• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Ik heb een dag niet geleefd!

Door Cees Groenewegen 3 reacties
Gepubliceerd op 14 april 2023 bijgewerkt op 19 februari 2025

Woensdag 15 februari 2023 bestaat in mijn leven niet. Ik heb die dag niet geleefd. Ik ben van dinsdag 14 februari direct naar donderdag 16 februari gesprongen.

Het vooraanstaande tijdschrift National Geographic concludeerde al dat tijdreizen mogelijk is. De eerste tijdreizigers waren de mannen van de expeditie van de Portugees Fernão de Magalhães, al 500 jaar geleden. Ze rondden de wereld door drie jaar lang zoveel mogelijk westwaarts te blijven varen. Bij thuiskomst, of eigenlijk al bij het kopen van proviand in Kaapverdië, ontdekten ze dat hun scheepslogboek een dag achterliep. Schepen hielden toen al dagelijks nauwgezet hun vorderingen bij dus de schok was groot. Er bleek geen fout in hun registratie te zitten, ze waren gewoon echt een dag kwijt door achter de zon aan te blijven varen.

Hoe heet hij nou precies? Tegenwoordig laten we namen van mensen maar ook steden onaangetast. Vroeger echter was het heel gebruikelijk om ze te verbasteren naar de eigen taal. Daarom heet Amsterdam in het Portugees Amesterdão en heet Lisboa in het Nederlands Lissabon. Met Fernão de Magalhães gebeurde hetzelfde, die heet in het Spaans Hernando de Magallanes, in het Nederlands Ferdinand Magellaan, en in het Engels Ferdinand Magellan. De naam van zijn zeestraat in het uiterste puntje van Zuid-Amerika verandert ook met de taal mee. In de Nederlandse taal veranderen we namen tegenwoordig niet meer, in het Portugees wordt het nog wel eens gedaan. Zo heet koning Willem-Alexander in het Portugees Guilherme-Alexandre en zijn moeder heet Beatriz. Overigens noemen we Fernão in dit artikel gewoon bij zijn correcte naam, de lezers van Portugal Portal zijn immers allemaal Portugalliefhebbers en vaak ook Portugalkenners dus die zullen dat vast waarderen.

Als we naar Amerika vliegen, weten we dat we bij aankomst de klok een aantal uren achteruit moeten zetten. In deze moderne tijd doen telefoons, computers en slimme horloges dat vanzelf zodra ze een netwerk hebben ontdekt. Op die dag leven we dus een aantal uren extra, uren die we weer inleveren als we terugvliegen. De mannen van Magalhães leefden ook iedere dag een paar minuten extra, maar zo weinig dat ze het niet merkten. Onze biologische klok kan flink last hebben van een jetlag, maar over een ‘shiplag’ hoor je niemand.

Wereldkaart met de route van Fernão de Magalhães en de route van Cees Groenewegen
De rode lijn is de route van de expeditie van Magalhães, de groene lijn heb ik op een boot (mee)gevaren. Kaart wikimedia.

Met een cruiseschip rond de wereld deed ik de route van Magalhães min of meer na. En dan is het nogal anders dan wanneer je vliegt. Zo’n schip vaart maximaal 40 kilometer per uur, dus je moet er de tijd voor nemen en je verzet je horloge maar eens in de paar dagen. Iedere keer als je dat doet leef je een dag van 25 uur. En omdat we niet terugvaren, staat er nooit een dag van 23 uur tegenover.

En als je zo 24 keer een dag van 25 uur hebt gemaakt, ben je de wereld rond en weer thuis. Je hebt dan net zoveel uren geleefd als andere mensen, maar de uren zijn anders verdeeld over de dagen. Door al die dagen van 25 uur moet je een dag uit je agenda schrappen om weer gelijk te lopen met de rest van de wereld. Dat wisten de mannen van Magalhães in 1522 nog niet en zo ontdekten ze toen al de internationale datumgrens (IDL). Maar omdat reizen nog eeuwenlang op zijn dooie akkertje ging en communicatie ook niet erg snel was, bestond nooit de behoefte om die grens duidelijk af te bakenen. Pas in 1884 werd de datumgrens gedefinieerd, feitelijk tegelijk met de nulmeridiaan van Greenwich in Engeland. De IDL is eigenlijk de antimeridiaan, de meridiaan die exact tegenover de nulmeridiaan ligt. Maar om allerlei praktische redenen loopt deze IDL schots en scheef over de wereldbol. Aan boord van een schip wordt dus ook heel praktisch ergens midden op zee, bij het ongeveer passeren van de antimeridiaan, een dag uit de agenda geschrapt. Tot op dat moment lopen we 12 uur achter op Portugal (dat immers GMT-tijd hanteert), na het schrappen van de datum lopen we 12 uur voor.

Foto van Apia, de hoofdstad van Samoa, gezien vanaf het water.
Het landje Samoa (circa 220.000 inwoners) stapte in 2011 over naar de andere kant van de datumgrens, om zo op dezelfde dag te leven als zijn belangrijkste handelspartners. Daardoor verloren de Samoanen allemaal een dag. Foto Cees Groenewegen

Aan boord van ons schip is het groot feest op 14 februari 2023. Er wordt afgeteld naar middernacht alsof het een nieuw jaar betreft. En wanneer het dan ineens 16 februari is, vloeit de champagne en feliciteren bootgasten en bemanningsleden elkaar. We zijn allemaal een dag kwijt maar winnen een bijzondere ervaring. Een medereiziger zegt de datum 15 februari 2023 op zijn been te zullen laten tatoeëren. Ik kan me dat best voorstellen.

Magalhães overleefde zijn expeditie niet maar legde het loodje in een confrontatie op de huidige Filipijnen. Vandaar dat we steeds spreken over “de expeditie van …”. Want zijn naam is onlosmakelijk verbonden aan de eerste wereldomvaring. Wie dan wel de eerste mens was die de wereld rond zeilde is niet helemaal zeker, daarover in een later artikel meer.


« Verbinding Amsterdam – Porto over water
Mieke en Jan in de Nimbus door Portugal (slot) »

Categorie: Geschiedenis, Informatie technologie, Natuur & Ontspanning, Reizen Trefwoorden: biologische klok, Fernando Magalhâes, Fernão Magalhâes, geschiedenis, leven, reisverhalen, reizen

Over Cees Groenewegen

Cees Groenewegen is auteur van het boek Portugal, stukje bij beetje. Hij werkte van 1997 tot 2010 in een aantal directiefuncties voor de Portugese Amorim-groep, woonde daardoor een aantal jaren in Porto en woont sinds 2010 in de Algarve. Door zijn werk én zijn Portugese vrouw is Cees inmiddels flink vergroeid met het land en hij zegt er nooit meer weg te willen. Cees is tegenwoordig vooral actief als schrijver en als basgitarist/zanger in een rockband, waarmee hij al ruim 350 concerten op Portugese bodem op zijn naam heeft staan. Schrijven is een passie van Cees, hij schreef tot 2010 veel persberichten en commerciële communicatie zelfstandig, en schreef in zijn vrije tijd voor muziektijdschriften. Cees is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal en sinds mei 2022 uitgever/eigenaar. In Portugal schrijft Cees over alles wat hem opvalt, aan het hart gaat en voor op de tong ligt. Zie ook https://ceesgroenewegen.com/.

Lees Interacties

Reacties

  1. Jan de Wit zegt

    16 april 2023 om 10:48

    Mooi verhaal Kees en goede uitleg.

    Beantwoorden
  2. JPJ Schildt zegt

    16 april 2023 om 15:16

    Mooi verhaal en veel mensen weten er weinig van.
    Jules Verne beschreef het fenomeen de andere kant op ook in zijn verhaal De reis om de wereld in 80 dagen. Philias Fogg had een dag over.

    Ik las enige tijd geleden het verhaal van een cruiseschip waarvan de kapitein het schip liet stilleggen én op de datumgrens én op de evenaar: het schip was in twee dagen tegelijk én op het Zuidelijk en Noordelijk halfrond.

    Beantwoorden
  3. Janine Verhoeven zegt

    16 april 2023 om 15:33

    Geweldig Cees, weer iets geleerd. Tijd voor je tweede boek!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Een man in pauskleding voor het beeld Cristo Rei in Lissabon
Een Portugese paus?
Toeristenbelasting in Portugal
Amilcar Cabral
Wie was Amílcar Cabral?

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Banner d.architects architectenbureau

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Portugal en de 5%-NAVO-verplichting: “De NAVO-norm wordt opgerekt. Hoeveel zijn alle NAVO-landen kwijt met deze nieuwe norm? Van 0,03 tot 55 miljard: Bekijk hier…”
  • Jako op De blauwe ekster: “Net weer terug van vakantie in Portugal. Op de camping in Freixal zaten er veel blauwe eksters. Heerlijk om die…”
  • bart blom op Animal Farm in de Serra: “Wij wonen al sinds 1995 in het midden van Portugal en hebben sindsdien steeds honden uit een dierenasiel gehad. De…”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “🙏Bert.”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Leuk om horen, Annie. Dankjewel.”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023