• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Adega

Door Peter l’Ami 1 reactie
Gepubliceerd op 19 februari 2010 bijgewerkt op 2 oktober 2020

Natuurlijk is het café een plek op aarde waar de Portugese man zich meer dan prettig voelt. Het verklaart de gevaarlijke haast waarmee hij zich per auto of brommer door het verkeer kronkelt zodra het werk het werk gelaten wordt. Het gas helemaal open of een beetje, het betekent vijf minuten eerder of later bij de vrienden aan de tap.

En soms wat doden en gewonden, sprak de cynicus. Meestal foeterend op al ‘die slakken’ in het verkeer komt hij het etablissement binnen, schudt slappe handjes, kijkt daarbij steeds naar de volgende kameraad, drinkt het al klaar gezette glas in één teug leeg en heeft algauw weer de draad te pakken van het gesprek.

Vrouw en kinderen bestaan even niet voor hem. En straks – als hij onvast van de aperitieven thuis geraakt – nog maar ’n beetje. Want na de maaltijd en grote delen van het weekeinde verblijft Paulo (laten we hem zo maar even noemen) in zijn adega. Als hij eenmaal in zijn wijnkelder is, mag zijn huis instorten, het dorp afbranden, de wereld vergaan. De adega is a man’s world. Op het platteland (maar ook in de bergen) zijn vele adega’s. Ook waar slechts aardappelen en uien groeien en geen druiven. Het zijn miniaturen, naar persoonlijke smaak ingerichte ruimten die slechts heel in de verte iets gemeen hebben met de grote, commerciële wijnkelders, ingericht om wijnkoper en toerist tot ruime besteding aan te zetten. De boerenadega is als het ware de crèche voor mannen. Vrouwen hebben hier niets te zoeken. Niks geen wasmachines, wringers of diepvrieskisten in de meestal koele, donkere ruimte op de begane grond. Ook geen strijkplanken, zwabbers, wasmanden of haardroogkappen in dit mannenheiligdom. Om die reden telt onze adega niet mee. Anders moeten we de helft eruit slepen.

Het belang van de adega is zeer groot. Hoofdschuddend stond het mannelijk deel van het dorp Alveite Grande de bouw gade te slaan (daar was wel tijd voor) van het nieuwe huis van Albert en Ria. Een ruim en zwierig huis met zadeldak en garage en er was zelfs een waterput geslagen. Een casa bonita, dat wel, maar het was geen goed huis. De twee estrangeiros hadden iets essentieels vergeten. Heel stom, maar waar was de adega? Nu werd de onderste verdieping gevormd door een sala, keuken, bijkeuken en hal. Maar op die plaats had juist de adega moeten zijn. Wat een blunder was dat en een adega kost bijna niets extra! Het publiek had er geen goede woorden voor. De Portugese bouwer wist zich ook geen raad en mompelde verontschuldigend dat het allemaal zo op papier stond. Een echte Portugees woont immers met de beentjes van de vloer. Een eeuwenlange geschiedenis van vocht, muizen, ratten en graaiend zwerfvolk heeft hem al vroeg doen besluiten om ‘boven’ te gaan wonen. Hoog, droog en veilig en je had zo ook nog een beter zicht op wat de buren uitvraten.

Wijnvaten in kelder
Foto Tatlin, Pixabay

In ons dorp heeft ook elk huis zijn adega; en niet alleen omdat ter plaatse een fameuze druivensoort in goed drinkbare wijn wordt omgezet. De dichtstbijzijnde is van ‘kleine Mario’ (de grote versie komt zo ter sprake), onze buurman. Mario heeft er met zijn kleine gestalte een gezin met zes zonen uitgeperst, natuurlijk met hulp van de gezette Adelia. In dat huisje? Ja, in dat kleine huisje, waarvan nu meer dan de helft wordt ingenomen door een adega. De kinderen sliepen in bedjes, omringd door aardappelen. Het is hier stil, bijna koud en duister. De gepensioneerde bakker troont zijn bezoek trots lang de kostbaarheden. Maar eerst moet er een ‘tinto’ getapt worden uit een van de houten vaten. Zes staan er, elk 120 liter eigengemaakte wijn bevattend. Vier rood en twee wit en die witte moeten we ook proeven. Het is de oogst van het jaar ervoor.

Komt de kleine Mario hier de zomer wel mee door? informeren we bezorgd. Waarschijnlijk wel, maar daar, die twee vaten achterin, die zijn nog van twee jaar terug. Die zijn er ook nog. Ze worden vast en zeker geopend als het jongste kleinkind in het najaar zijn eerste communie in de kerk doet. Wij zijn alvast uitgenodigd. En dan moeten we natuurlijk ook de aguardente proeven: glashelder en oersterk. Nu! De oude bakker toont trots de rondom hem uitgestalde waren: tuingereedschap, een antiek kinderfietsje, trouwfoto’s, een windbuks, nummerplaten van eerder bezeten auto’s, een roestige bromfietstank, veel visgerei, een doosje verse maden, en… nu komt het.

Mario’s oogjes draaien onschuldig rond. Hij opent een blikken sigarettendoosje uit de tijd van Salazar en laat het licht van een peertje schijnen op jawel, zijn allereerste preservatief. Hij ontrolt het rimpelige rubber op een vinger, kijkt dromerig in de verte en zucht eens diep. Dat waren nog eens tijden, lijkt hij te denken. De lichte terughoudendheid op ons gezicht wordt niet opgemerkt. Na een olijke knipoog gaat het blikje weer dicht en vervolgens laat hij zijn fraaie verzameling oude profielschaven zien. Mario is ook timmerman geweest, wijst op een houten keukenstoel, die veertig jaar oud, maar ‘nog beter dan nieuw’ moet zijn. Maar we moeten weer eens door. Aan de muur zien we nog de sikkel hangen, waarmee Mario − na zich aan zijn eigen wijn vergrepen te hebben, zijn echtgenote achterna zat. Adelia, vertelde het op een dag toen haar marido een dorp verderop aardappelen aan het poten was. Ja, zo’n adega heeft ook een keerzijde.

Het souterrain van Sebastião, de hoek om en aan het einde van het hoofdstraatje, ruikt erg naar opgeslagen groenten. Daar liggen de nieuwe aardappelen, ginds nog de oude, terwijl de uien in dikke strengen aan een spijker hangen die in een van de eucalyptushouten steunbalken is geslagen. Meestal zit Sebastião – enkele jaren geleden getroffen door een lichte tia– in een rotanstoel. Aan een poot zit een fel, speels hondje gebonden, dat in het strakgespannen touw hangend naar het bezoek hapt. Iedereen weet dat de witte wijn van Sebastião voortreffelijk is, maar zijn rode te fruitig. Hij moet zijn pipas (vaten) eens goed spoelen, zegt men in het dorp. We zien houten staken, kisten met appelen, weckpotten met een rode substantie, wel drie harken, een soort patjol en een verzameling hakbijlen. Verder houten en plastic kisten, bossen touw en rollen ijzerdraad, een Sachs-bromfiets met lege banden, een kalender met een pin-upgirl voor een Volvo-truck. De vloer is van aangestampte aarde en er is verder niets van vrouwelijke of huishoudelijke aard in de ruimte aanwezig. Ja, misschien het vuile glas, dat op een over een wijnvat gelegde theedoek op gebruik wacht. Het is het glas dat wij nu om beurten gebruiken met de onovertroffen witte wijn van deze trotse ex-vrachtwagenchauffeur.

Het aangenaam koele heiligdom van ‘lange Mario’ is op roepafstand. Vanaf de zonbeschenen straat zie je nooit of de grijze zestiger er wel is. Maar de kans is groot dat hij je allang heeft gezien. Zijn verschoten crapaud staat zodanig dat híj iedereen en niemand hem ziet. Hij is niet schuw, hoewel hij al jaren niet meer in het café komt. José, de kastelein en de gasten zijn allang klaar met de op klagende toon vertelde verhalen over het ongeluk dat hem jaren geleden bij het houtkappen (plaatselijk een belangrijke bron van inkomsten) overkwam. Lange Mario struikelde met een draaiende motorzaag. De val kostte hem drie vingers en een diepe vleeswond. Sindsdien werkt Mario niet meer, maar probeert iedereen te interesseren voor zijn weduwnaarschap en zijn ongelukkige val en de als gevolg daarvan belabberde financiële situatie waarin hij is beland.

Maar Mario mag niet zeuren, want het leven is hier sowieso hard. Er zijn in de omgeving meer mannen die lichamelijke ongemakken overhielden aan niet door de arbo goedgekeurde werkwijzen.

Maar ere wie ere toekomt… lange Mario’s wijn is ook prima. Zijn adega heeft ook haar eigen invulling: oud meubilair, ingelijste foto’s, olielampjes, een bos bamboestokken (om de snijbonen te leiden), een berg knisperend droog gewas waaruit hij doperwten knijpt. Hij is erg trots op zijn enorme collectie balpennen, die wij bij elk bezoek met een of meer exemplaren uitbreiden. We geven hem meestal ook nog wat munten voor de genoten wijntjes. Maar, dat hoeft niet, zegt hij, het geld al opgeborgen. “Jullie hebben tenminste tijd om naar mij te luisteren. Sinds mijn vrouw dood is…” Als wij licht aangeschoten het pad afwankelen, dimt zijn relaas. Vanmiddag geen adega’s meer. We waren met een wandeling bezig.


« Zeven rokken en sardientjes
Restaurant Vila de Santar, Nelas »

Categorie: Volksgebruiken Trefwoorden: Beiras, wijn

Over Peter l’Ami

Als journalist heeft Peter l’Ami nogal wat van de wereld gezien. De waardin van het dorpscafe hoorde dit op een dag. Prompt vernielde de lieve dikzak de tap bijna van het lachen, terwijl zij hikte: “En dan kom je hier in zo'n onooglijk dorp wonen...” Peter verbaast zich al tien jaar over Portugese logica, lotsbeschikking, familietraditie en “hoe kom ik deze dag zo dragelijk mogelijk door?” De landverhuizing werd vooraf gegaan door de waarneming van een UFO boven Evora, 35 jaar geleden. Maar de eerste column gaat over zijn huispersoneel.

Lees Interacties

Reacties

  1. Karolien van Eck zegt

    20 februari 2010 om 14:59

    Prachtig verhaal, Peter. Erg levendig en herkenbaar beschreven (hik). Groet, Karolien

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

hapjes
Buurtborrel annex housewarming
dak met ontbrekende dakpannen
Portugese bouwtraditie
Fietser Rene van Vrienden op de Fiets is helemaal van Nederland naar Portugal gefietst.
Vrienden op de Fiets – amigos na bicicleta

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Beste Peter, Ik kan geen definitief advies geven, maar: 1. Thule is, geloof ik, een topmerk. Of het merk en…”
  • Peter van Diermen op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Hallo Henk, wij reizen door Europa met 2 fietsen op een vaste trekhaak. de drager van het merk Thule is…”
  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}