• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Varen door de straat van Magalhães in 2024

Door Cees Groenewegen 2 reacties
Gepubliceerd op 23 augustus 2024

Het is koud in de exotisch klinkende Straat van Magalhães. Zuid-Amerika klinkt warm in de oren van een Europeaan maar in het uiterste puntje van de wereld komt de temperatuur zelfs in de zomer nauwelijks boven de 15 graden uit. De seizoenen op het zuidelijk halfrond zijn tegenovergesteld aan de Europese, dus in januari is het hartje zomer.

Donkere bergtoppen van de chileense fjorden met witte sneeuwkappen.
Ook in de zomer zijn de toppen wit. De sneeuw verdwijnt nooit. Antarctica is niet ver. Foto Cees Groenewegen

We zitten op een cruiseschip met verwarming overal, een eigen douche in de hut, en buffetten die bijna 24 uur per dag eten bieden. Dat hadden Magalhães en zijn manschappen allemaal niet. Bovendien weten wij precies wat we gaan doen, en bij twijfel gaan we zoeken op internet want natuurlijk hebben we ook wifi. Magalhães had niet meer dan de overtuiging dat het moest kunnen, en zijn bemanning geloofde dat zo lang er goed betaald werd.

Kaart van het uiterste puntje van Zuid-Amerika met de route van Magalhães.
De groene lijn is de route die Magalhães volgde.

We varen vanaf de Stille Oceaan (de ‘Pacific’) de straat in, de omgekeerde route van Fernão Magalhães 504 jaar geleden. Het landschap is ruig en magistraal. Het is nooit onbewolkt maar het licht is ongemeen helder. Het voelt alsof we door een schilderij varen. Het is koud! We varen door de fameuze zeestraat in de Zuid-Amerikaanse zomer van januari 2024.

Beeld van een wilde zee, duidelijk genomen vanaf een schip want de reling is zichtbaar, met regen en donker water.
Het kan spoken in de straat van Magalhães. Foto Cees Groenewegen

Het moet in 1520 een verschrikking zijn geweest voor de bemanningen. De regen, de kou, de onstuimigheid, en het volstrekt niet weten waar ze uit gingen komen. Ik begrijp heel goed dat een van de schepen rechtsomkeert maakte. Van de 237 bemanningsleden voltooiden slechts 18 de wereldomvaart.

De reden dat de wereld de grote oceaan Pacific noemt, is omdat Magalhães na vijf weken ruig weer in die relatief rustige enorme plas water terecht kwam en ‘m op z’n Portugees o pacífico, de rustige, noemde.

De straat is 560 km lang (grofweg de afstand van van Amsterdam naar Parijs). Een modern schip vaart op z’n best 40 kilometer per uur dus doet er zo’n 14-20 uur over om door te varen. Als je een niet-gemotoriseerd schip hebt en geen google-maps dan duurt het veel langer. Magalhães deed er uiteindelijk ruim een maand over. Foto Cees Groenewegen.

Als je Argentinië op de kaart van Europa legt, dan reikt het van Kopenhagen tot Lissabon. Magalhães gaf niet op en bleef maar doorvaren, want hij wist vanuit zijn ervaring met reizen om Afrika heen dat afstanden groot kunnen zijn.

De straat van Magalhães ligt geheel in Chili, evenals het zuidelijkste punt van Zuid-Amerika, Kaap Hoorn. De meest zuidelijke stad ter wereld is Ushuaia in Argentinië, bekend als ‘el fim do mundo’, het einde van de wereld.

Grote beeldhouwletters in de open lucht aan het water bij de straat van Magalhaes
Foto Cees Groenewegen.

Halverwege de straat ligt Punta Arenas, een stad met ruim 125.0000 inwoners. Dat is nogal wat als je bedenkt dat Chili ongeveer net zoveel inwoners heeft als Nederland, en dat er nota bene 7 miljoen in de hoofdstad Santiago wonen. Het voelt alsof er een stad als Breda op Schiermonnikoog ligt.

Plein en straat met statige gebouwen en een kerk in Punta Arenas, Chili.
Aan het wolkendek in hartje zomer zie je dat Punta Arenas geen Iberische stad is. Foto Cees Groenewegen

Punta Arenas is belangrijk voor de schepen die er passeren, tegenwoordig steeds vaker met toeristen en wetenschappers. Maar ook is het de exporthaven voor de grote agrarische sector in het dunbevolkte achterland. De provincie heet Región de Magallanes.

Replica van een zestiende eeuws vrachtschip op het droge.  De Victoria van magalhaan.
In Punta Arenas kun je een replica van de Victoria bezoeken, het schip wat uiteindelijk de wereldomvaart voltooide. Wat vooral beklijft is de benepen ruimte waarin de bemanning leefde. Foto Cees Groenewegen.

Punta Arenas koestert zijn historie maar is tegelijkertijd ook gewoon een stad die in het begin van de 21e eeuw probeert vooruit te komen. Net zoals heel Chili, pas in 1990 ontdeed het zich van de dictatuur en inmiddels is Chili één van de modernste landen van Zuid-Amerika.

De straat van Magalhães is halverwege best breed, bij Punta Arenas (125.000 inwoners) kun je de overkant maar net zien. Dit gedenkteken memoreert de vijfhonderdste verjaardag van de doorvaart door Magalhães. Foto Cees Groenewegen

In Punta Arenas wordt natuurlijk Spaans gesproken maar iedereen begrijpt mijn Portugees. Al eerder in Ushuaia (de meest zuidelijke stad van Argentinië) zagen we de Portugese en de Spaanse vlag gebroederlijk naast elkaar. In Zuid-Amerika zijn Portugees en Spaans gelijkwaardig.

Ontdekkingsreizen waren vooral een economische aangelegenheid. Portugal had geen belang bij een westelijke zeeroute naar India en dus voer de Portugees Magalhães in dienst van Spanje. Toch kwam ook Magalhães uiteindelijk op het ontdekkingsmonument in Lissabon terecht, zijn naam was wereldwijd te groot geworden om hem te negeren.

Close-up van etiket van Bierfles
Bier in Punta Arenas met de naam van Magalhães. Fernão de Magalhães heet in het Spaans Hernando de Magallanes, in het Nederlands Ferdinand Magellaan, en in het Engels Ferdinand Magellan. De naam van ‘zijn’ zeestraat verandert ook met de taal mee. Foto Cees Groenewegen

In 1914 maakte het Panamakanaal alles anders. Na 400 jaar was er ineens een veel snellere route van de Atlantische naar de Stille oceaan. De straat van Magalhães behoort echter nog steeds tot de tien belangrijkste zeepassages ter wereld. Ik streep af en ontdek dat ik alleen nog de Beringstraat mis. Die is nog veel kouder dan de Straat van Magalhães. Ik ga erover nadenken…

Spoor van een schip in het water van de Straat van Magalhães
Foto Cees Groenewegen

Fernão de Magalhães was een ervaren zeeman die al eerder in Azië was geweest, maar via de traditionele route om Afrika heen. Zijn expeditie was hachelijk en hing aan elkaar van problemen en tegenslagen. Magalhães zelf voltooide de wereldomvaart niet maar legde het loodje tijdens een gevecht op een van de eilanden van de hedendaagse Filipijnen. Henk Eggens schreef voor Portugal Portal een boeiend artikel over de reis.

Lees hier het volledige verhaal van de expeditie van Magalhães door Henk Eggens
Lees hier meer over om de wereld varen.


« Varkens slachten in Trás-os-Montes
Aardbeving in Portugal op 26 augustus 2024 »

Categorie: Algemeen, Geschiedenis, Reizen Trefwoorden: Fernando Magalhâes, Fernão Magalhâes, geschiedenis, reizen

Over Cees Groenewegen

Cees Groenewegen is auteur van het boek Portugal, stukje bij beetje. Hij werkte van 1997 tot 2010 in een aantal directiefuncties voor de Portugese Amorim-groep, woonde daardoor een aantal jaren in Porto en woont sinds 2010 in de Algarve. Door zijn werk én zijn Portugese vrouw is Cees inmiddels flink vergroeid met het land en hij zegt er nooit meer weg te willen. Cees is tegenwoordig vooral actief als schrijver en als basgitarist/zanger in een rockband, waarmee hij al ruim 350 concerten op Portugese bodem op zijn naam heeft staan. Schrijven is een passie van Cees, hij schreef tot 2010 veel persberichten en commerciële communicatie zelfstandig, en schreef in zijn vrije tijd voor muziektijdschriften. Cees is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal en sinds mei 2022 uitgever/eigenaar. In Portugal schrijft Cees over alles wat hem opvalt, aan het hart gaat en voor op de tong ligt. Zie ook https://ceesgroenewegen.com/.

Lees Interacties

Reacties

  1. Geert Brabant zegt

    23 augustus 2024 om 13:10

    Dag Cees. Interessante lectuur rond een een onderwerp dat in 2007 al mijn aandacht trok, toen ik nog mijn blog bijhield 🙂. Het ging toen om Roldan de Argote, ofte de Bruggeling Roeland Vergote of Herregots (Brugge, ca. 1498 – na 1529) Vlaams zeeman en kanonnier. Ik dacht dat dit wel relevante extra info is.
    https://stonedletters.blogspot.com/2015/11/roeland-van-brugge-en-de-straat.html

    Sinds 2020 is er op Wikipedia meer info te vinden, die ook wetenschappelijker onderbouwd is.
    https://nl.m.wikipedia.org/wiki/Roldan_de_Argote

    Beantwoorden
  2. Arthur van Amerongen zegt

    25 augustus 2024 om 12:04

    Mooi verhaal, amigo! Ik heb een maand vastgezeten in Ushuaia, omdat er in Chili een vulkaan was gaan spuwen vliegen en bussen naar het noorden onmogelijk was. Een maand lang krab en lamsvlees. Dat ging best vervelen! En de Argentijnse wijn is een fijne slobber maar kwam mij mijn neus uit. En het was in juli. Het werd om 11 uur licht – sort of – en om drie uur weer duister. Dat trok een zware wissel op mijn relatie met mijn Spaanse verloofde.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Een man in pauskleding voor het beeld Cristo Rei in Lissabon
Een Portugese paus?
Toeristenbelasting in Portugal
Amilcar Cabral
Wie was Amílcar Cabral?

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Geert Brabant op Portugese boekhandels: Aanrader, ook voor niet-lezers: “Heerlijk interessant. Ik heb alweer een goede reden voor nog eens een dagje Aveiro.”
  • FPU Casa op Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat: “Wat een respectloos, negatief verhaal”
  • Liz op Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat: “Werkelijk fantastisch en leuk geschreven. Zeer vermakelijk en niet te lang. Chapeau 🙏🏾 Wij houden ook van Marcelo.”
  • Zemaria op De Portugese taal: “Goedemorgen Mariska, wat een leuk verhaal, zo hoor je nog eens hoe iedereen Portugal en de Portugezen (?) leert kennen,…”
  • Mariska Roos op Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat: “Haha, hardop gelachen om deze smakelijke beschrijving. Het blijven toch allemaal verkleedpartijtjes van zichzelf zeer serieus nemende mensen. Er zullen…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}