• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

De meeslepende Grand Prix

Door Lotte Akkerman 4 reacties
Gepubliceerd op 10 december 2021

Portugal is niet een land dat erg aan de autosport is verknocht. Slechts één keer in de geschiedenis van de grand prix staat een Portugees op het Formule 1-podium. In 2005 behaalt Tiago Monteiro de derde plaats op het circuit van Indianapolis in de Verenigde Staten.

Sinds dit jaar ben ik in de ban van het F1-circus. Een vervuilende en totaal zinloze bezigheid, ik weet het, maar toch houdt de Grand Prix me in een verslavende wurggreep.

De wedstrijden spelen zich af op een gesloten circuit. De eerste Grand Prix F1-race vindt plaats in 1950 op Silverstone (VK). De Italiaan Giuseppe Farina wint in een Alfa Romeo.

De Portugese circuits

Portimão

Het Autódromo Internacional do Algarve is een circuit van 4,692 kilometer lang dat in 2008 klaar is voor gebruik. Het circuit is goedgekeurd door de FIA (Internationale Federatie van Autosport), maar maakt geen deel uit van de F1-Grand Prix. Wel is het een vooraanstaande testlocatie. Door de COVID-19-pandemie moest het Formule 1-seizoen aangepast worden en het besluit werd genomen om op 25 oktober 2020 de GP op Portimão te verrijden. Ook dit jaar is er op het circuit van de Algarve gereden (2 mei 2021). Beide keren was 7-voudig wereldkampioen Lewis Hamilton de winnaar.

Estoril

Het circuit van Estoril wordt in 1972 in gebruik genomen, maar pas in 1984 wordt er de ‘crème de la crème’ van alle wereldkampioenschappen, de Grand Prix F1, verreden.

Het Estorilcircuit van 1984 tot 1993. Foto Mazzo96

Estoril maakt deel uit van het historisch GP F1-archief. Legendes als Niki Lauda, Ayrton Senna en Michael Schumacher behaalden er hun overwinningen en wereldtitels.

In twaalf jaar tijd ondergaat het circuit enkele veranderingen om in overeenstemming te blijven met de nieuwste veiligheidsnormen, zoals in 1993 en in 1994. Nu worden er alleen andere races (motoren en kleine auto’s) gereden.

Grand Prix Formule 1, Estoril 1996. Foto Andrew-44-19

Boavista (Porto)

Het Boavista-circuit was een stedelijk autocircuit in de stad Porto, te vergelijken met Monaco. Het eerste jaar dat er de Grand Prix gereden wordt, is 1958. Tegenwoordig is het Boavista een visueel circuit waar je kunt racen met behulp van een simulator.

Monsanto (Lissabon)

Het Monsanto Park werd lang geleden eenmalig gebruikt als een stratencircuit voor de Formule 1. Het natuurlijke parcours is in 1954 aangelegd en wordt doorkruist door tramrails. De Grand Prix werd er in 1959 gehouden. Deze wedstrijd werd gewonnen door Stirling Mos (overleden in 2020).

Monsanto park. Foto Manuelvbotelho

De grootste vervuiler

De Grand Prix wordt geracet door 10 teams bestaande uit 2 coureurs met een auto. Een F1-raceauto verbruikt ongeveer 110 kilogram brandstof per keer. Per Grand Prix-seizoen wordt er dus eventjes 52.784,20 liter brandstof doorheen gejaagd. Als je denkt dat dit belachelijk veel is voor puur entertainment, dan moet je weten dat het vervoeren van de bolides en alle mikmak eromheen nog vele malen vervuilender is. De jaarlijkse CO2-voetafdruk van F1-racen is 256.000 ton. In die gigantische uitstoot is de impact van alle meereizende fans en fanaten nog niet meegeteld.

Brandstof. Foto Tino Rossini

Weetjes

Formule 1-auto’s zijn de snelste raceauto’s. Ze bereiken snelheden van 375 km per uur.

Het woord ‘Formule’ verwijst naar een serie regels waaraan de auto’s van alle deelnemers moeten voldoen. F1-racen is elke vorm van motorsport, die door de FIA is aangenomen, met een stoel en met open wiel. Elke F1-race maakt gebruik van een puntensysteem waarbij de punten van elke race worden opgeteld om twee wereldkampioenen, één coureur en één constructeur te bepalen.

Tijdens een race verliest een coureur tot 4 kg aan gewicht door transpireren in de hete cockpit, die uitgerust is met een watertank waar de coureurs uit kunnen drinken via een pijp. F1-helmen ondergaan hittetesten door ze ongeveer 45 seconden bloot te stellen aan een vlam van 800 graden Celsius.

Coureurs krijgen nummers toegewezen; de regerend kampioen krijgt nummer 1 en zijn teamgenoot nummer 2 de rest van de nummers worden toegewezen volgens de teamstand van het vorige seizoen. Het nummer 13 is slechts 2 keer toegewezen in 1963 en 1976 aan de Britse Divina Galiva.

De nek van een Formule 1-coureur is onevenredig dikker dan de rest van zijn lichaam. Coureurs besteden tot anderhalf uur per dag aan het versterken van hun nek. De krachten die vrijkomen bij bochten en afremacties, zoals in 3 seconden van 300 kilometer per uur naar stilstand, zijn meer dan enorm.

En de vrouwen?

De eerste coureur is de Italiaanse Maria Teresa de Filippis die in 1958 en 1959 aan vijf races deelneemt en tiende wordt in de Belgische Grand Prix van 1958. Vijftien jaar later probeert een andere Italiaanse coureur Lella Lombardi om een naam van betekenis in deze sport achter te laten. Ze doet drie seizoenen mee (1974-1976) en in totaal doet ze mee aan zeventien races waarvan ze er twaalf uitrijdt. Haar beste race is de Spaanse Grand Prix van 1975 waar ze als zesde eindigt. Tot nu toe is zij de enige vrouw die punten scoorde in een Grand Prix.

Leila Lombardi op het circuit in Zandvoort in 1975. Foto NL-HaNa, ANEFO

In 1976 probeert de Britse Divina Galica zich te kwalificeren voor de Britse Grand Prix net als Lella Lombardi. Beiden worden niet gekwalificeerd. In 1980 probeert de Zuid-Afrikaanse Desiré Wilson zich te kwalificeren voor de Britse Grand Prix, maar dat lukt niet. In hetzelfde jaar wordt ze de enige vrouw die een F1-race, van welke aard dan ook, wint als ze op 7 april 1980 op Brands Hatch winnaar is van de Britse Aurora F1-kampioenschap. Op Brands Hatch is er nu een Wilsontribune. De laatste vrouw die zich probeert te kwalificeren voor een Formule 1-Grand Prix is de Italiaanse Giovanna Amati in 1992. Ze probeert zich te kwalificeren voor drie races, maar faalt in alle pogingen.

Girls on track Rising Star Programma

De FIA Women in Motorsport-commissie zal ook in 2021 weer op zoek gaan naar vrouwelijk talent in de autosport. Maya Weug heeft een Belgische moeder en een Nederlandse vader. Zij begint op 7 jarige leeftijd met racen in de kartsport. Twee jaar later debuteert ze op wedstrijdniveau in een regionale competitie in Spanje. Na het winnen van de FIA Girls on Track Rising Stars-competitie wordt op 22 januari 2021 bekendgemaakt dat zij als eerste vrouwelijke coureur is vastgelegd door de Ferrari Driver Academy, het talentenprogramma van het Italiaanse Formule 1-team Ferrari. Zij zal in het seizoen 2021 uitkomen in de Formule 4 en wellicht uiteindelijk de F1.

De Portugese coureurs

Tiago Monteiro, 1976

De race in 2005 in Indianapolis is één van de merkwaardigste Grand Prix-evenementen ooit. Er was een probleem met de Michelin banden die door zeven van de tien teams werden gebruikt (Renault, BAR Honda, Williams, McLaren, Sauber, Red Bull en Toyota). De banden bleken niet bestand tegen de kracht die op het ovale deel van het circuit werd uitgeoefend, wat verschillende ongelukken tijdens de training veroorzaakte. Na koortsachtig alle opties en oplossingen te hebben bekeken, besloten de zeven teams aan de vooravond van de race zich terug te trekken. Uiteindelijk stonden zes auto’s aan de start: 2 Ferrari’s, 2 Jordans (waarin Tiago Monteiro) en 2 Minardi’s.

Tiago Monteiro op het circuit van Indianapolis in 2005. Foto TM Wolf

Pedro Lamy, 1972

José Pedro Lamy Viçoso maakte zijn Formule 1-debuut in 1993 en deed mee aan de 32e Grand Prix voor Lotus, omdat hij inviel voor Alessandro Zanardi, die geblesseerd was. Hij scoorde geen punten, maar het lukte hem wel om een contract voor 1994 te krijgen.

Tijdens een testrit op Silverstone brak hij zijn beide benen en kon een jaar niet meer racen. In 1995 moest hij invallen voor Pierluigi Martini op het circuit van Adelaide. Hij scoorde toen één punt voor het team van Minardi. In 1996 eindige de F1-carrière van Lamy.

Pedro Chaves, 1965

Pedro Matos Chaves maakte zijn Formule 1-debuut in 1991 en nam deel aan 13 Grands Prix, maar het lukte hem niet om zich daarvoor te prekwalificeren, dus hij mocht geen enkele wedstrijd starten.

Mário de Araújo Cabral, 1934

Mário Veloso de Araújo Cabral reed viermaal een Grand Prix, waarvan hij er één finishte. Zijn eerste Grand Prix in 1959 reed Cabral op Monsanto. Hij eindigde toen als tiende. In 1964 was het de laatste keer dat hij meedeed.

Alle Grands Prix op Portugese bodem

2021 Lewis Hamilton, Mercedes, Portimão
2020 Lewis Hamilton, Mercedes, Portimão
1997-2019 Geen Grands Prix
1996 Jacques Villeneuve, Williams-Renault, Estoril
1995 David Coulthard, William-Renault, Estoril
1994 Damon Hill, William-Renault, Estoril
1993 Michael Schumacher, Benetton-Ford, Estoril
1992 Nigel Mansell, William-Renault, Estoril
1991 Ricardo Patrese, William-Renault, Estoril
1990 Nigel Mansell, Ferrari, Estoril
1989 Gerard Berger, Ferrari, Estoril
1988 Alain Prost, McLaren-Honda, Estoril
1987 Alain Prost, McLaren-TAG, Estoril
1986 Nigel Mansell, William-Honda, Estoril
1985 Ayrton Senna, Lotus-Renault, Estoril
1984 Alain Prost, McLaren-Tag, Estoril
1983- 1961 Geen Grands Prix
1960 Jack Brabham, Cooper-Climax, Boavista
1959 Stirling Moss, Cooper-Climax, Monsanto
1958 Stirling Moss, Vanwall, Boavista

« Hoorngeschal
Saudade »

Categorie: Algemeen, Wonen & Werken Trefwoorden: Formule 1, Grand Prix, Portimão

Over Lotte Akkerman

Lotte Akkerman werkte ruim 35 jaar bij de diverse organisaties van de Verenigde Naties in Genève, Phnom Penh en Den Haag. Lotte studeerde Journalistiek. Daar verdiende ze haar brood nooit mee, wel schreef ze een trits aan verhalen, interviews en artikelen voor glossy’s en kranten. Voor Portugal Portal schrijft ze meestal over wat er te zien is, of wat zich afspeelt, in de Minho.

Lees Interacties

Reacties

  1. Ellen zegt

    12 december 2021 om 08:54

    Zó Lotte, jij bent van vele markten thuis. Vandaag ben je dus niet aanspreekbaar?
    Veel plezier!

    Beantwoorden
    • Lotte Akkerman zegt

      12 december 2021 om 17:59

      Natuurlijk kunnen we ons van alles gaan afvragen in hoeverre is dit fair, maar dat geldt voor het hele F1 seizoen, voor de sport , en wellicht het leven, in het algemeen. Sometimes you win and sometimes you lose.
      Vandaag, voor mij, zegeviert de jeugd, innovatie, risico nemen en de “underdog” ten opzichte van de rijke geoliede machine, die denkt dat de tijd stil staat.
      Maar de grootste overwinning, in mijn optiek, is als er volgend jaar een F1 met elektrische auto’s wordt gereden.

      Beantwoorden
  2. Gerard Bos zegt

    12 december 2021 om 10:58

    Hallo Lotte, tja, hoe verklaar je deze gekte in Nederland? We zijn voor de winnaar natuurlijk. Ik weet dat Braga ook een circuit heeft, maar dat wordt natuurlijk niet voor de F1 gebruikt. Wel voor karten en andere autosport. Het ligt kort bij onze B&B, dus regelmatig hebben wij racegasten!

    Beantwoorden
  3. Jan Koenders zegt

    13 december 2021 om 17:18

    Wat een leuk en verassend compleet stuk over de F1 en Portugal. Als autosportbeoefenaar en Portugalfan (deze week huis gekocht in Sesimbra) waardeer ik dit zeer!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Barlamar (met pensioen), illustratie Rienk Vlieger
Wind, wifi en Wifi
Interessante recente muziekreleases (2025/5)
Tina Reinders en cees Groenewegen met de herziene uitgave van 'Met de camper door Portugal'.
Nieuwe jas voor ‘Met de camper door Portugal’

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Marc van Driel op De geboorte van het Portugees. Het verhaal van een taal.: “Beste Janwillem, een prachtig stuk. Met veel plezier gelezen. Je maakt ergens melding over het verband tussen Poortugaal en Portugal.…”
  • Gerard Spring in 't Veld op Boodschappen doen: “Leuk artikel Mariska, Wij kochten een woning in 2011 in het noorden van Portugal op 16 km van de Spaanse…”
  • Josephine lucassen op Boodschappen doen: “heel leuk artikel en goed herkenbaar. dank voor het delen”
  • Mariska Roos op Portugees-Nederlandse cultuurschokken: “Wij hadden zo’n zelfde ervaring midden in een park in Viseu toe we hier net woonden. Twee vrouwen zaten er…”
  • Geert Brabant op Interessante recente muziekreleases (2025/5): “👍”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}