• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Hendrik de Zeevaarder

Door Christian Oerlemans 1 reactie
Gepubliceerd op 22 maart 2024

Dom Henrique de Avis, Graaf van Viseu en Heer van Covilha, werd in 1394 geboren in Porto als jongere zoon (Infante) van Koning João I. Je zou hem de aartsvader van de ontdekkingsreizen mogen noemen, of ook wel de aartsvader van het kolonialisme. Hij droeg de erenaam O Navegador. Wij noemen hem in gewoon, populair Nederlands Hendrik de Zeevaarder. Alsof hij van ons was.

Deel van schilderij dat Hendrik de Zeevaarder toont.
Infante Dom Henrique. Deel van het polyptiek van St. Vincent in het Nationaal Museum voor Oude Kunst, Lissabon. Schilderij van Nuno Gonçalves.

Zeevaartschool

Na het mooie verhaal over de Portugese ontdekkingsreiziger Fernão de Magalhães (door Henk Eggens), is het wel aardig om iets te vertellen over deze Dom Henrique oftewel Prins Hendrik, die een navigatie-opleiding ontwikkelde voor de Portugese zeevaarders. Hij vestigde zich in zijn jonge jaren in Sagres nabij Cabo São Vicente (Kaap St. Vincent) en stichtte daar een zeevaartschool avant la lettre. Zelf was hij eerder kamergeleerde dan zeeman. Op het land bij Sagres (waar Hendrik in 1460 overleed) is nog een grote kompascirkel te bewonderen, die daar begin vijftiende eeuw dienst deed als visuele leerstof. Het was niet zo gek dat Hendrik hier de kapiteins les gaf, want vanaf de Kaap zie je een eindeloze zee. Dit was het einde van de wereld, die destijds nog plat was.

Kaap St. Vincent.
Kaap St. Vincent. Foto Wikimedia.

Prins Hendrik was de derde zoon van koning João I en had dientengevolge niet veel te vertellen. Wellicht vandaar zijn keuze om zich te ontwikkelen tot ‘Zeevaarder’, een unieke positie die hem onvergetelijk heeft gemaakt. Hij heeft een standbeeld bij Sagres en daar niet alleen. Je komt hem tegen in heel Europa.

Hendrik de Zeevaarder kijkt uit over zee op het Padrão dos Descobrimentos in Lissabon
Hendrik de Zeevaarder kijkt uit over zee op het Monument der Ontdekkingen (Padrão dos Descobrimentos) in Lissabon.
Achter hem zijn broer Ferdinand. Foto Wikimedia.

‘Ontdekkingsreizigers’

Met zijn navigatiekennis enthousiasmeerde hij de Portugese schippers om steeds verder van huis en haven te gaan, langs de westkust van Afrika. Zo werden de Portugezen de eerste ‘ontdekkingsreizigers’ en dat ging gepaard met veel geweld. Zo werd de zeer oude havenplaats Anfa op de Berbers veroverd en verwoest. Voor zover ik weet noemden de Portugezen het daarna Casa Branca. Wellicht hadden ze er een wit huis neergezet?

Kompasroos bij het Monument der Ontdekkingen in Belém (Lissabon)
Kompasroos bij het Monument der Ontdekkingen in Lissabon. Foto Vitor Oliveira.

Hoe dan ook, prins Hendrik werd de grote animator van de zeevaart en de verovering van land, waarmee hij respect verwierf bij zijn vader. Het waren de gloriedagen van de Portugese zeevaarders. De Genuees Christoffel Columbus (Cristoforo Colombo) werd pas een halve eeuw later geboren.

De naam Hendrik de Zeevaarder klinkt even bekend als Michiel de Ruyter. De bekendheid van deze prins heeft mythische proporties aangenomen; hij heeft, zoals gezegd, tientallen standbeelden in Portugal, maar ook in Liverpool, Londen en Nantes prijkt zijn beeld. Dom Henrique o Navegador!

Ceuta

Toen Prins Hendrik zijn zeevaartschool vestigde in een fort in  Sagres, was hij ongeveer achttien jaar oud en ambitieus. Hij wilde zich bewijzen – vooral tegenover zijn vader. Hij richtte zich op de zeevaart, ten behoeve van gebiedsuitbreiding. Hij initieerde de veroveringen van Madeira en de Azoren, en van de Goudkust van Afrika. Zijn ideaal was de verovering van de rijke moslimhavenstad Ceuta, waar de karavaanroutes eindigden. Toen er later, na zijn verovering, geen karavanen meer kwamen, besloot hij om zelf de rijkdommen uit Afrika te halen en met zijn strijdmacht de Mohammedanen te verdrijven naar de Sahara. Hij verwachtte hierbij steun vanuit het zuiden, door een mythische ‘koning-priester’ genaamd Johannes, die in Midden-Afrika een groot christelijk rijk zou regeren. (Waarschijnlijk is dit dezelfde ‘Pape Jan’ op wiens hulp de kruisvaarders in het Heilige Land twee eeuwen eerder vergeefs hadden gewacht.)

De ‘kruistocht’ naar Ceuta werd een heilige onderneming, gesteund door Paus Gregorius XII. De jeugdige prinsen Henrique en Pedro (21 en 23 jaar) hadden de leiding, met toestemming van hun vader koning João I, die zelf meeging op de koninklijke galei. De vloot herbergde een – voor die tijd gigantische – troepenmacht van 50.000 man, op tientallen grote linieschepen, meer dan honderd galeien en nog eens honderden kleine zeilschepen. De Moren, die een fort hadden op de Rots van Gibraltar (toen Jabal Tariq, ‘Rots van Tariq’, een vermaard krijgsheer) schrokken zich een tulband toen ze die enorme vloot zagen in de baai van Algeciras.

De stormen

Als de Armada in een maanloze augustusnacht uitvaart naar Ceuta, steekt een westelijke storm op, waardoor een deel van de vloot, voor de wind, met de sterke stroom mee, door de Straat van Gibraltar wordt geblazen en in Malaga beschutting zoekt. Onder leiding van Hendrik wordt de vloot daarna opnieuw gegroepeerd, maar onderweg naar Algeciras worden ze alweer door een storm overvallen; de Bijbelse Levantijn (waardoor ook apostel Paulus tijdens zijn reis werd getroffen). Opnieuw chaos. De zware linieschepen liepen aan de grond. Alleen de kleinere fluitschepen en galeien konden roeiend onder de wal van Ceuta komen, waar ze ankerden en toen vanaf de stadsmuren werden bekogeld.

De gouverneur van Ceuta, Salah Ben Salah, stuurde boodschappers naar de koning van Fez, om de nodige versterking te vragen. Het verhaal wil dat er een moslimleger van 100.000 man in Ceuta de komst van de Portugese veroveraars afwachtte. Het duurde natuurlijk wel even voordat Dom Henrique zijn verfomfaaide vloot weer op orde had, in de baai van Algeciras.

Hendrik de Zeevaarder verovert Ceuta. Azulejos van het São Bento treinstation in Porto.
Hendrik de Zeevaarder verovert Ceuta. Azulejos in het São Bento treinstation in Porto. Foto HombreDHojalata.

De Sultan werd geïnformeerd over de onherstelbare chaos aan de overkant en dacht dat het gevaar geweken was. Opgelucht stuurde hij de dure legermacht huiswaarts. Fatale zuinigheid zoals later bleek, want Dom Henrique wist zijn vader João I ervan te overtuigen dat de stormen geen teken van God waren. Met goedkeuring van de koning maakte hij de vloot gereed voor een hernieuwde aanval.

Als de Portugese legermacht aan land gaat, ontmoeten de soldaten nauwelijks weerstand. In Ceuta wordt de Portugese vlag gehesen en de eerste Europese kolonisatie, in 1415, is een feit.

Dit verhaal over Hendrik de Zeevaarder komt in grote lijnen ook voor in het verhaal ‘Ceuta’, in de bundel Wakkere nachten (2023) van Christian Oerlemans. Maar er is een groot verschil. In dat verhaal is het boeiende achtergrondinformatie over deze havenstad, een Spaanse exclave aan de Noord-Afrikaanse kust. In een recenter verleden speelt zich daar, zij het op een heel andere schaal, nogmaals een boeiende geschiedenis af. Binnenkort verschijnt op Portugal Portal een boekbespreking van de verhalenbundel Wakkere nachten.


« Traplopen in het ravijn van Alferce
Stemmen voor de Europese verkiezingen »

Categorie: Algemeen, Geschiedenis Trefwoorden: Ceuta, geschiedenis, Hendrik de Zeevaarder, kolonisatie, O Navigador, ontdekkingsreizen, ontdekkingsreizigers, zeevaart, zeevaartschool

Lees Interacties

Reacties

  1. Hans Gerard Moleman zegt

    24 maart 2024 om 13:58

    boeiende geschiedenis

    wellicht is het aardig ook eens n lichtje te schijnen op de Portugese bemoeienis met Ethiopie, eeuwen geleden:

    The Portuguese soldiers came to Ethiopia in the 16th century to support the Christian Ethiopian Emperor, Lebna Dengel, in his fight against the Muslim sultanate of Adal, led by Ahmad ibn Ibrahim al-Ghazi. This conflict is known as the Ethiopian-Adal War, and the Portuguese soldiers, along with their firearms and military expertise, were sought after by the Ethiopian ruler to help defend against the Adal forces.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Hans Gerard Moleman Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Een man in pauskleding voor het beeld Cristo Rei in Lissabon
Een Portugese paus?
Amilcar Cabral
Wie was Amílcar Cabral?
Sppoor van een schip in het water in de Straat van Magalhães in Chili.
Varen door de straat van Magalhães in 2024

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • FPU Casa op Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat: “Wat een respectloos, negatief verhaal”
  • Liz op Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat: “Werkelijk fantastisch en leuk geschreven. Zeer vermakelijk en niet te lang. Chapeau 🙏🏾 Wij houden ook van Marcelo.”
  • Zemaria op De Portugese taal: “Goedemorgen Mariska, wat een leuk verhaal, zo hoor je nog eens hoe iedereen Portugal en de Portugezen (?) leert kennen,…”
  • Mariska Roos op Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat: “Haha, hardop gelachen om deze smakelijke beschrijving. Het blijven toch allemaal verkleedpartijtjes van zichzelf zeer serieus nemende mensen. Er zullen…”
  • Mariska Roos op Nieuwe jas voor ‘Met de camper door Portugal’: “Leuk dit boek! Wij willen deze route (zonder camper of caravan) in het najaar gaan rijden en dan onderweg in…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}