• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Portugal Portal

Portugal Portal

Informatie over wonen, werken en genieten in Portugal

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Schilderen in Portugal

Door Gastschrijver 2 reacties
Gepubliceerd op 17 juni 2022

Regelmatig gaat de club van Pien een week met elkaar schilderen ergens in Nederland of in het Franse l’Herault. Maar dit jaar zijn ze in Noord-Portugal, met hun voeten in het zand staand achter hun ezels, trotseren ze water, wind en felle zon. Ze verbranden, maar kunnen niet stoppen om vast te leggen wat ze voor zich zien.

Van gastcolumnisten Bea, Imelda, Ines, Yolande en Toos

We schilderen onder leiding van Pien Goemans. Elke week volgen we haar lessen in een buurthuis in de Amsterdamse Kinkerbuurt. Sinds Covid-19 zijn we buiten gaan schilderen: de talrijke Amsterdamse parken zijn ons onderwerp: het Beatrix, het Erasmus en het Vondel. Buiten schilderen is een totaal andere ervaring en is in één woord geweldig!

De club van Pien

Yolande zegt: “Nadat ik jarenlang bij verschillende docenten heb geschilderd ben ik sinds een jaar in de leer bij Pien. In het begin moest ik wennen aan haar werkwijze, maar door haar ontdekte ik het schilderen onder de blauwe hemel met in water oplosbare olieverf. Het schilderen van bewegende takken en bladeren en de steeds veranderende lichtinval vereist best wat ervaring en ook techniek en kennis. Het was een geworstel, maar in de loop der jaren heb ik mijn eigen hoge verwachtingen los kunnen laten. Ik ben vooral zoveel mogelijk aan het genieten van het proces, de natuur en het schilderen zelf. Ik ben blij met wat wèl lukt”.

De Minho

15 jaar geleden kwam Ines voor het eerst in Noord-Portugal en vrijwel onmiddellijk had ze het gevoel dat ze er thuis hoorde. “Ik houd van het aarde kleurige landschap, waarin overal stenen en stapelmuren opduiken, ik geniet immens van de weldaad aan groen en dito tinten en van het geluid van de stampende oceaan”, zegt ze, “bij toeval vonden mijn man en ik, drie jaar geleden

De aardetinten van de stapelmuren zoals je die overal in Noord Portugal aantreft.
Schilderij en foto Ines

in de buurt van het huis waar we vaker verbleven een huis op een prachtige open plek met – in de verte – uitzicht op de oceaan. Het was te koop en moest flink verbouwd, maar nu is het geweldig familiehuis waar we het liefst het hele jaar zijn”.

“Maar ik mis het schilderen met mijn vrienden, dus ik ben begonnen om een schilderweek voor de hele groep bij ons in de Minho te organiseren. Jammer dat sommigen niet mee naar Portugal konden en dat ook Pien zich niet vrij kon maken, maar met ons vijven schilderen ging eigenlijk heel goed. We kijken bij elkaar de kunst af en aan het einde van de dag bespreken we onze oogst”.

De club van Pien, een groep van vrouwen, die aan het schilderen is aan de Noord-portugese kust
Foto Ines

“Schilderen in de Minho prikkelt mijn zintuigen: de kleuren, de vlakken in het landschap, het licht, het ruisen van de bomen, de wind en de golven. Ik vergeet de tijd en raak in een soort meditatieve staat. Ik kom hier zeker terug om te schilderen”, zegt Yolande enthousiast.

Natuur(lijk)

Ines heeft een programma opgesteld. De eerste dag schildert de club zee en rotsen, de andere dagen staan ze met hun ezels in de bergen en maken ze een vergezicht of schilderen ze tuinen, stapelmuren, kerkjes of een kapel.

Woensdagochtend gingen we in het atelier van Marco Rooth kijken. Hij woont op loopafstand van ons logeeradres. Zijn grote abstracte werk is “ver van ons bed”. Toch lukt het hem om ons anders naar ons eigen werk te laten kijken. Een uur later proberen we abstract te werken met mes en acrylverf. Het is geklooi, de verf droogt (te) snel en zo “maar iets doen” blijkt gewoon moeilijk.

Een abstract kustlandschap
Abstract landschap en foto. Ines

De laatste twee dagen wordt er vrij geschilderd. Bea schildert een klassieke Portugese zwaar vervallen deur; Ines schildert een stapelmuur, Imelda een bonte salade, Yolanda een ruïne die ergens in Italië staat en Toos vereeuwigt een lokaal huis met trap en boom.

Een vervallen deur en een waar kunstwerk.
Schilderij en foto. Bea
Een trap van beton zoals je die vaak in Portugal kunt vinden
Schilderij en foto Toos

Elke dag sturen we foto’s van ons werk naar Pien.

Zelfvertrouwen

Toos zegt: “Ik ben bij Pien terechtgekomen via Ines, die ik al kende. Ik heb mijn hele leven in het basisonderwijs gewerkt en heb veel ervaring met creatieve activiteiten. Schilderen had ik nooit gedaan. Toen ik met pensioen ging kreeg ik van mijn collega’s tien schilderlessen cadeau. Het was een life changer. Ik schilder bijna dagelijks thuis in mijn eentje”.

Schilderen is goed voor je zelfvertrouwen. Als iemand zegt wat is dat goed, dan zeg je al snel: “pff, nee, hoor het is mislukt”. Het is best een overwinning als je zegt: ja, ik ben er best trots op. “Ik weet nog goed”, zegt Bea, “dat ik vroeger op school een zelfportret moest maken en dat ik daarvoor een onvoldoende kreeg. Ik vond het vreselijk, mijn ouders hebben me nog geholpen om het schilderij te verbeteren om een voldoende te krijgen. Dat gevoel van niet goed genoeg zijn heb ik lang mee getorst”.

“In Portugal zijn de natuurlijke elementen heftiger. Ik vond het geweldig om urenlang bezig te zijn om de felle zon, de onstuimige zee en het lichtspektakel op zand en strand goed op het doek te krijgen. Tijdens het schilderen maakte ik voortdurend foto’s van wat ik voor me zag en mijn schilderij zodat ik later het geschilderde kon bijstellen en het schilderij uiteindelijk kon voltooien”, zegt Imelda.

“In het verleden schilderde ik vooral met aquarel verf omdat je daar prachtig werk mee kan maken. Maar de tijd ontbrak door werk en kleinkinderen. Eenmaal met pensioen, ben ik me gaan toeleggen op olieverf, dat vind ik het mooist door de intensiteit van de kleuren. Het hoogtepunt van deze week vond ik het schilderen van de oceaan met zijn rollers en opspattend water”.

De kleuren van de oceaan en de horizon in Noord Portugal
Schilderij en foto. Imelda

“Voor mij was het leukst dat het elke dag anders was”, zegt Toos. “Elke dag kon ik een andere sfeer proberen te schilderen”.

Overwinning

Bea is verloskundige en heeft inmiddels 1500 baby’s op de wereld gezet. “Schilderen is voor mij hetzelfde als een bevalling: een intens proces, waarbij de grenzen van je kunnen steeds worden verlegd. Soms doet het pijn, je komt jezelf tegen en raakt gefrustreerd als je het natuurlijk proces niet helemaal kunt beheersen, zo is het ook bij schilderen, dat ik nog niet zo lang doe. Ik moet me dan niet vastbijten, maar mezelf overgeven aan het proces en erop vertrouwen dat het goed komt en mezelf zo herpakken. Het plezier dat ik ervaar als het schilderij af is, de vreugde van de overwinning op mezelf is enigszins te vergelijken met de opluchting en blijdschap na een geboorte! Schilderen in de natuur daagt me uit om ideeën en verwachtingen los te laten. Ik laat me verrassen door de grilligheid van de natuur hier; de licht- en schaduwpartijen, die steeds veranderen, de onrust van de wind, de grilligheid van de zee… ik kan uren achter elkaar op dezelfde plek staan en steeds weer nieuwe beelden zien. De pijn in mijn rug en mijn benen van de ongemakkelijke houding voel ik pas als ik mijn ezel weer inpak”.

Bea en Yolande zijn hartsvriendinnen en delen veel ervaringen: van geboortes, tot werk, tot vakanties en cursussen. Zij schilderen soms samen bij Pien, maar ook bij elkaar thuis. Een paar maanden geleden deden ze een schilder masterclass  bij een vriendin op Ibiza en nu dus bij Ines in de Minho. “Ines en ik waren eerst collega’s in de horeca”, zegt Bea, “later heb ik haar geholpen toen ze van haar kindjes beviel. Via Ines ben ik bij de club van Pien gekomen”.

De granieten rotsen aan de Noordkust van Portugal
Schilderij en foto. Yolanda

Voor herhaling vatbaar

“Ik vond het geweldig dat mijn vriendinnen mijn leven hier konden meemaken en dat ik ze kon laten genieten van het culinaire Portugal: de voortreffelijke zeebaars bij een visrestaurant aan zee of de typische Portugese rijst, friet en heel veel vlees variant bij Jaime in Covas. Een bezoek aan dit all time favoriet restaurant in de Serra de Arga is vaste (vorkje) prik. Alleen de rit ernaar toe al is adembenemend mooi”, zegt een blije Ines.

Het klooster van São João dit diep verstopt in de Serra d'Arga ligt.
Mosteiro São João d’Arga. Foto Carlos Cunha

« Portugal houdt vast aan zijn droom
Portugal Portal 2.0 »

Categorie: Cultuur & Maatschappij, Kunst, Natuur & Ontspanning Trefwoorden: acryl, oceaan, olieverf, schilderen, verbinding, vrienden

Over Gastschrijver

Onder de naam Gastschrijver vind je artikelen van verschillende schrijvers die eenmalig een artikel hebben aangeboden voor Portugal Portal.

Lees Interacties

Reacties

  1. Hanneke Rijkelijkhuizen zegt

    19 juni 2022 om 12:39

    Wat een leuk artikel! Wat heerlijk die hechte vriendschappen! Nog veel plezier met elkaar

    Beantwoorden
  2. Els zegt

    19 juni 2022 om 14:28

    Leuk om eens van anderen te kunnen lezen hoe hun ervaringen zijn met het schilderen in Portugal! Dat felle licht wat alle kleuren zo intens maakt, de rust en ruimte om je heen die voor inspiratie zorgt, de puurheid van mensen, natuur, huizen ……én het eten……..plus dan ook nog die onderlinge vriendschap van deze club van vrouwen daarbij opgeteld……dat vraagt toch om méér……..ik snap dat wel! Ik heb het met plezier gelezen!
    Els
    “Een ervaringsdeskundige” huhum….

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

schilderij A Torre e a Violeta
Over kunst en kunstenmakers
Schets 1
Doet ie ’t, of doet ie ’t niet? – Deel 1
Koudwaterzwemmen in Portugal

Primaire Sidebar

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

en ontvang elke week gratis de nieuwste artikelen over Portugal in je mailbox.

Aanmelden

Zoek je iets?

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

accommodatie Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dagboek dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuurpark Noord-Portugal Porto Portugal recept reizen sport steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Els op “Portugal Portal was toch mijn kindje”: “Dank je wel Winy, voor je geweldige idee om met Portugal Portal te beginnen en om dat idee daarna al…”
  • Leni op “Portugal Portal was toch mijn kindje”: “Lieve Winy Je hebt dat echt heel professioneel aangepakt al die jaren. Ik ben blij dat ik af en toe…”
  • Jan Blanckaert op “Portugal Portal was toch mijn kindje”: “Dank Windy, Al veel artikels gelezen en een paar keer gereageerd maar deze keer doet ik dit met veel plezier…”
  • Winy Schalke op Koudwaterzwemmen in Portugal: “Wat een leuke sport, Nadet, die kende ik nog niet.”
  • Dai Briggs op Vrijmetselaars in Portugal: “Niet “juist” deze groep” maar “ook” in deze groep. En elkaar helpen is wat anders dan misbruik maken van je…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • Archief
  • Schrijvers
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Schrijf je in voor de nieuwsbrief

en ontvang elke week gratis de nieuwste artikelen over Portugal in je mailbox.

Aanmelden

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2022 Copyright Portugal Portal 2022

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}