Medo” (en de tekst!). Hoop dat er nog veel meer van jouw artikelen verschijnen in Portugal Portal. Dank je wel Geert!

      Beantwoorden
      • Geert Brabant zegt

        30 december 2024 om 15:38

        Dankjewel Hanneke.

        Beantwoorden
  2. Philipp zegt

    29 december 2024 om 12:35

    Tikje nostalgie, maar muziek welk nooit verloren mag gaan. Bedankt voor het geposte verhaal.

    Beantwoorden
    • Geert Brabant zegt

      30 december 2024 om 15:37

      Graag gedaan Philipp.

      Beantwoorden
  3. Rosa Hustinx zegt

    5 januari 2025 om 12:36

    Ik volgde jarenlang schilderles bij Annie en ik heb Bert daar dan ook vaak ontmoet.
    Bij de kerstviering in het atelier zong hij voor ons. Voor mij zijn uitvoering van Angelita. Een bijzondere herinnering. Een uniek mens. Roos Hustinx

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Barco Negro: van protestsong tegen slavernij naar één van de mooiste love songs ooit
Fausto Bordalo Dias
Fausto Bordalo Dias, hij zette de historie van Portugal op muziek
Het Portugese huis

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • bart blom op Animal Farm in de Serra: “Wij wonen al sinds 1995 in het midden van Portugal en hebben sindsdien steeds honden uit een dierenasiel gehad. De…”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “🙏Bert.”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Leuk om horen, Annie. Dankjewel.”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “Waw Hanneke, daarvoor alleen al doet een mens dit, je hebt mijn dag gemaakt 🙂”
  • Geert Brabant op Interessante recente muziekreleases (2025/6): “Jammer Jurgen, ik ben zelfs niet in Portugal vandaag. Succes met het optreden, jullie interpretaties van Fausto had ik wel…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023