• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Over stations, treinen en een Spaans-Portugese rivier

Door Lotte Akkerman 13 reacties
Gepubliceerd op 3 september 2021

In de herfst van 1856 beschikt Portugal nog niet eens over een handvol (goede) wegen. Van Porto naar Lissabon reizen duurt bijna 5 dagen. Als eindelijk een trein tussen Lissabon en Carregado gaat rijden, volgt een snelle groei van de Portugese spoorwegen totdat de auto zijn intree doet. Lees en likkebaard …

Lijnen worden opgedoekt, rails raken overwoekerd en stations verkrotten. Sinds 2016 kent Portugal het Revive Ferrovia-programma.

Plaquette inauguratie 1e spoorlijn tussen Lissabon en Carregado. Foto wikimedia commons

Tussen Arco de Baúlhe en Amarante lag tot 1980 een treinverbinding totdat deze uit de roulatie werd gehaald. Op het voormalige spoor ligt nu een 40 km lange voornamelijk geasfalteerde ecovia. Eens in je Portugese leven moet je hier fietsen of lopen. De ecovia loopt langs de Tâmega, een werkelijk schitterende rivier, waarover meer aan het eind van dit stukje.

Ecovia met hier en daar voormalig treininfrastructuur. Foto Lotte Akkerman
Heerlijk fietsen en je ogen uitkijken op de ecovia. Foto Lotte Akkerman

Revive Ferrovia-programma

In 2016 lanceert de regering het Revive Ferrovia-programma, een samenwerkingsovereenkomst tussen Turismo Fundo en IP Património – Administração e Gestão Imobiliária. Dit “cultureel spoorweg erfgoed”-project wil de vaak prachtige, maar vervallen stations een nieuw leven inblazen. De stations en aanverwante infrastructuur worden via openbare aanbestedingen verhuurd aan particuliere bedrijven die verantwoordelijk worden voor de verbouwing ervan. De nieuwe functie van deze gebouwen is vaak van toeristische aard, maar de stations kunnen ook verbouwd worden tot wooneenheden en/of restaurants.

Station Chapa. Foto Lotte Akkerman

Voormalig stations in het Noorden en de Alentejo

In de eerste fase werden 30 locaties, voornamelijk in Alentejo en in het Noorden, geïdentificeerd. In de tweede fase, begin dit jaar, werden openbare aanbestedingen uitgeschreven. Winnaars moeten renovaties met eigen middelen of via leningen financieren. Maar let op, want het gaat om een onder-concessie. Voor elk object geldt een verplichte huurtermijn van minimaal 20 jaar. De Comboios de Portugal zouden, na het einde van het contract, de stations en de verbindingen weer operationeel kunnen maken.

Naast de wachtruimtes zijn er overdekte goederenopslagplaatsen, een overslagterrein en soms een woongedeelte die gebruikt kunnen worden.

Verdienmodel

Momenteel bedraagt de totale investering in voormalig stations en infrastructuur ongeveer 140 miljoen euro. De staat heeft reeds 2,4 miljoen euro aan huur binnengehaald.

Hergebruik

Revive Ferrovia is een mooi voortborduren op Revive Natureza. Dit project is gericht op waardeverhoging van leegstaande openbare eigendommen die deel uitmaken van het natuurlijke erfgoed. Een hernieuwd gebruik en/of toepassing van deze stukken natuur komt ten gunste van lokale gemeenschappen of stimuleert vestiging van nieuwe bewoners en bezoekers.

Hebben deze mensen een station gekraakt? Lieve vrouwen wonen hier op een prachtige plek. Foto Lotte Akkerman

“Het is logisch om publiek-private partnerschappen voor deze vorm van infrastructuur in te schakelen”, zegt Rita Marques, staatssecretaris Toerisme, “de staat is de eigenaar van een zeer relevante reeks eigendommen met een hoge patrimoniale waarde die opnieuw moeten worden gekwalificeerd.”

De trein heeft de toekomst

Er ligt een goed plan om het krakende spoorwegsysteem van Portugal te upgraden. Maar dat moet eerst nog door de regering worden goedgekeurd. Dat zal in maart 2022 gebeuren, als het een beetje meezit. Maar eerst moet er gelobbyd worden, en flink. Vijf regionale debatten zullen ervoor moeten zorgen dat de burgers ook de kans krijgen om een bijdrage via internet te kunnen leveren.

Het basisidee is dat er een treinverbinding is met elke districtshoofdstad, zodat vervoer van personen en goederen gewaarborgd wordt. Ook moeten er goede treinverbindingen met Spanje komen, want die zijn er nu niet.

Treinreizigers naar Spanje vanuit de Algarve bijvoorbeeld, kunnen niet verder treinen dan Vila Real de Santo António en moeten dan verder met taxi of via ontelbare buslijnen. Vrienden van de spoorwegen roepen op tot de terugkeer van internationale treinen, met slaapcoupés, als de Lusitania en Sud Expresso.

Voor hobo’s

Nachttreinen hebben de toekomst. Er zijn 5 nieuwe Europese nachttreinverbindingen aangekondigd die de komende jaren operationeel zullen worden:

  1. in december 2021 Parijs, München en Wenen;
  2. Zürich, Keulen en Amsterdam;
  3. in december 2022 Zürich en Rome;
  4. in 2023 Parijs, Brussel en Berlijn
  5. in 2024 Zürich, Perpignan en Barcelona.

Vakantie

De Tâmega heeft mooie rivierstranden. Je kunt er kanoën en roeien, zwemmen, zeilen en op forel of paling vissen. Er zijn prachtige moerassen die zo waardevol zijn voor de natuur. Je kunt er lopen, klimmen, fietsen, rondbanjeren, flaneren, smullen en smikkelen, vooral in het Frans aandoende stadje Amarante, dat, jazeker, aan onze rivier ligt.

Amarante aan de Tâmega. Foto Sharon Hahn Darlin

In Amarante eet je doces conventuais bij je kopje koffie. Mierzoet, dat wel!

Water

De Tâmega vormt de grens tussen Trás-os-Montes en de Minho en is een van de belangrijkste rivieren van Portugal. Zij is ongeveer 196 km lang en ontspringt in het Spaanse Ourense in Alberguería in Verín en stroomt langs de Noord-Portugese steden Chaves en Amarante en uiteindelijk plonst ze in bij Entre-os-Rios in de Dourorivier.

De rivier dankt haar naam aan de Tamaganos of de Tamagani (in het Latijn). Een volk dat aan de oevers van de rivier rondom Chaves leefde vóór de Romeinse overheersing op het Iberisch schiereiland. Een aantal rivieren in Galicië hebben hetzelfde voorvoegsel, zoals de Tambre, de Támoga en de Tamuxe. Maar wat denk je van de Britse waterwegen zoals de Theems, de Tamar of de Tame. Tam of variaties daarop betekent in diverse talen donker van kleur, zoals in het Russisch темно, in het Litouws tamsi, in het Lets tumsa, in het Sanskriet tamas en in het Welsh tywyll.

Er is nog zoveel te schrijven over deze rivier, over de Portugese waterwegen sowieso en dan zijn er nog de fascinerende verhalen en weetjes over dammen en stuwmeren. Wordt vervolgd …


« TudoLuso
Luistertaal »

Categorie: Natuur & Ontspanning, Reizen Trefwoorden: treinen; ecovia; stations;

Over Lotte Akkerman

Lotte Akkerman werkte ruim 35 jaar bij de diverse organisaties van de Verenigde Naties in Genève, Phnom Penh en Den Haag. Lotte studeerde Journalistiek. Daar verdiende ze haar brood nooit mee, wel schreef ze een trits aan verhalen, interviews en artikelen voor glossy’s en kranten. Voor Portugal Portal schrijft ze meestal over wat er te zien is, of wat zich afspeelt, in de Minho.

Lees Interacties

Reacties

  1. Wendy zegt

    3 september 2021 om 08:49

    Beste Lotte, wat een leuk artikel; wij gaan de route bij Amarante zeker eens fietsen. U schrijft over de aankondiging van nieuwe nachttreinen o.a. tussen Amsterdam en Lissabon. Waar kan ik daar meer over vinden? De huidige 40 uur over niet aansluitende sporen is verre van ideaal. Alvast dank voor uw reactie!

    Beantwoorden
  2. Jook zegt

    3 september 2021 om 08:58

    Met plezier gelezen! Maar … waar kan ik meer info vinden over de aangekondigde nachttreinen? Via google kwam ik er nog niet uit … dank alvast!

    Beantwoorden
  3. Albert zegt

    3 september 2021 om 09:24

    Leuk om te lezen. Ook tussen Carregal do sal en Viseu ligt al vele jaren een mooie ecopista.
    Krakende spoorwegsysteem in Portugal herken ik mij niet in. Hogesnelheidstrein, die in Nederland een groot debacle is, snelt hier als Alfa Pendular al jaren luxe over de Portugese rails. Zitplaatsen zijn gegarandeerd in vrijwel alle treinen en de mensen zijn netjes en vriendelijk. Prijzen zijn betaalbaar.
    Tja, de aanduidingen zouden soms wat duidelijker kunnen voor mensen die de taal niet geheel machtig zijn, maar dat is vrijwel alle landen zo. Zoals bij vrijwel alle organisaties lopen dingen niet zoals het moet en wachten de meeste mensen geduldig tot het opgelost wordt.

    Beantwoorden
    • Maja Kersten zegt

      3 september 2021 om 16:44

      Ja, er is één hogesnelheidstrein tussen Porto en Faro. Voor de rest kraakt het behoorlijk: lees mijn artikel ‘De Algarvespoorlijn’ van 22-1-2019 op het Portugal Portal. Verbindingen met Spanje zijn er nauwelijks, er zijn nog steeds veel boemeltjes met oud materieel dat het regelmatig laat afweten. Natuurlijk wachten we geduldig tot onze spoorlijn elektrisch wordt en een verbinding krijgt naar de luchthaven van Faro – wat kunnen we anders?

      Beantwoorden
      • Lotte Akkerman zegt

        5 september 2021 om 06:58

        Dank je, Maja, en ja, er is zeker hoop. Bij ons in het Noorden is de treinverbinding tussen Porto en Valença sinds begin dit jaar elektrisch geworden. In dit geval betekent het ook dat de treinen frequenter zijn gaan rijden en dat een aantal “ingeslapen” stations wakker zijn gemaakt en weer meedoen.

        Beantwoorden
      • Albert zegt

        7 september 2021 om 00:28

        Inderdaad 1 lijn, maar dat is ook een hele lange en je hoeft niet het hele traject te gebruiken. Ik vond het een fijne ervaring om van Coimbra naar Porto in deze trein te zitten.
        Ik ken de situatie in de Algarve niet omdat ik in het midden van Portugal woon.
        Noord /zuid zijn er aardig wat en ook goede verbindingen, maar west / oost kan er zeker nog veel verbeterd worden.
        Overigens hier altijd in elektrische treinen gezeten. In het verleden verschillende keren in Nederland in diesel aangetrokken treinen.
        Hoewel ik nu, na mijn verhuizing, ver van een station woon, vind ik treinreizen in Portugal een verademing vergeleken met Nederland, ook financieel.

        Beantwoorden
    • Lotte Akkerman zegt

      5 september 2021 om 07:15

      Dank je, Albert, jazeker, het is maar hoe je er naar kijkt en hoe afhankelijk je bent van de trein. Om zittend in de trein het landschap aan je voorbij te zien trekken, ook al hapert het hier en daar, is geweldig inspirerend. Sinds de privatisering van het openbaar vervoer in 2000 zijn trein- en busverbindingen in Europa er niet op vooruit gegaan.

      Beantwoorden
      • Albert zegt

        7 september 2021 om 00:19

        Helemaal waar, privatisering van land belangrijke systemen pakt vrijwel altijd verkeerd uit.

        Beantwoorden
  4. Henk Eggens zegt

    4 september 2021 om 11:27

    Op 3 september 2021, na 18 maanden, reed de eerste trein de Portugees-Spaanse grens weer over bij Vilar Formoso. De trein, Connecting Europe Express genaamd, reed met door Spanje uitgeleende wagons door naar Madrid. Er zijn concrete plannen om de Connecting Europe Express tot aan Parijs te laten rijden.
    Het bericht komt uit de online krant .

    Beantwoorden
    • Johanna Rijkelijkhuizen zegt

      5 september 2021 om 08:17

      Goed nieuws! Dank

      Beantwoorden
    • Lotte Akkerman zegt

      5 september 2021 om 11:12

      Yes! Ik had dit stukje gelezen. Dank, Henk, dat je die link hier met ons deelt.

      Beantwoorden
  5. Ellen zegt

    5 september 2021 om 11:02

    En weer geeft Portugal Portal, lees Lotte in dit geval, opheldering over een van de vele vragen die sluimeren in mijn overvolle vragentrommeltje.
    Dank, veel dank Lotte!

    Beantwoorden
  6. Ellen zegt

    5 september 2021 om 12:05

    Kan ik hier een foto plaatsen? Het is een foto van het einde van de boemel tussen Faro en Vila Real de Santo António.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Lisboa Oriente
De nieuwe Portugese treinpas is beperkt nuttig
Tina Reinders en cees Groenewegen met de herziene uitgave van 'Met de camper door Portugal'.
Nieuwe jas voor ‘Met de camper door Portugal’
Flor de sal: natuurlijk zeezout uit Portugal

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Banner d.architects architectenbureau

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Portugal en de 5%-NAVO-verplichting: “De NAVO-norm wordt opgerekt. Hoeveel zijn alle NAVO-landen kwijt met deze nieuwe norm? Van 0,03 tot 55 miljard: Bekijk hier…”
  • Jako op De blauwe ekster: “Net weer terug van vakantie in Portugal. Op de camping in Freixal zaten er veel blauwe eksters. Heerlijk om die…”
  • bart blom op Animal Farm in de Serra: “Wij wonen al sinds 1995 in het midden van Portugal en hebben sindsdien steeds honden uit een dierenasiel gehad. De…”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “🙏Bert.”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Leuk om horen, Annie. Dankjewel.”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Contact
  • Imprint
  • Cookiebeleid

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023