Nederlanders zijn geboren fietsers. Als we gaan emigreren, of overwinteren, of gewoon op vakantie gaan, dan is de fiets een logische keuze om mee te nemen.

Fietsen meenemen met je auto is toegestaan in Portugal, mits je de wettelijke regels volgt. Wij vervoeren onze e-bikes al jaren, met een goedgekeurde fietsendrager op een goedgekeurde trekhaak.
Hier zijn de regels voor het vervoeren van fietsen met de auto in Portugal.
Onze bron is de ACP, de, zeg maar, ANWB van Portugal.
Opties
Binnen in de auto
Dat mag. Dûhh.
Op het dak
Regels:
- Lengte: maximaal 55 centimeter vanaf de voorkant en 45 centimeter vanaf de achterkant van de uiterste punten van het voertuig.
- Breedte: die van de auto, inclusief zijspiegels.
- Hoogte: Het geheel mag niet hoger zijn dan 4 meter.
Op een achterklepdrager
Ook deze vorm van fietsvervoer met een auto kent wettelijke regels.
- Fietsen mogen niet meer uitsteken dan de zijspiegels (of anders met een jaarlijks te verlengen speciale toestemming).
- Verlichting en kentekenplaten moeten vrij en goed zichtbaar zijn.
- De op de steun gemonteerde drager mag niet meer dan 45 centimeter achter de auto uitsteken.
- Achterop moet, net als in Spanje, een rood-wit bord bevestigd zijn.

Met een fietsendrager op de trekhaak
Aan deze vorm van fietsvervoer zijn ook regels verbonden:
- De trekhaak moet van een goedgekeurd model zijn, voorzien van aanduiding van de draaglast, afneembaar zijn en de op de fietsendrager aanwezige achteruitrijlichten moeten werken.
Let op of het aantal pinnen in de stekker/stopcontact voldoende is om de achteruitrijlichten te doen functioneren op de fietsendrager. Dit is OK bij een 13-pins verbinding, maar niet altijd bij een oudere 7-pins stekkers. - Fietsen mogen niet meer uitsteken dan de zijspiegels (of anders met een jaarlijks te verlengen speciale toestemming).
- Verlichting en kentekenplaten moeten vrij en goed zichtbaar zijn.
- De op de trekhaak gemonteerde drager mag niet meer dan 45 centimeter achter de auto uitsteken.
- Achterop moet, net als in Spanje, een rood-wit bord bevestigd zijn.

Wat een fijne informatie dit Henk! Heel nuttig voor ons.
De voorschriften m.b.t. het vervoer van fietsen op het dat begrijp ik niet. Moet het woord ” maximaal ” in de lengte voorwaarden niet vervangen worden door ” minimaal “?
De fiets mag maximaal 55 cm uitsteken vanaf de voorkant van de auto en maximaal 45 cm uitsteken vanaf de achterkant van het voertuig.
We zijn voor het 2e jaar aan het overwinteren in Albufeira.
We hebben E-Bikes mee genomen achter op de fietsendrager vanuit Nederland.
langs de kust is het druk om te fietsen.
Maar we fietsen veel het binnen land in , waar het nooit vlak is maar wel rustig fietsen .
ik maak zelf routes op strava en die geeft aan als de weg verhard is .
Er zijn ook veel onverharde ( keien ) wegen maar die vermijden we .
Samen fietsen we routes van 50/70 km .
Als ik alleen ga neem ik de accu van de fiets van mijn vrouw mee .
Ga ik ritjes maken tot 130 km , dan kan ik onderweg de accu wisselen .
Hallo Henk,
wij reizen door Europa met 2 fietsen op een vaste trekhaak. de drager van het merk Thule is gekocht bij de ANWB en de trekhaak is bij de dealer op de auto geplaatst. Trekhaak plus drager zijn 65 a 70 cm langer dan de auto normaal is.
Als ik de regels goed lees mag ik in Portugal op deze manier niet met mijn fietsen op pad?
Ik lees ook iets over een afneembare trekhaak. Is dat ook verplicht?
Zijn ze streng in het controleren?
Heb nog geen rij ervaring in Portugal, vandaar mijn vragen.
Graag zie ik je reactie tegemoet.
Vriendelijke groet,
Peter
Beste Peter,
Ik kan geen definitief advies geven, maar:
1. Thule is, geloof ik, een topmerk. Of het merk en type toegestaan is in Portugal: Soms staat er een EU kenmerk op een fietsendrager, aangevend dat het binnen de EU gebruikt mag worden.
2. De 65 cm is officieel langer dan de regel aangeeft. Of er bij controle echt gemeten gaat worden? Ik betwijfel het.
3. De afneembaarheid van de trekhaak staat in de regel. Ook hiervoor: ik betwijfel of je dit een boete gaat opleveren. Maar je weet nooit.
4. Wat betreft 2 en 3:
Wij hebben een paar jaar regelmatig (1x maand) met een stokoude fietsendrager rondgereden, zonder ooit gecontroleerd te zijn. Nu met onze nieuwe en goedgekeurde fietsendrager ook nooit aangehouden. Dus veel controles is niet onze ervaring.
Mij lijkt dat bij controle de functie van de achterlichten als belangrijkste gecheckt wordt.
Ik ben benieuwd naar meer ervaringen!
Henk