• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Waar gaat het heen met TAP?

Door Cees Groenewegen 13 reacties
Gepubliceerd op 11 maart 2016 bijgewerkt op 23 december 2022

Mijn eerste vlucht vanuit België naar Portugal was in 1998 en kostte (omgerekend) 330 euro. Dat vond ik goedkoop, want toen was het nog zo dat een vlucht zonder overnachting van zaterdag op zondag duurder was, de luchtvaartmaatschappijen redeneerden immers dat een zakelijke reiziger best meer kon betalen dan een toerist.

En dus bleef ik op kosten van de zaak een weekend in Porto, er zijn ergere dingen denkbaar. Het jaar daarop ging ik vaker naar Portugal en leerden we kruiselings boeken, dus een heenvlucht met een terugvlucht een maand later, en hetzelfde omgekeerd vanuit Porto. Dan kon je twee keer naar Porto tegen toeristentarief en gewoon reizen op de dag die je wilde.

Vliegen via Brussel was toen het meest praktisch omdat TAP met Sabena in de “Qualiflyer”-groep zat, dat leverde goede verbindingen op en niet te vergeten airmiles. Ik voelde me een echte internationale reiziger, want ik was met twéé vreemde valuta op stap, Belgische Franken en Portugese Escudos. Die valuta bestaan inmiddels niet meer, Sabena is al 14 jaar failliet en Qualiflyer stopte in 2002.

Waar dingen in de loop der tijd eigenlijk altijd duurder worden, is het omgekeerde gebleken voor vliegen. Ik heb nooit meer 330 euro betaald voor een retourtje Portugal, mijn laagterecord is 49 euro en gemiddeld kom ik uit op 140 euro. En daarvoor hoef ik niet kruiselings te boeken, die onzin is onder druk van de concurrentie gelukkig ook verleden tijd.

TAP Portugal heeft een vloot van 77 toestellen. Foto Arpingstone/Wikimedia

Goedkoper en anders

De verschuivingen in de burgerluchtvaart zijn enorm. In 1998 was easyJet nog maar net opgericht en Ryanair had net zijn eerste vluchten buiten de Britse eilanden gemaakt, overigens onder andere naar Charleroi. Nu is Ryanair Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij gemeten in aantal vervoerde passagiers.

Andere bedrijven gingen failliet (Swissair, Sabena) of fuseerden (Air France met KLM, British Airways met Iberia) en eigenlijk iedereen wijzigde strategie en koers. Een dozijn aan nieuwe lage kosten maatschappijen werd opgericht (Monarch, Wizz Air) of omgebouwd vanuit reeds bestaande bedrijven (Transavia, Air Berlin).

Een paar “flagcarriers” bleven echter stug aan het verleden vasthouden en probeerden het tij te weerstaan. Daaronder bijvoorbeeld Alitalia en helaas ook TAP Portugal. Beiden bewijzen dat regeringen geen goede entrepeneurs zijn, de verliezen stapelen zich jaar na jaar op en de lokale betalingbetalers betalen ervoor. Vrijerijen met mogelijke alliantiepartners worden veelal afgehouden door politieke eisen die de toekomstige winstgevendheid in gevaar brengen. Zo werkte Alitalia al op diverse manieren samen met KLM en Air France, en heeft het nu een minderheidsaandeelhouder in Etihad uit de Verenigde Arabische Emiraten. Maar de regering heeft het nog steeds voor het zeggen en Alitalia maakt nog steeds verlies.

De interesse voor zieltogende luchtvaartmaatschappijen wordt vrijwel altijd ingegeven door de landingsrechten, die door landen aan elkaar gegund worden en door de regering vervolgens wordt doorgegeven aan de “flagcarrier”. Zo ook bij TAP. Het heeft belangrijke landingsrechten in vooral Brazilië en dat is wat het nog wat waard maakt, want de vloot is verouderd, de naam vervlogen en de service staat als slecht bekend. “Take Another Plane” noemen wij het al jaren.

TAP is vooral sterk in verbindingen met voormalige kolonie en groeimarkt Brazilië. Kaart: Wikimedia

Achteruithollen

Drie jaar geleden hadden wij onze slechtste ervaring met TAP. Vlucht lang van tevoren geboekt en volledig betaald, vier weken voor vluchtdatum annuleert TAP de vlucht en boekt ons op een toestel drie dagen eerder. Zonder vergoeding van de extra hotelnachten en overige kosten. Natuurlijk kunnen we annuleren en ons geld terugkrijgen, maar op zo´n korte termijn betekent dat een veel duurdere vlucht met een andere maatschappij boeken. Wij hebben TAP dus voorlopig afgezworen, ook als we daarvoor om moeten vliegen.

Privatisering

Omdat TAP een aantal zware investeringen, met name in de vloot, nodig heeft wordt het bedrijf onder dwang van de geldschieters uit Brussel door de Portugese regering in 2012 te koop gezet. Het valt in eerste instantie nog helemaal niet mee om een geschikte gegadigde te vinden maar in 2015 zijn daar ineens David Neeleman en Humberto Pedroso. Zij kopen met hun consortium “Atlantic Gateway” een meerderheidsaandeel in TAP en investeren in nieuwe vliegtuigen. Ze vertellen dat ze TAP winstgevend gaan maken en zullen verbouwen tot een mooie maatschappij met groeipotentie. Ik geloofde het verhaal want Neeleman is een ondernemer met een langjarige ervaring in de luchtvaart, hij heeft al vier vliegbedrijven opgezet (waaronder Azul wat met 149 vliegtuigen bijna twee keer zo groot is als TAP) en is daarmee zeer succesvol. Bovendien is het een Amerikaan en die kunnen nu eenmaal veel beter ondernemen dan wij Europeanen.

Op de rem

Maar gaat het ook echt zover komen? De nieuwe socialistische Portugese regering heeft de ondernemers al dreigend met een nationalisatie gedwongen om weer een deel van hun aandelen terug te verkopen aan de Portugese staat. Voorlopig zegt de regering dat ze zich niet wil mengen in de dagelijkse leiding van TAP, maar als dat waar zou zijn dan zou ze net circa twee miljoen euro onnodig hebben uitgegeven. Want winstrechten heeft ze niet, die blijven vrijwel geheel bij de investeerders. Daarnaast hebben de drie “regeringspartijen” herhaaldelijk geroepen dat de privatisering van TAP geheel teruggedraaid moet worden, koste wat het kost. Het lijkt dus wachten op de volgende stap.

Ik stel mijn boekingen met TAP dus wederom uit en blijf gebruik maken van de nieuwe en veilige toestellen van de goedkope maatschappijen. Dat ik dan af en toe in Londen of Amsterdam moet overstappen naar een verre bestemming neem ik graag op de koop toe.


« Nachttrein naar Lissabon
Bouwval gezocht… droom gevonden »

Categorie: Cultuur & Maatschappij Trefwoorden: privatisering, reizen, TAP, vliegen

Over Cees Groenewegen

Cees Groenewegen is auteur van het boek Portugal, stukje bij beetje. Hij werkte van 1997 tot 2010 in een aantal directiefuncties voor de Portugese Amorim-groep, woonde daardoor een aantal jaren in Porto en woont sinds 2010 in de Algarve. Door zijn werk én zijn Portugese vrouw is Cees inmiddels flink vergroeid met het land en hij zegt er nooit meer weg te willen. Cees is tegenwoordig vooral actief als schrijver en als basgitarist/zanger in een rockband, waarmee hij al ruim 350 concerten op Portugese bodem op zijn naam heeft staan. Schrijven is een passie van Cees, hij schreef tot 2010 veel persberichten en commerciële communicatie zelfstandig, en schreef in zijn vrije tijd voor muziektijdschriften. Cees is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal en sinds mei 2022 uitgever/eigenaar. In Portugal schrijft Cees over alles wat hem opvalt, aan het hart gaat en voor op de tong ligt. Zie ook https://ceesgroenewegen.com/.

Lees Interacties

Reacties

  1. Joop Noort zegt

    11 maart 2016 om 13:27

    Heb al verschillende keren met TAP gevlogen van Amsterdam naar Lissabon en v.v. en het tot nu toe super gehad voor niet te veel geld maat wel met een hapje en een drankje gratis, iets waar ze bij EasyJet en Ryanair geen last van hebben, dus waar jou bezwaar vandaan komt snap ik niet!

    Beantwoorden
    • Cees Groenewegen zegt

      12 maart 2016 om 08:48

      Beste Joop, ik ben blij voor je dat jij goede ervaringen hebt. Ik heb ruim 100 keer met TAP gevlogen en nogal wat problemen gehad. Diverse malen vertraagde bagage (altijd meer dan een dag), een kerstvlucht die ruim 6 uur vertraagd was en waarvoor TAP ondanks de regelgeving op dit gebied geen enkele vergoeding heeft gegeven, en als klap op de vuurpijl de vervroeging van drie dagen waar ik in mijn stuk over schrijf, zonder enige compensatie. Ik heb daarnaast ook gevlogen met Lufthansa, KLM, Air France, British Airways, SN Brussels Airlines, Iberia, Transavia, Ryanair, Easyjet, Monarch en diverse Aziatische en Amerikaanse luchtvaartmaatschappijen. Daar zijn de problemen stukken minder en, niet onbelangrijk, de vliegtuigen nieuwer. Dat is veiliger en geeft ook minder kans op vertragingen door technische problemen. Ik hoop echt dat het goed komt met TAP, maar vooralsnog halen een gratis broodje en een gratis drankje mij dus niet over. Begrijp je het nu wel?

      Beantwoorden
  2. Junte Schwartz zegt

    13 maart 2016 om 16:38

    Ik heb dezelfde ervaringen met TAP als Joop Noort.
    Misschien zijn de jouwe te typeren als ‘pech’, ‘ongelukkige samenloop van omstandigheden’, naast -inderdaad- laakbaar gedrag van TAP in het geval van het soms (niet als regel!) achterwege laten van verplichte vergoedingen voor veroorzaakt ongemak.

    Beantwoorden
    • Cees Groenewegen zegt

      13 maart 2016 om 18:08

      Beste Junte, wat jij als “pech” en “ongelukkige samenloop van omstandigheden” omschrijft is terug te voeren op de verouderde vloot. Fernando Pinto, de directeur van TAP, heeft afgelopen jaar zelf gezegd dat de technische problemen een maximum hadden bereikt. Vandaar ook dat het bedrijf voor een habbekrats, 10 miljoen euro voor 61% van de aandelen, was verkocht. Ik begrijp best dat er mensen zijn die voor een goedkope vlucht met gratis eten bereid zijn risico´s voor lief te nemen, ik wacht liever even tot het bedrijf is gesaneerd en gemoderniseerd. Daar worden overigens wel degelijk stappen toe ondernomen, de vraag is hoever en hoe snel de nieuwe grootste aandeelhouder (de Portugese staat) dat laat gaan.

      Beantwoorden
  3. Jan Hendriks zegt

    13 maart 2016 om 20:25

    Ik heb tot nu toe ook alleen goede ervaringen met TAP. Ik vlieg ook vaak met Ryanair en Transavia naar Portugal en ook met deze maatschappijen ben ik tevreden. In de praktijk kies ik gewoon de maatschappij en vlucht die mij het beste uitkomen qua tijd en locatie. En in een aantal gevallen vlieg ik dan ook met de TAP.

    Beantwoorden
  4. jeanne j.m. zegt

    14 maart 2016 om 13:06

    Take another plane, why? Bedoel je misschien de KLM (duur en ongezellig)?

    Beantwoorden
    • Cees Groenewegen zegt

      14 maart 2016 om 13:48

      Beste Jeanne, er zijn heel veel dagelijkse vluchten van goedkopere en veiligere maatschappijen, Transavia, Ryanair, SN Brussels, noem maar op. Het hangt er maar net vanaf waarvandaan je wilt reizen en waarheen. Enneh “why?”, dat is toch wel duidelijk? Ik heb er overigens goede hoop op dat het allemaal goed komt met TAP, maar gezien de teruggedraaide privatisering kan het nog wel eventjes duren.

      Beantwoorden
  5. Maria Schouten zegt

    15 maart 2016 om 11:10

    TAP is al jarenlang mijn favoriet, temidden van de vele tientallen luchtvaartmaatschappijen waarmee ik gevlogen heb. Overigens beperkt mijn TAP-ervaring zich tot Europese routes.

    Beantwoorden
  6. Henk Eggrens zegt

    17 maart 2016 om 09:41

    Ook ik herken Cees Groenewegens klachtenregen over de TAP niet. Ik heb sinds 1980 zeker 100 vluchten met TAP gemaakt, tussen Schiphol en Portugal, maar ook veel naar Brazilië en Afrika. Zelden klachten, meestal tevreden, meestal op tijd. Een paar keer kwam mijn koffer niet gelijk met mij aan, altijd na een overstap. Dat is dan de verantwoordelijkheid van het bedrijf op het vliegveld (Grupo ANA in Portugal bijvoorbeeld), niet de TAP. Vernieuwing van de vloot lijkt wél nodig; de (nu weer onzekere) privatisering van het bedrijf zou daarvoor moeten zorgen.
    Vergelijkingen met superieure maatschappijen als Cathay Pacific, Singapore Airlines, Silk, Thai, of Quatar en Etihad gaan mank als je de verschillen in prijzen niet meetelt.

    Ja, je kunt zeker goedkoper van Faro, Lissabon of Porto naar Nederland of België vliegen dan met de TAP. Maar met minder comfort.

    Beantwoorden
    • Cees Groenewegen zegt

      18 maart 2016 om 18:40

      Beste Henk, jammer dat je mijn artikel als klachtenregen omschrijft, er staat maar één “klacht” in. Het artikel gaat over de zojuist teruggedraaide privatisering en mijn mening daarover, in het licht van de ontwikkelingen in de sector in de afgelopen decennia. In de reacties is vervolgens veel geschreven over goede en slechte ervaringen. Dat mag natuurlijk, maar ik hoop dat lezers ook nadenken over de werkelijke en actuele problematiek: wat gebeurt er met TAP in de huidige “noch vlees noch vis” situatie. Toch bedankt voor je reactie.

      Beantwoorden
  7. Cees Groenewegen zegt

    20 januari 2018 om 11:06

    Naschrift: twee maanden gelden vloog ik noodgedwongen toch weer met TAP, het is nu eenmaal de enige verbinding tussen Recife en Lissabon. Helaas weer gelijk een negatieve ervaring: vlucht geannuleerd en overgeboekt op een latere vlucht. Daarvan niet door TAP op de hoogte gesteld maar zelf erachter moeten komen. Waardoor veel verwarring en tijdverlies. En dan nog iets: ik heb via de online klachtenprocedure bij TAP gevraagd waarom ik niet werd geïnformeerd over de annulering. Die vraag ligt er nu 6 weken en is door TAP nog steeds niet behandeld. Maar vandaag was weer wel in het nieuws dat er over een paar weken in het carnavalsweekend gestaakt gaat worden. Zo modderen we door met de technisch falliete flagcarrier…. Gelukkig hebben de low-cost maatschappijen die op Portugal vliegen veelal Portugees personeel. Dat biedt perspectief voor de toekomst. Ik hoop op intercontinentale vluchten!

    Beantwoorden
  8. Cees Groenewegen zegt

    6 november 2018 om 16:32

    Ik heb me recent toch weer laten verleiden tot het boeken van een vlucht met TAP, en ik heb er alweer spijt van. Ik moest de vlucht namelijk annuleren in verband met een ongelukje. TAP doet er vervolgens bijna twee maanden over om mijn annulering door te voeren en mijn geld terug te geven. Lufthansa doet er drie dagen over. Desgevraagd hiermee geconfronteerd blijft het angstvallig stil bij TAP. Ze weten dat ze achterblijven en antwoorden dan maar gewoon niet meer. Take Another Plane!

    Beantwoorden
  9. Cees Groenewegen zegt

    9 januari 2019 om 05:53

    TAP voert weer eens een lijst aan! Ditmaal de lijst van maatschappijen met de meeste vertragingen. TAP staat fier bovenaan en laat geduchte tegenstanders als Pakistan International Airways en Cebu Pacific achter zich. Het wordt echt tijd dat het bedrijf wordt geprivatiseerd en overgenomen/geïntegreerd in één van de grotere luchtvaartconglomeraten. Dan krijgen we een goede luchtvaartmaatschappij :-). TAP é a mais atrasada do mundo.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Cees Groenewegen Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Toeristenbelasting in Portugal
Sppoor van een schip in het water in de Straat van Magalhães in Chili.
Varen door de straat van Magalhães in 2024
Fietser Rene van Vrienden op de Fiets is helemaal van Nederland naar Portugal gefietst.
Vrienden op de Fiets – amigos na bicicleta

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Interessant verhaal Cees, en nog wel door een tegeltableau op Madeira! Wat goed van je om die Pauzengeschiedenis dan uit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Weer een interessant verhaal wat mij volledig onbekend was Cees! Jij bent mooi de geschiedenis weer ingedoken, dit keer zelfs…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}