• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Eiffel in Portugal

Door Lotte Akkerman 7 reacties
Gepubliceerd op 21 oktober 2020

Iedereen kent de Eiffeltoren. Dat Gustave Eiffel bruggen in Vietnam, Rusland, Hongarije, Roemenië, de Filippijnen, Chili, Bolivia, Mexico, België, Spanje en Portugal heeft gebouwd is minder bekend. Vooral in Noord-Portugal staan veel (spoor)bruggen, die hij ontwierp. Tijdloos mooi zijn de “Eiffelstructuren”. De in elkaar geklonken stalen constructies zijn schitterende staaltjes industrieel erfgoed uit een tijd voordat beton massaal zijn intrede deed.

Gustave Eiffel wordt in 1832 in Dijon geboren. Zijn moeder, Catherine Mélanie Moneuse, is een ondernemer die al jong de kolenbusiness in gaat. Zijn vader, François Alexandre Boenickhausen, “een bereden soldaat” in een van Napoleons legers, verlaat de militaire dienst, zodat hij zijn Mélanie kan helpen met haar florissante bedrijf. Zijn ouders hebben het te druk en Gustave wordt uitbesteed aan de blinde, boze oude oma, van moederskant.

Het is de bedoeling dat de jonge Eiffel de verffabriek van de Eiffelfamilie zal voortzetten. Hij gaat scheikunde studeren aan de beroepsgerichte École Centrale des Arts. Door een hevige ruzie tussen zijn vader en diens broer wordt zijn geplande carrière in de verfbusiness met één grote klap van tafel geveegd.

In een Europa waar men met man en macht bezig is met de aanleg van spoorwegen, grijpt Eiffel zijn toekomst en kansen: hij specialiseert zich in metaalconstructies. Hij treedt in dienst bij Charles Nepveu, eerst als privésecretaris en alras krijgt hij de verantwoordelijkheid over de bouw van de spoorbrug in Bordeaux.

Eigen toko

In Bordeaux leert Eiffel de kneepjes van het vak kennen, daar moet hij een team van vele honderden mensen leiden en begeleiden. Hij leert budgetteren en hij ontmoet ingenieurs van spoorwegen en aanverwante infrastructuur. In 1866 is hij klaar om voor zichzelf te beginnen en schrijft G. Eiffel & Cie. zich in voor de eerste aanbesteding. Zijn kennis van nieuwe constructietechnieken geven hem een significante voorsprong op veel ervarener concurrenten met betere papieren.

metalen brug van Bordeaux
De metalen brug van Bordeaux. Foto Wikimedia

IJzeren goochelaar

Eiffels bijnaam is Magicien du Fer. We kunnen gerust zeggen dat Eiffel alles in huis heeft om te scoren. Hij kent zijn vak en hij heeft het lef om te blijven innoveren. Hij weet zich te omringen met bekwame mensen, zijn bruggen zijn vaak het werk van een team van specialisten en hij weet zijn mensen te motiveren. Hij is een meester in het netwerken en hij is een commercieel natuurtalent.

Innoveren

Eiffel gebruikt ijzeren balken met X-verbanden in plaats van de traditionele V-balken. Van de 25 meter lange kolommen worden de uiteinden dichtgelast en ze worden daarna als “drijvende boomstammen” door het water vervoerd. Eenmaal op de juiste plek worden de pilaren door middel van perslucht rechtop in de bodem van de rivier geplaatst.

detail van een Eiffelbrug
Foto José Moutinho

Porto

Zes bruggen over de Douro verbinden de stad Porto met Vila Nova de Gaia. De meest imposante daarvan zijn de Eiffelbruggen Dom Luís en Dona Maria Pia. Beide bruggen liggen bijna naast elkaar en hebben veel overeenkomsten, maar de Maria Pia met haar innovatieve architecturale lijn is net even “spannender” om te zien.

D. Maria Pia-brug in Porto
Foto Wikimedia

Maria Pia

Eiffels expertise in de bouw van boogbruggen is vaak doorslaggevend bij de gunning van tenders. Dit geldt ook voor de aanbesteding van de Maria Pia-brug. Maar het is vooral zijn compagnon, de Duitse ingenieur François Gustave Théophile Seyrig met zijn opmerkelijke gevoel voor esthetiek die ervoor zorgt dat Eiffel & Cie. de brug mag bouwen.

De boog

De Maria Pia-brug is ruim 61 meter hoog en 160 meter breed. Het dek is ruim 352 meter lang en wordt ondersteund door 2 pijlers aan de ene kant en door 3 pijlers aan de andere kant van van de rivier. De centrale boog is nieuw in de bouw van bruggen in die tijd. De boog is opgebouwd (aan beide kanten) uit versterkingsbalken. Het gewicht hiervan wordt ondersteund door stalen kabels die bevestigd zijn aan de bovenkant van de pilaren, die het dek ondersteunen.

Deze methode wordt ook gebruikt bij het bouwen van de terrasplanken: door tijdelijke torenconstructies (boven dekniveau) te bouwen ter ondersteuning van de kabels. Deze techniek was al uitgevonden en een keer toegepast, maar het toont Eiffels innoverende geest om de nieuwste technische technieken in te zetten. De schuine bogen van 15 meter breed aan de basis en 4 meter breed aan de top garanderen de stabiliteit.

Industrieel erfgoed

De brug is sinds 1992 niet meer in gebruik. Twee architecten willen “Maria Pia” naar het stadscentrum verplaatsen, als een provocerende benadering van monumenten en geschiedenis en om aandacht te vragen voor het falende stadsvernieuwingsbeleid. Door de brug hoog boven het centrum te plaatsen krijgt ze een andere functie. Eerst was ze nuttig, nu hoeft dat niet meer en is ze alleen maar mooi en een hoogstandje van toenmalig lef en innovatie.

Voor mensen die op zoek zijn om iets met hun geld te doen, let op! Volgens de plannen van de architecten kan de “tralieligger”-constructie van de brug eenvoudig worden gedemonteerd. Maria Pia zou binnen een vijftal maanden opnieuw in elkaar kunnen worden gezet voor minder dan € 10 miljoen.

Barcelos

In de tweede helft van de 19e eeuw werd het Portugese spoorwegennet ontwikkeld. Een groot aantal spoorwegbruggen werden bij Eiffel besteld. De meeste bruggen liggen in Noord-Portugal.

Om de brugbouwactiviteiten goed te kunnen begeleiden woonde hij vanaf 1875 twee jaar lang in Barcelos. De Noord-Portugese Eiffelbruggen zijn zowel technisch als qua vorm opmerkelijk. Het wordt ook wel gezegd dat de bruggen te vergelijken zijn met “horizontale Eiffeltorens”.

Dom Luís I

In 1881 begint men aan de bouw van deze gigantische metalen hangbrug. Technisch gezien is deze constructie – die 5 jaar in beslag neemt – een prestatie. Een metalen boog, die ruim 3045 ton weegt, die de brede Douro overspant, zonder steunpilaren in het midden, zodat het rivierverkeer niet wordt belemmerd. De brug heeft twee dekken van elk 8 meter breed, 1 voor autoverkeer en 1 voor voetgangers. Het gebogen deel ondersteunt de bovenverdieping en is 395 meter lang. De onderste brug is zwevend en is 174 meter lang. Tegenwoordig wordt de bovenverdieping gebruikt door lijn D van de metro van Porto.

Dom Luís I-brug Porto
Dom Luís I. Foto Ingolf.

Patent

Eiffels geprefabriceerde draagbare bruggen zijn vernieuwend en razend succesvol en populair. In 1879 begon Gustave Eiffel met het standaardiseren van geprefabriceerde (draagbare) bruggen. Het is een systeem met 9 geprefabriceerde onderdelen, die niet langer zijn dan 6 meter en niet zwaarder zijn dan 147 kilo zodat 2 à 3 mannen deze kunnen verplaatsen. Elk onderdeel wordt verbonden met bouten in plaats van klinknagels, zodat er weinig speciaal opgeleid personeel nodig is om de bruggen te assembleren. De brugbouwpakketten kunnen dus makkelijk worden vervoerd naar gebieden met slechte of niet bestaande wegen.

Eiffel ontwikkelt een aantal standaard loopbruggen en spoorbruggen met een normaal spoor. In 1882 deponeert hij octrooi op deze vernieuwende “do it yourself” draagbare bruggen, die mede verantwoordelijk zijn voor zijn succes.

Wat is er nog over?

Tussen 1870 en 1890 bouwt Eiffel meer dan 27 spoorwegbruggen. Van de gebouwde bruggen is inmiddels 85% vervangen. In het noorden zijn de brug in Viano do Castelo en de spoorbrug bij Alviela nog operationeel.

Minho

Voor de liefhebbers is hier een filmpje in een slecht verstaanbaar Portugees over de Eiffelbrug over de Âncora-rivier die jarenlang op een semipublieke dump heeft gelegen, waardoor er stukken zijn “kwijtgeraakt”. Nu ligt hij in Póvoa de Varzim te wachten op iemand met een leuk idee en wat geld om hergebruik van dit monument te realiseren.

Gustave Eiffel Interpretive Centre Viana do Castelo

Ook de Eiffelbrug van Viana do Castelo behoort tot het Portugese industriële erfgoed. In het station van Viana do Castelo is een permanente tentoonstellingsruimte ingericht over de bouw, de materiële en immateriële aspecten.

Brug in Viana do Castelo over de Lima
Brug in Viana do Castelo (over de Lima). Foto Vitor Oliveira.

Vrijheidsbeeld

Dat Eiffel ook verantwoordelijk is voor de interne metalen structuur van het Vrijheidsbeeld is nauwelijks bekend.

Panamakanaal

Eind 1800 neemt de Fransman Ferdinand de Lesseps met zijn bedrijf Compagnie het op zich om het gigantische project aanleg Panamakanaal uit te voeren. Hij wil een kanaal op zeeniveau, dus geen sluizen. Dit betekent dat er 75 miljoen kubieke meter grond en steen moet worden afgegraven. Honderden mannen werken in een ruig moerassig natuurgebied. Malaria slaat hard toe.

Uiteindelijk gaat De Lesseps alsnog voor sluizen (18 meter breed en 180 meter lang) en Gustave Eiffel wordt ingehuurd om ze te ontwerpen. Maar de beslissing is te laat genomen en een faillissement is niet meer te voorkomen. In 10 jaar heeft de Compagnie 50 miljoen kubieke meter grond afgegraven. Volgens schattingen zijn er 22000 arbeiders overleden. Het parlementair onderzoek naar het faillissement is vernietigend: fraude, corruptie, omkopingen en wanbeheer. Door dit Panamaschandaal moet de Franse regering aftreden. 

Ontwerp door Eiffel van de sluizen in het Panamakanaal
Ontwerp door Eiffel van sluizen in Panamakanaal. Tekening Louis Poyet

Na dit schandaal stopt Eiffel met de constructie van bruggen. De rest van zijn leven zal hij zich toeleggen op aerodynamica en meteorologie.

Franse paradepaard

Eiffeltoren in aanbouw
Franse paradepaard in aanbouw. Foto Wikimedia

De “wijnlijn”

Het viaduct Garabit verbindt Parijs met Béziers. Deze ambitieuze 565 meter lange metalen constructie heeft een hoogte (vanaf de rivier gemeten) van 122 meter. Het is het hoogste viaduct ter wereld. Lange tijd had de boog van dit viaduct ook de grootste overspanning van alle bruggen in de wereld. De hoofdboog heeft een parabolische vorm van 165 meter touw met een pijl van 56,86 meter, de dikte van de sleutel is 10 meter met schuine vlakken van 20 meter aan de basis en 6,38 meter aan de bovenkant.

Viaduct van Garabit
Viaduct van Garabit. Foto Jon Lanthanberg.

« Verloting boeken Ellen van Herk
Een andere kijk »

Categorie: Cultuur & Maatschappij Trefwoorden: Eiffel, geschiedenis, metaal, spoorwegbrug

Over Lotte Akkerman

Lotte Akkerman werkte ruim 35 jaar bij de diverse organisaties van de Verenigde Naties in Genève, Phnom Penh en Den Haag. Lotte studeerde Journalistiek. Daar verdiende ze haar brood nooit mee, wel schreef ze een trits aan verhalen, interviews en artikelen voor glossy’s en kranten. Voor Portugal Portal schrijft ze meestal over wat er te zien is, of wat zich afspeelt, in de Minho.

Lees Interacties

Reacties

  1. Riet zegt

    25 oktober 2020 om 07:25

    Interessant en prettig leesbaar artikel. Dank.

    Beantwoorden
  2. Iris de Reus zegt

    25 oktober 2020 om 09:02

    Toffe weetjes. Bedankt! De bruggen zijn interessant fotomateriaal 📷

    Beantwoorden
  3. Anneke Crone zegt

    25 oktober 2020 om 10:35

    Heel erg interessant om te lezen dat Eiffel zoveel had gedaan

    Beantwoorden
  4. Ton Egbers zegt

    25 oktober 2020 om 11:51

    Welverdiende aandacht voor die cru-X-iale bedenker van “the shape of things to come” !

    Hoop dat wat er rest inderdaad behouden kan blijven. Misschien juist wel zonder nog veel praktisch nut, zoals z’n Eiffeltoren zelf. Maar juist als historische ode aan dat (destijds) nieuw industriele zwaar stalen “geweld” !

    Fijn geschreven ook, dank je.

    Beantwoorden
  5. Felix zegt

    25 oktober 2020 om 12:14

    De Ponte Luis I is niet ontworpen door Eiffel , maar door de Belgische ingenieur Théophile Seyrig, die als compagnon van Eiffel , hoofdontwerper van de Ponte de D. Maria Pia, was.

    Beantwoorden
  6. Els zegt

    25 oktober 2020 om 19:01

    Dank je Lotte Akkerman, een duidelijk geschreven stukje geschiedenis. Het leven van Eiffel, de bijzondere bruggenbouw in Portugal met onconventionele ontwerpen voor die tijd, waarvan ik eigenlijk niet veel wist, ondanks mijn kunstgeschiedenislessen op de kunstacademie! Een mens blijft leren nietwaar? Je hebt dit verhaal boeiend geschreven, het leest lekker! Complimenten Lotte!

    Beantwoorden
  7. Ferry Mendes zegt

    20 november 2020 om 08:21

    Mooi stukje Lotte!
    De Verenigde Naties … in Den Haag?! Interessant! Dan ben je ooit bij BuZa geweest?
    Klopt Felix, ook de Belgische heer Seyrig leverde zeker mooi spul.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Een man in pauskleding voor het beeld Cristo Rei in Lissabon
Een Portugese paus?
Amilcar Cabral
Wie was Amílcar Cabral?
Sppoor van een schip in het water in de Straat van Magalhães in Chili.
Varen door de straat van Magalhães in 2024

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Marc van Driel op De geboorte van het Portugees. Het verhaal van een taal.: “Beste Janwillem, een prachtig stuk. Met veel plezier gelezen. Je maakt ergens melding over het verband tussen Poortugaal en Portugal.…”
  • Gerard Spring in 't Veld op Boodschappen doen: “Leuk artikel Mariska, Wij kochten een woning in 2011 in het noorden van Portugal op 16 km van de Spaanse…”
  • Josephine lucassen op Boodschappen doen: “heel leuk artikel en goed herkenbaar. dank voor het delen”
  • Mariska Roos op Portugees-Nederlandse cultuurschokken: “Wij hadden zo’n zelfde ervaring midden in een park in Viseu toe we hier net woonden. Twee vrouwen zaten er…”
  • Geert Brabant op Interessante recente muziekreleases (2025/5): “👍”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}