• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Transvertragia

Door Cees Groenewegen 1 reactie
Gepubliceerd op 12 april 2024

Een naamgrap is alleen leuk als er een kern van waarheid in zit. Dat is bij Transvertragia geen probleem.

Op 15 maart 2024 vliegt Portugal Portal-collega Janwillem met Transavia van Faro naar Amsterdam. Janwillem reed de laatste jaren met de auto naar Portugal, maar deze winter vloog hij voor het eerst sinds lange tijd weer heen en weer. Zijn vlucht loopt vertraging op, pas 3 uur en 17 minuten na de geplande tijd vertrekt het toestel richting Amsterdam, maar de piloot geeft plankgas en Janwillem komt na middernacht aan op Schiphol met ‘slechts’ 2 uur en 49 minuten vertraging.

Overzicht met vluchtgegevens van betreffende vlucht
De gegevens van de vertraagde vlucht van 15 maart. Bron: Flightradar24

Dit kan geen toeval zijn. In 2023 vloog ook ik slechts één keer heen en weer met Transavia en mij overkwam eigenlijk precies hetzelfde. Vertraging van ruim drie uur bij vertrek maar een piloot die de sokken erin zette en uiteindelijk ‘slechts’ 2 uur en 57 minuten te laat aankwam. Ik schreef er hier in geuren en kleuren over.

Geld verdienen met Transavia

De grens van drie uur vertraging is ontzettend belangrijk voor vliegmaatschappijen. Volgens EU-regelgeving moeten ze aan passagiers die op het traject Faro-Nederland/België meer dan drie uur te laat aankomen, een boete betalen van €400. En dat is nog los van de werkelijke kosten die de passagier heeft, zoals maaltijden, vervoer en eventueel zelfs overnachtingen. De maatregel is ingevoerd om de vliegbedrijven te dwingen een eind te maken aan het structureel overboeken. Dat werkte als volgt: voor iedere vlucht werden gewoon een aantal tickets te veel verkocht, omdat nu eenmaal altijd een aantal passagiers niet komt opdagen. Die paar passagiers die dan echt niet meer meekonden, werden overgeboekt op de volgende vlucht en kwamen dan rustig een halve of hele dag te laat aan. Om die praktijk te beëindigen is de €400-boete bij een vertraging van meer dan drie uur ingevoerd. Komt echter een heel vliegtuig te laat aan, dan gaat het hard. Reken even mee, 189 passagiers × €400 is een schadepost van een slordige €75.000. Voor zo’n bedrag wil een vliegbedrijf wel wat sneller vliegen, ook al kost dat meer brandstof.

Tijdens de vlucht vertelt de piloot dat de vertraging ontstond door mist op de eerdere bestemming Sevilla. Daar kon het toestel niet landen en moest het terug naar Eindhoven. Dat kan waar zijn, maar is maar de helft van het verhaal. Vliegtuigen kunnen namelijk zonder problemen gewoon landen in de dichte mist, landingen worden immers toch al vaak uitgevoerd door de automatische piloot. Het probleem is dat bij mist vliegtuigen meer afstand moeten houden tot elkaar en aangezien de planningen vaak erg krap zijn leidt dat tot annuleringen en vertragingen. Daarom konden ze ook niet doorvliegen naar Faro, wat hemelsbreed maar 178 kilometer van Sevilla ligt, maar vlogen ze 2.400 kilometer terug naar Eindhoven. Overigens is slecht weer wel een overmachtreden voor de luchtvaartmaatschappij, maar dat geldt niet voor de vervolgvlucht van het toestel dat daardoor ook vertraging oploopt. Dat is immers een kwestie van planning.

Janwillem mist dus op 11 minuten na zijn vergoeding van €400 maar tikt wel €88 af voor de taxi die hem naar huis brengt, openbaar vervoer gaat al niet meer als hij zijn koffers van de band heeft gehaald. Janwillem kreeg van Transavia een tegoed van €3,50 voor een kop koffie of een koek. Niet allebei, dat lukt niet met luchthavenprijzen.

Foto van een pamflet met de hand erop bijgeschreven dat er een comsumptie is verstrekt ter waarde van €3,50
Transavia verstrekte een pamflet met de rechten van de passagiers conform de EU, als een soortvrijwaringsbewijs. De termijn van twee uur die de Nederlandse rijksoverheid noemt is nergens te vinden, en €3,50 ziet Transavia als voldoende voor maaltijden en verfrissingen bij een vertraging van 2 uur en 49 minuten. Foto Janwillem van der Ent

Het lijkt alsof de EU met haar limiet van drie uur vertraging onbedoeld een soort van acceptatiegrens heeft gecreëerd. Transavia doet er alles aan om onder die drie uur vertraging te blijven want dan is het nog geen probleem, zo voelt het bij de klant én bij het personeel. Om diezelfde reden betaalt Transavia passagiers dus nauwelijks of geen vergoeding van extra kosten. En passagiers lijken dat nog te accepteren ook. Janwillem declareerde de taxikosten niet eens bij Transavia omdat ze ’toch immers binnen de drie uur zijn aangekomen’. Maar dat mag dus wel, volgens de rijksoverheid kun je al vanaf twee uur vertraging kosten als gevolg van een vertraging bij de luchtvaartmaatschappij declareren. Daar lijken helaas verder geen harde regels voor te bestaan, maar in alle redelijkheid zou Transavia die taxi natuurlijk gewoon moeten betalen. En ook een serieuze maaltijd in plaats van €3,50 voor een kop koffie. Een andere misvatting is dat die €400 boete bedoeld is ter dekking van kosten. Nee dus, gemaakte kosten moeten gewoon ook nog worden vergoed.

Foto van het vluchtgegevensbord op de luchthaven van Faro.
Merkwaardig is dat de vlucht op het vliegveld niet als vertraagd, ‘delayed’ staat aangemerkt. Een latere Transaviavlucht overigens wel, al betreft het daar ‘slechts’ 25 minuten, op dat moment althans. De twee vluchten zijn uiteindelijk dus op vrijwel hetzelfde tijdstip vertrokken. Foto Janwillem van der Ent

De term ‘Transvertragia’ is door Janwillem van der Ent bedacht en ik geef toe dat ik daar best jaloers op ben.

Onlangs in de pers:
Wie Transavia boekt heeft 35% kans op annulering of vertraging (Luchtvaartnieuws, 6 maart 2024).
Transavia ook in 2024 weer tekort aan toestellen (Maxvakantieman, 22 maart 2024).
Transavia liet stagiairs werken als boordpersoneel (NOS.nl, 9 april 2024)


« Mais ou menos
De Anjerrevolutie: vijftig jaar later »

Categorie: Algemeen Trefwoorden: vliegen

Over Cees Groenewegen

Cees Groenewegen is auteur van het boek Portugal, stukje bij beetje. Hij werkte van 1997 tot 2010 in een aantal directiefuncties voor de Portugese Amorim-groep, woonde daardoor een aantal jaren in Porto en woont sinds 2010 in de Algarve. Door zijn werk én zijn Portugese vrouw is Cees inmiddels flink vergroeid met het land en hij zegt er nooit meer weg te willen. Cees is tegenwoordig vooral actief als schrijver en als basgitarist/zanger in een rockband, waarmee hij al ruim 350 concerten op Portugese bodem op zijn naam heeft staan. Schrijven is een passie van Cees, hij schreef tot 2010 veel persberichten en commerciële communicatie zelfstandig, en schreef in zijn vrije tijd voor muziektijdschriften. Cees is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal en sinds mei 2022 uitgever/eigenaar. In Portugal schrijft Cees over alles wat hem opvalt, aan het hart gaat en voor op de tong ligt. Zie ook https://ceesgroenewegen.com/.

Lees Interacties

Reacties

  1. Chris Hunefeld zegt

    15 april 2024 om 16:54

    Herkenbaar verhaal. Toen ik in januari 5 nachten bij Janwillem, toen hij in Armação de Pêra bivakkeerde, op bezoek ben geweest en terug vloog naar Schiphol had ook mijn vlucht een vertraging van “slechts” 30 minuten. Het lijkt wel of Transvertragia de vertraging in de vluchtschema’s inbouwt want, o wonder, ik kwam precies op tijd op Schiphol aan. Ook hier dus een half uur ingelopen op de vliegtijd.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Transavialogo op een bagagelabel met een smiley mey eurotekens in de ogen ernaast
Geld verdienen met Transavia
Foto van een doodlopend spoor
Vliegschaamte
Airbus 320 van Vueling
Vliegen met Vueling: een ervaring apart

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • JP Nols op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Beste Geert, U heeft helemaal gelijk ! Mooie interessante tekst trouwens. Jaques Brel was eerder afkeurend tegenover de Bourgeoisie en…”
  • stevewn op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “een prachtig stuk over de legendarische Jaques Brel !”
  • Ernst Schade op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Prachtig verhaal, Geert Brabant! Dank!”
  • Francis van Oorschot op M’n poes, m’n missie en m’n berg in Portugal: “perfect verwoord: zo is het leven hier!”
  • Jean-Marie op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Dat milieu sprak inderdaad Frans, en ook in Vlaanderen ja, net omdat zij het Frans chiquer, voornamer, achtten dan het…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer je privacy

Om de beste ervaringen te bieden, gebruiken wij en onze partners technologieën zoals cookies om informatie over het apparaat op te slaan en/of te openen. Toestemming voor deze technologieën stelt ons en onze partners in staat om persoonlijke gegevens zoals surfgedrag of unieke ID's op deze site te verwerken en om gepersonaliseerde en niet-gepersonaliseerde advertenties te tonen. Als u geen toestemming geeft of deze intrekt, kan dit invloed hebben op bepaalde functies.

Klik hieronder om in te stemmen met het bovenstaande of om specifieke keuzes te maken. Je keuzes zullen alleen worden toegepast op deze site. Je kunt je instellingen te allen tijde wijzigen, inclusief het intrekken van je toestemming, door gebruik te maken van de knoppen op het Cookiebeleid of door te klikken op de knop 'Toestemming beheren' onderaan het scherm.

Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Statistieken

Marketing

Toepassingen
Altijd actief

Altijd actief
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Beheer opties
{title} {title} {title}