• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

TAP – Take another plane?

Door Esa Caldas 7 reacties
Gepubliceerd op 17 januari 2015 bijgewerkt op 24 september 2020

Nee, dit wordt geen negatief stukje over de TAP. De nationale vliegtrots van Portugal. Ik vlieg geregeld naar Lissabon en dan het liefst met deze club.

Altijd weer een verrassing wat voor een gerechtje ze je voorschotelen (meestal een klein broodje). Maar ach, een gegeven paard neem je voor lief. Bovendien: de vaak behoorlijke wijn en de koffie of thee krijg je er ook nog eens gratis bij. Dan hebben we het niet eens gehad over de hoeveelheid kilo’s die je mee kunt nemen: 23! En met een beetje geluk doen ze niet moeilijk over een handtas plus nog een plastic tas of fototas.

Ontbijt economy class
Ontbijt economy class. Foto Esa Caldas
Ontbijt business class
Ontbijt business class. Foto Esa Caldas

De keren dat ik met een budgetmaatschappij (Easyjet/Ryanair) naar Portugal ben geweest hebben mijn doorgaans zuinige inborst niet overtuigd van de voordelen van zo’n goedkoop ticket. Wat een gedoe! Handtas in cabinkoffer, handtas uit cabinkoffer op Schiphol, weer handtas in cabinkoffer als je de balie passeert en voor wat? Voor een vlucht die misschien íets goedkoper is? Ten minste, als je de verleiding kunt weerstaan om aan boord geen versnaperingen te kopen. Bij Transavia is een kopje thee al gauw 2,75 euro en voor een naargeestige sandwich betaal je ook de hoofdprijs. Koop je in Portugal nog wat leuke souvenirs dan past die handtas niet meer in je cabinkoffer en ben je genoodzaakt om extra bagageruimte bij te boeken. Tel uit je winst!

Historie van de TAP

Wat weinigen weten is dat de afdeling voor luchtvracht van de TAP, voluit Transportadora Aérea Portuguesa, in 1945 is opgericht door Humberto Delgado (1906-1965), op dat moment nog geen politiek tegenstander van Salazar en prominent lid van de Portugese fascistische elite. Toen hij het aandurfde Salazar uit te dagen bij de verkiezingen, werd generaal Delgado persona non grata voor het regime. Met de oprichter van de TAP en zijn secretaresse liep het slecht af: zij werden in 1965 vermoord teruggevonden. Hoewel de moorden nooit zijn opgelost, gaat men ervan uit dat er opdracht toe is gegeven.

Op 14 maart 1945 begint de TAP met twee Dakota-vliegtuigen die elk plaats bieden aan eenentwintig passagiers. In de jaren vijftig en zestig van de vorige eeuw groeit de maatschappij, die nauwe banden met het regime heeft. Naast Luanda en Lourenço Marques (het huidige Maputo) brengt de TAP reizigers naar Parijs, Londen, Madrid en Sevilla, Casablanca en Tanger, Rio de Janeiro, Goa, Funchal, Sal en Bissau. Als Humberto Delgado’s carrière in 1958 een andere wending neemt en hij de Tap verlaat werken er ruim 1000 mensen voor de vliegtuigmaatschappij. In 1964 vervoert de TAP voor het eerst meer dan een miljoen passagiers.

Alle TAP-vliegtuigen hebben de naam van een Portugees die van historisch belang is geweest.
Alle TAP-vliegtuigen hebben de naam van een Portugees die van historisch belang is geweest. Foto Esa Caldas

Een jaar na de Anjerrevolutie van 1974 gaat het bedrijf ‘TAP’, dat te boek staat als een zogenaamde ‘private onderneming’, verder als staatsbedrijf. In de periode na de Anjerrevolutie overkomt de TAP hetzelfde als veel andere bedrijven: ze worden genationaliseerd.
Vanaf 1980 neemt het bedrijf een grote vlucht. In Lissabon wordt de nieuwe cargoterminal geopend, kunnen passagiers voortaan ‘executive class’ reizen en krijgen de vliegtuigen en het personeel een nieuwe look.

Na de millenniumwisseling gaat het snel. Het aantal vliegtuigen stijgt naar 40 en in 2004 transporteert de TAP 6,5 miljoen passagiers. Met het oog op het Europese voetbalkampioenschap dat in 2004 in Portugal plaatsvindt, is het een goed idee om de verouderde luchthaven van de hoofdstad te vernieuwen. Tegelijkertijd krijgt de TAP een nieuw imago met een nieuw logotype, het vijfde sinds de oprichting in 1945. Tussen 2007 en 2009 hoort de TAP bij de tien veiligste luchtvaartmaatschappijen ter wereld en in 2009 is de TAP voor de vierde keer op rij de beste vliegtuigmaatschappij van de aardbol.

Met open armen

Vanaf 2005 is de TAP lid van Star Alliance, een groep vliegtuigmaatschappijen die de handen ineen hebben geslagen. In 2014 vliegen de 77 vliegtuigen van TAP naar 88 bestemmingen in 38 landen. Onder de vleugels van de TAP is dan ook de dochter PGA (Portugália Airlines) opgenomen.

In 2011, 2012 en 2013 roept het tijdschrift Global Traveller de TAP uit tot beste Europese luchtvaartmaatschappij. Ik kan me er wat bij voorstellen. Uit ervaring weet ik dat je als passagier blind kunnen vertrouwen op de piloten (nog niet zo lang geleden een doorstart boven Lissabon meegemaakt omdat de piloot de rukwinden niet vertrouwde), dat je maar liefst 72 uur van tevoren kunt inchecken (zonder extra betaling zit je in de exit row als je er snel bij bent), dat je als frequent flyer een vegetarische maaltijd kunt bestellen, dat je fijn veel bagage mee kunt slepen, dat je af en toe vertraging oploopt (ergste vertraging in 30 jaar TAP: 5 uur), dat de veiligheidsvideo geen suffe standaardvideo is, dat je met open armen met een vriendelijk ‘bom dia’ ontvangen wordt en dat met een beetje mazzel aan het eind van de vlucht op de schermen de clip van het aanstekelijke nummer ‘De Braços Abertos’ opgezet wordt. Als dat geen fijn thuiskomen is!

Altijd spectaculair: aanvliegroute naar het vliegveld in Lissabon. Geen idee of het een broodje aap verhaal is, maar mij is ooit verteld dat bij een eventuele calamiteit bij het aanvliegen van Lissabon de piloot het vliegtuig de Taag in moet sturen i.p.v. boven op de stad neer te storten. Daarom vliegen de meeste toestellen vanaf de zuidkant richting luchthaven en maken ze boven de Taag een scherpe bocht.
Altijd spectaculair: aanvliegroute naar het vliegveld in Lissabon. Geen idee of het een broodje aap verhaal is, maar mij is ooit verteld dat bij een eventuele calamiteit bij het aanvliegen van Lissabon de piloot het vliegtuig de Taag in moet sturen i.p.v. boven op de stad neer te storten. Daarom vliegen de meeste toestellen vanaf de zuidkant richting luchthaven en maken ze boven de Taag een scherpe bocht. Foto Esa Caldas
De aanvliegroute levert mooie plaatjes op: goed zicht op de Ponte 25 de Abril bijvoorbeeld!
De aanvliegroute levert mooie plaatjes op: goed zicht op de Ponte 25 de Abril bijvoorbeeld! Foto Esa Caldas

« Wandelen in het centrumgebied van Portugal
São Gonçalinho »

Categorie: Cultuur & Maatschappij Trefwoorden: economie, geschiedenis, TAP, vliegen

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan zegt

    18 januari 2015 om 09:24

    Geweldig leuk stukje .Ik kan het alleen maar volledig hiermee eens zijn.
    Jan

    Beantwoorden
  2. Paul Van der Linden zegt

    18 januari 2015 om 09:34

    Fijn artikel, met plezier gelezen. Ik deel de ervaring van de auteur, altijd met plezier meegevlogen met TAP. Ooit een keer met TAP de heenreis gemaakt, maar de terugvlucht was uitbesteed aan SN Brussels Airlines (Sabena, zoals wij nog altijd zeggen); daar zagen wij ons broodje, kopje koffie, glaasje wijn aan onze neus voorbijgaan. Wij misten meteen de fijne service van TAP. Wat een verschil! Over enkele weken stappen wij opnieuw op een TAP-toestel richting Lissabon. Hartelijke groeten, Paul.

    Beantwoorden
  3. leen vermeiren zegt

    18 januari 2015 om 10:13

    interessant om te lezen ..ik denk wel dat je een foutje hebt gemaakt ivm het Europees voetbalkampioenschap dat was volgens mij in 2004 en niet in 2005….

    Beantwoorden
  4. fir tiebout zegt

    18 januari 2015 om 14:23

    Wat een gezeur over de TAP. Ik vlieg, naast Europese vluchten, 5 tot 6 keer per jaar met de TAP van Lisboa naar Accra en meer dan de helft van de vluchten is vertraagd tot wel meer dan 24 uur! Heeft u wel eens geprobeerd om de wettelijk vastgestelde schadevergoeding bij vertraging te incasseren? Meestal wordt er gewoon niet gereageerd en is dat wel het geval dan was een technisch mankement de oorzaak, waar de schaderegeling niet op van toepassing zou zijn. De TAP investeert te weinig in onderhoud en aanschaf van nieuwe vliegtuigen.

    Beantwoorden
  5. robert van beek zegt

    19 januari 2015 om 11:29

    Volledig eens: fijne en betrouwbare maatschappij: TAP

    Beantwoorden
  6. Esa Caldas zegt

    25 januari 2015 om 20:48

    Fijn om te lezen dat meer mensen de TAP een plezierige maatschappij vinden. Jammer van de reis naar Accra. Vertraging is altijd heel vervelend, vooral als de vliegtuigmaatschappij beroerd voor de passagiers zorgt (door ze geen vouchers voor eten en drinken aan te bieden). De keer dat wij bij de TAP zes uur vertraging hadden, hebben we in ieder geval keurig een maaltijd en genoeg te drinken gekregen.

    Onnodig om te vertellen dat andere maatschappijen ook wel eens vertraging hebben. Ik kan me nog levendig een halve dag vertraging herinneren toen ik met British Airways uit New York terugvloog.

    De TAP heeft overigens in de zomer van 2014 zes gloednieuwe airbussen ( 2x A330, 2x A320 en 2x 319) aan de vloot toegevoegd. Het klopt dus niet helemaal dat de TAP te weinig investeert.

    En wat het Europees kampioenschap betreft: dat was inderdaad in 2004. Het is inmiddels in het artikel verbeterd. Bedankt voor het nauwkeurig meelezen. Mijn Nederlandse moeder -die sinds ze in Portugal woont een enorme voetbalfan is- had me er ook al op gewezen.

    Beantwoorden
  7. Cees Groenewegen zegt

    6 november 2018 om 15:57

    De mooie voordelen die beschreven worden in de inleiding van dit verhaal zijn inmiddels verdwenen. TAP heeft het Ryanair/Easyjetmodel volledig omarmd en dus kost alles wat extra is nu ook extra. De service is nog even lamlendig als ie altijd al was (ik heb zo´n 150 vluchten met TAP achter de rug dus ik weet waar ik over praat). Ik heb me recent toch weer laten verleiden tot het boeken van een vlucht met TAP en ik heb er alweer spijt van. Ik moest de vlucht namelijk annuleren in verband met een ongelukje. TAP doet er vervolgens bijna twee maanden over om mijn annulering door te voeren en mijn geld terug te geven. Lufthansa doet er drie dagen over. Desgevraagd hiermee geconfronteerd blijft het angstvallig stil bij TAP. Ze weten dat ze achterblijven en antwoorden dan maar gewoon niet meer. Take Another Plane!

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Paul Van der Linden Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Een man in pauskleding voor het beeld Cristo Rei in Lissabon
Een Portugese paus?
Amilcar Cabral
Wie was Amílcar Cabral?
Sppoor van een schip in het water in de Straat van Magalhães in Chili.
Varen door de straat van Magalhães in 2024

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Interessant verhaal Cees, en nog wel door een tegeltableau op Madeira! Wat goed van je om die Pauzengeschiedenis dan uit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Weer een interessant verhaal wat mij volledig onbekend was Cees! Jij bent mooi de geschiedenis weer ingedoken, dit keer zelfs…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}