• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Ingewikkelde kunst

Door Lotte Akkerman 1 reactie
Gepubliceerd op 6 april 2022

Het kunstenaarsechtpaar Maria Helena Vieira da Silva en Árpád Szenes zijn altijd samen. Ze zijn complementair. In de schilderkunst verheffen ze elkaar. In zijn zoektocht duwt hij haar naar voren en vanuit haar voorstand trekt zij hem naar zich toe. Hij noemt haar Bicho en hij is haar Bichinha. Hun versmelting overleeft zijn dood.

Na zijn overlijden verandert haar werk. In haar doeken verschijnt het magische licht van de eindigheid waar hij hunkert naar haar aankomst.

De Frans-Portugese kunstenares Vieira da Silva wordt internationaal geprezen voor haar complexe en abstracte composities. Haar naam is direct verbonden met de naoorlogse abstracte kunst. Een raadsel dat er zo weinig over haar bekend en geschreven is!

Een gedachtevorm

Het werk van Vieira da Silva wordt vaak ingewikkeld genoemd. Haar schilderijen lijken op wat vage lijntjes en kleurvlakken, maar het perspectief is strak gestructureerd. Het werk staat als een huis. Op ‘The Corridor’ (1950), bijvoorbeeld, zie je allerlei vierkanten, ruiten en lijnen die als het ware door een enorme gang worden getrokken en op het eind aan elkaar vastzitten.

Ze zegt: “Als ik een landschap of een zeegezicht schilder, weet ik niet wat wat is, het is eerder een gedachte dan een realistische vorm.”

Abstract landschap

Het schilderen van abstracte landschappen is creatiever dan je op eerste gezicht zou denken. Of je verandert het landschap dat je met eigen ogen ziet, of je creëert je eigen omgeving in een nieuwe realiteit. Het imaginaire tafereel kan een idee, emotie of iets symbolisch uitdrukken, maar dat hoeft niet, soms is het een vertaling van de werkelijkheid omdat je er op een andere manier naar kijkt. Abstracte landschapsschilderijen zijn net zo interessant voor de kijker als voor de kunstenaar zelf.

Maria Helena Vieira da Silva, een belangrijke Frans-Portugese na-oorlogse abstracte landschapschilder
Maria Helena Vieira da Silva. Foto Jeanne Bucher Jaeger

“Mijn schilderijen kunnen op architectuur lijken”, zegt ze, “ik voel me zwakjes en schilderen is een manier om mezelf te bouwen.”

Abstract landschap en ingewikkelde kunst van Maria Helena Vieira da Silva
Metrostation ‘Largo do Rato’, keramiek-paneel van Maria Helena Vieira da Silva. Foto GualdimG

Kijkend naar de azulejos, de geplaveide trottoirs en de gelaagde architectuur van Lissabon begint Vieira da Silva rechthoekige kleurvlakken te gebruiken en te spelen met perspectief, diepte en oneindigheid. Binnen de geometrische landschappen geeft ze vorm en uitdrukking aan de abstracte indrukken van haar herinneringen. De wisselende perspectieven van haar semi-abstracte perspectieven onthullen haar gevoel van ontwrichting veroorzaakt door de ballingschap in Brazilië. Haar schilderijen zijn verstilde beschouwingen van geheimzinnigheid.

In 1963 is zij de eerste vrouwelijke schilder die de Franse Grand Prix van de Kunsten ontvangt.

Zij en hij

Maria Helena Vieira da Silva wordt in 1908 in Lissabon geboren en Árpád Szenes ziet het licht in 1897 in Boedapest. In 1929 ontmoetten ze elkaar in Parijs waar ze beiden lessen volgen aan de Académie de la Grande Chaumière. Een jaar later begint hun reis die 55 jaar lang duurt totdat hij overlijdt in 1985.

Ton Haak schreef eerder over dit kunstenaarsstel.

Hun begintijd samen van wonen en werken in Parijs duurt niet lang. Als de oorlog uitbreekt verhuizen ze naar Lissabon waar ze tevergeefs proberen om voor hem het Portugees staatsburgerschap te verkrijgen. In 1940 vertrekken ze naar Brazilië. Hoewel ze hun artistieke carrière voort kunnen zetten, is Vieira da Silva er niet gelukkig. De heimwee maakt haar somber en dat is te zien aan haar donkere werk dat aan Lissabon refereert. In 1947 zijn ze terug in Lissabon en betrekken er een atelier in het Jardim das Amoreiras. Een plek die ze beschrijft als “een kapel voor de geest, een laboratorium voor onderzoek, een ontmoetingsplaats en een huis van liefde.” Hier nodigen ze vrienden, als Almada Negreiros uit. Tegenwoordig worden er artistieke residenties georganiseerd.

Museum Arpad Szenes en Vieira da Silva met kunstwerken uit de Gulbenkian Foundation
Museum Árpád Szenes – Vieira da Silva. Foto Vitor Oliveira

Museum

De Stichting Árpád Szenes-Vieira da Silva is in 1990 opgericht om het werk van Vieira da Silva, een van de grootste beeldend kunstenaars van de 20e eeuw en dat van Árpád Szenes te bestuderen en te verspreiden. De collectie kunstwerken kan in drie delen worden gegroepeerd. De eerste categorie bestaat uit 3.200 tekeningen, schilderijen en gravures die Vieira da Silva aan de Calouste Gulbenkian Foundation schonk. Daarnaast zijn er twintig werken van Árpád en achttien werken van Maria Helena die door haar zelf zijn geselecteerd. De derde groep bestaat uit een reeks werken van particulieren, instellingen of particuliere verzamelaars.

Anjerrevolutie

Vieira da Silva volgde de gebeurtenissen van de Anjerrevolutie op de voet en 25 april 1974 was voor haar een emotie- en vreugdevolle dag. Haar affiches staan symbool voor de artistieke weergave van de Anjerrevolutie. Ze woonde in Frankrijk maar wilde betrokken blijven bij de transformatie (einde van een zinloze koloniale oorlog en fundamentele verandering op politiek en cultureel gebied) die zich in Portugal afspeelde. In 1975 exposeerde zij een reeks gravures in de gemeentelijke bibliotheek-museum van Vila Franca de Xira. Ook maakte zij op uitnodiging van Sophia de Mello Breyner Andresen twee posters: A Poesia está na Rua en 24 de Abril. De poster A Poesia está na Rua is een historische verwijzing naar alles wat de stad in die periode meemaakte.

Erkenning

Na de Anjerrevolutie begon Portugal haar als belangrijk kunstenaar te erkennen. Ze kreeg ook diverse opdrachten van de staat. Ze maakte de decoratieve panelen van de metrostations Cidade Universitária en Rato. Zij werd onderscheiden met het Grootkruis in de Militaire Orde van Sant’Iago da Espada en met het Grootkruis in de Orde van de Vrijheid. In 1984 werd ze benoemd tot lid van de Academie van Wetenschappen, Kunsten en Letteren van Lissabon.

EDP Foundation

Vieira da Silves en Arpad hadden een landhuis in Yèvre-le-Châtel in de Loiret waar beiden hun eigen atelier hadden en waar ze hun vrienden ontvingen. Hier waren ze in de zomermaanden. Zij ligt hier begraven op het kerkhof. Het landhuis is nu een museum. De EDP (energieleverancier) Foundation is sponsor van musea en tentoonstellingen en vervult daarmee, zoals ze zelf zeggen, de rol van een van de belangrijkste beschermheren van de kunsten in Portugal.


« Lichtpuntje
Huilen »

Categorie: Cultuur & Maatschappij, Kunst Trefwoorden: abstract landschap, gedachtevorm, geheimzinnigheid, mysterieus, verstilling

Over Lotte Akkerman

Lotte Akkerman werkte ruim 35 jaar bij de diverse organisaties van de Verenigde Naties in Genève, Phnom Penh en Den Haag. Lotte studeerde Journalistiek. Daar verdiende ze haar brood nooit mee, wel schreef ze een trits aan verhalen, interviews en artikelen voor glossy’s en kranten. Voor Portugal Portal schrijft ze meestal over wat er te zien is, of wat zich afspeelt, in de Minho.

Lees Interacties

Reacties

  1. Hennie Lenders zegt

    10 april 2022 om 11:48

    Ik ken Maria Helena Vieira da Silva al sinds 1970. Alom bekend en gerespecteerd als vertegenwoordiger van de École de Paris (niet echt een kunststroming). Ik sleep al sinds jaar en dag een boek met me mee met haar werk. Er is wel degelijk over haar gepubliceerd haar status als kunstenaar rechtvaardigend.

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

screenshot concert 1° Encontro da Canção
De Anjerrevolutie en de Steen der Wijzen
Straatnaambord Albufeira Rua Fernando Pessoa
Pessoa, an experimental life. Een boekrecensie
Casa da Música, 20 jaar Lage Landen in Porto

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Interessant verhaal Cees, en nog wel door een tegeltableau op Madeira! Wat goed van je om die Pauzengeschiedenis dan uit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Weer een interessant verhaal wat mij volledig onbekend was Cees! Jij bent mooi de geschiedenis weer ingedoken, dit keer zelfs…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}