• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Kort maar Krachtig oktober 2025

Door Redactie Portugal Portal Reageer
Gepubliceerd op 24 oktober 2025

Dit artikel is een verzameling van forum– en andere berichten die de redactie van Portugal Portal met je wil delen. Berichten die te klein zijn voor een eigen artikel, maar wel interessant.

Inhoudsopgave

  • Populisten verliezen gemeentelijke verkiezingen
  • Portugal zit economisch in de lift
  • Boekpresentatie Olhão (Algarve) op 9 november 2025
  • Geen stakingen meer op Portugese luchthavens
  • PSV jaloers op Portugese media en fans
  • De postbode toetert twee keer
  • We kunnen weer met de trein!
  • Ronaldo is miljardair
  • Speelse orcas leveren problemen op aan de Portugese kust

Populisten verliezen gemeentelijke verkiezingen

De huidige tweede politieke partij van Portugal, Chega, kwam bij de gemeentelijke verkiezingen op 12 oktober 2025 van een koude kermis thuis. Op basis van de parlementsverkiezingen van vijf maanden daarvoor had Chega gerekend op zo’n 60 burgemeestersposten maar dat werden er slechts drie. De 134 vereadores (wethouders/schepenen) die Chega won zijn geen pleister op de wonde, want zoals te doen gebruikelijk in Portugal krijgen vereadores van de oppositie vrijwel nooit een portefeuille en zitten er bij de collegevergaderingen voor spek en bonen bij.

Overzicht van de verkiezingsuitslag van de portugese gemeentelijke verkiezingen in 20205
Op 12 oktober 2025 kozen de Portugese residenten hun 308 burgemeesters. In de link kun je de resulaten per gemeente zien. Bron: SICnoticias


De einduitslag van deze autarquicas laat het gebruikelijke beeld zien: de twee mastodonten van de Portugese politiek, PS (41%) en PSD (44%), gaan er met 85% vandoor en de resterende 15% wordt verdeeld over een handvol kleinere partijtjes, waaronder dus ook Chega. Chega kreeg 11,9% van het totaal uitgebrachte stemmen voor de burgemeestersposten, en 12,8% van het totaal uitgebrachte stemmen voor gemeenteraden. Zouden het parlementsverkiezingen zijn geweest, dan was Chega dus ruim de helft van haar 60 zetels kwijtgeweest.
De Portugese pers bericht overigens vooral over het aantal burgemeestersposten, de gemeenteraad wordt minder belangrijk gevonden. (CG)

Naar de inhoudsopgave

Portugal zit economisch in de lift

Op 12 september verhoogde Fitch de waardering van Portugal van A- naar A, nadat collega ‘rating’-bedrijf Standard & Poors eind augustus ook Portugal al had verhoogd, van A naar A+.

De Portugese staatsschuld blijft dalen en is inmiddels onder de 100% van het BBP, en de Portugese economie groeit sneller dan het EU-gemiddelde.

De Portugese inflatie is stabiel rond de 2% en daarmee lager dan in bijvoorbeeld België en Nederland. En ook in 2025 zal Portugal zeer waarschijnlijk weer een overschot op de staatsbegroting hebben.

Bron (in het Portugees): SICNoticias.(CG)

Naar de inhoudsopgave

Boekpresentatie Olhão (Algarve) op 9 november 2025

De geur van Olhão, ‘The smell of Olhão’, is het eerste Engelstalige boek van Algarviaanse auteur Arthur van Amerongen. Met tekeningen van (ook Algarviaan) Edwin Hagendoorn en recepten van (nog een Algarviaan) Nelli Konstantinova. En een bijdrage over de architectuur van Olhão van Will Köhlen. Portugal Portal publiceerde onlangs al een bespreking van dit boek.

Op zondag 9 november vindt de publiekspresentatie plaats, in Cultureel Podium ‘Republica 14’ in Olhão, in aanwezigheid van de auteurs, en gelardeerd met zang en dans. Iedereen is welkom. Het boek is nu al verkrijgbaar in de boekhandel of online bij bol.com. (CG)

Naar de inhoudsopgave

Geen stakingen meer op Portugese luchthavens

Tot ten minste januari 2026 zullen er geen stakingen zijn op de Portugese luchthavens.
Grondpersoneel had diverse stakingen voorzien in de tweede helft van 2025, maar heeft deze allemaal afgeblazen. Niet omdat er ineens overeenstemming is met de werkgevers, maar omdat de Portugese regering naar hun zeggen het stakingsrecht heeft uitgehold.

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:HK_%E8%B5%A4%E9%B1%B2%E8%A7%92_Chek_Lap_Kok_%E9%A6%99%E6%B8%AF%E5%9C%8B%E9%9A%9B%E6%A9%9F%E5%A0%B4_Hong_Kong_International_Airport_Terminal_arrival_zone_%E8%A1%8C%E6%9D%8E%E5%B8%B6_Luggage_carousels_belt_January_2025_R12S_02.jpg
In januari van dit jaar publiceerden we een artikel over de kofferrover die op het vliegveld van Lissabon actief was. Foto Wikimedia Commons.

De regering heeft namelijk bepaald dat niet al het grondpersoneel tegelijkertijd het werk mag neerleggen, om zo een bepaalde minimumservice te garanderen. En de rechter heeft de overheid daarin gelijk gegeven. Die serviço mínimo werd bepaald op circa 80% van de gebruikelijke activiteit, en daardoor heeft staken volgens het grondpersoneel geen zin meer. Dit gaat zich nu bezinnen op andere actiemethoden. (CG)

Naar de inhoudsopgave

PSV jaloers op Portugese media en fans

Het voetbalmagazine ‘PSV-inside’ schrijft dat de Portugese fans én media minder kritisch zijn dan de Nederlandse ‘hakkende’ journalisten. Voor wie Portugal kent, klinkt dat merkwaardig, zeker in een week waarin Benfica zijn trainer ontsloeg. Dit terwijl de PSV-trainer Bosz ondanks matige resultaten en een toevallig landskampioenschap nog steeds wordt gesteund door het bestuur van de club. Wie het artikel leest bekruipt het gevoel dat de vergelijking met Benfica er is bijgehaald om Bosz een steuntje in de rug te geven en morrende fans de mond te snoeren. (CG)

Naar de inhoudsopgave

De postbode toetert twee keer

Weer zo’n lekker voordeel om in een Portugees dorp te wonen.
De postbode van de CTT ken ik van gezicht; hij kwam al vaker aan de deur. Het is altijd dezelfde man, behalve als hij op vakantie of ziek is. Hij komt op zijn brommer langs en toetert als hij voor de deur staat.

postbode van de CTT op de motor
Beeld Henk Eggens met AI

Soms hoor ik zijn tuut-tuut niet. Dan belt hij me op mijn mobiel: “Ik sta voor de deur!”

We groeten, hij geeft het pakje af en ik wens hem “Continuação de um bom dia!”
Heerlijk, die kleinschalige en persoonlijke contacten.(HE)

Naar de inhoudsopgave

We kunnen weer met de trein!

Ons treinstation in Santa Comba Dão heeft voor de eerste keer sinds drie jaren weer een trein zien stoppen en wegrijden.

Treinstation
Station van Santa Comba Dão en de Intercidades trein die opgetogen binnenrijdt op 1 oktober 2025.
Foto Steven van den Berg.

De Beira Alta-lijn in Portugal is na meer dan drie jaar renovatiewerken opnieuw volledig in gebruik genomen. Sinds zondag 28 september 2025 rijden er weer treinen over het gehele traject tussen Pampilhosa en Vilar Formoso, aan de Spaanse grens.

Linha da Beira Alta, tegeltableau
Linha da Beira Alta, oorspronkelijk van Figueira da Foz tot Vilar Formoso. Foto Wikimedia.


De ‘Linha da Beira Alta’ is een bijna internationale spoorlijn die het spoorwegknooppunt van Pampilhosa (Linha do Norte), bij Coimbra, verbindt met de grens van Spanje in Vilar Formoso, met een route parallel aan de rivier Mondego. Het is een spoorlijn met een Iberisch breedspoor van 1,668 meter, voornamelijk bestaande uit enkelspoor. De totale lengte is ongeveer 202 km.

Station Santa Comba Dao, werk in uitvoering.
Treinstation
Werk in uitvoering. Foto’s Henk Eggens


De spoorlijn werd in april 2022 volledig stilgelegd voor moderniseringswerken die aanvankelijk slechts negen maanden zouden duren. Oorspronkelijk was voorzien dat de lijn in januari 2023 weer heropend zou worden, maar de werken liepen fors uit. In de tussentijd gingen de trajecten Mangualde–Celorico da Beira, Celorico da Beira–Guarda en Guarda–Vilar Formoso al gefaseerd eerder open. Uiteindelijk vergde de volledige vernieuwing een investering van 600 miljoen euro. Met de heropening is er opnieuw een veilige en snellere treinverbinding voor passagiers en goederen tussen Centraal- en Noord-Portugal en de grens met Spanje.

Treinstation
Drie foto's van het vernieuwde station en een stuk spoor.
Treinstation
De vernieuwing is af. Foto’s Henk Eggens

Het wachten is nu op de heropening van het Iberische deel van de Sud Express.
De nachttrein verbinding tussen Lissabon en Irun, in Portugal de Sud Expresso genoemd, werd in maart 2020 opgeschort vanwege de coronapandemie en rijdt sindsdien niet meer.
Voorafgaand aan de opschorting reden nachttreinen dagelijks vanuit station Lissabon Santa Apolónia via o.a. Entroncamento, Coimbra, Guarda, Vilar Formoso (grens), Salamanca, Valladolid en Burgos naar Irun/Hendaye. De typische reistijd was ongeveer 14 uur. In Hendaye, net over de Franse grens, was aansluiting op de TGV naar Parijs mogelijk; in Irun op de Spaanse treinen richting Madrid en andere bestemmingen. In Frankrijk rijden treinen op normaalspoor met een spoorwijdte van 1,435 meter.
Portugal en Spanje zijn in onderhandeling over een herstart van de nachttrein-verbinding, met als doel de dienst in 2025 te hervatten. Dit betekent dat de klassieke route Lissabon–Irun/Hendaye mogelijk binnenkort terugkeert. Zoals ook het geval was met de renovatie van de Beira Alta-spoorlijn zullen we ook voor dit plan wel met vertraging rekening moeten houden.(HE)

Naar de inhoudsopgave

Ronaldo is miljardair

De Portugese stervoetballer Cristiano Ronaldo is de eerste miljardair in het voetbal.
Persbureau Bloomberg schat zijn nettovermogen op 1,4 miljard dollar, omgerekend zo’n 1,2 miljard euro.
Ronaldo komt in een klein clubje van sportmiljardairs. Daarin zitten onder anderen Michael Jordan (basketbal), Tiger Woods (golf) en Roger Federer (tennis).
Lionel Messi verdiende lange tijd ongeveer hetzelfde als Ronaldo, maar dat veranderde toen in de nadagen van hun carriére Messi in de Verenigde Staten ging voetballen, en Ronaldo in Saudi-Arabië. Daar verdient hij volgens Bloomberg tien keer zoveel als Messi.
Cristiano Ronaldo staat overigens bekend om zijn filantropische inspanningen. (CG)

Naar de inhoudsopgave

Speelse orcas leveren problemen op aan de Portugese kust

In de eerste drie kwartalen van 2025 zijn er al bijna 60 ‘ontmoetingen’ tussen schepen en orcas gerapporteerd voor de Portugese kust.
De orcas zijn vooral speels en bedoelen het niet slecht, maar orcas wegen gemiddeld zo’n 3500 kilo (net zoveel als acht paarden) en kunnen dus per ongeluk nogal wat schade aanrichten. In september zonk een zeilboot vlakbij Lissabon, nadat vier orcas ‘m hadden aangevallen. Gelukkig waren er geen doden of gewonden.

Dolfijnen kijken in de Algarve

Het probleem blijkt te zijn dat orcas intelligente dieren zijn, en van elkaar leren. Daardoor neemt het aantal orca-incidenten ieder jaar toe.
Het advies van het Portugese natuurpreservatie-instituut ICNF is om je schip zo stil mogelijk te houden, ook geen roerbewegingen, als er een orca aankomt. Dan is er een gerede kans dat die het maar saai vindt en ervandoor gaat. (CG)

Naar de inhoudsopgave

The smell of Olhão (boekbespreking)

« Gaat Asterix op zoek naar Portugese held?
Populisten Chega verliezen gemeentelijke verkiezingen 2025 »

Categorie: Algemeen

Over Redactie Portugal Portal

Meer over de redactie van Portugal Portal kun je hier lezen: Over de redactie.

Lees Interacties

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Andr%C3%A9_Ventura_(Ag%C3%AAncia_Lusa_-_%27Maioria_absoluta,_Governo_PS_desgastado%27).png
Populisten Chega verliezen gemeentelijke verkiezingen 2025
Cover Asterix in Lusitania
Gaat Asterix op zoek naar Portugese held?
Tina Reinders en cees Groenewegen met de herziene uitgave van 'Met de camper door Portugal'.
Nieuwe jas voor ‘Met de camper door Portugal’

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Appartement in Albufeira te koop, voor €269.000

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal politiek Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Contact
  • Cookiebeleid

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op twee manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

redactie@portugalportal.nl

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023