Dit artikel is een verzameling van forum- en andere berichten die de redactie van Portugal Portal met je wil delen. Berichten die te klein zijn voor een eigen artikel maar wel interessant.
KLM breidt het aantal wintervluchten van Nederland naar Lissabon en Porto fors uit
De frequentie in de winter wordt bijna verdubbeld, van 22 naar 42 vluchten per week. Lissabon gaat van 15 naar 21 vluchten per week, en Porto van 7 naar 21 vluchten, zo meldde KLM op 13 oktober. Deze uitbreiding zou te maken kunnen hebben met de belangstelling van AirFrance/KLM voor de overname van de Portugese vliegmaatschappij TAP, die opnieuw geprivatiseerd gaat worden. (Cees Groenewegen)
Sardines
Sardines zijn Portugals nationale trots. In zijn artikel uit 2018 legde Han Overkamp het belang van deze vis uit en gaf hij een overzicht van de Portugese uitdrukkingen met het woord sardinha erin.
In The Guardian van 28 september 2023 staat een fraaie fotoreportage over Portugese sardines, vanaf de vissers op zee tot en met sardinhas grelhadas op het bord. (Henk Eggens)
Oude brikken extra belast
De inkomstenbelasting in Portugal gaat in 2024 weliswaar omlaag maar een aantal andere belastingen worden verhoogd. Zo gaan auto’s van voor 1 juli 2007 fors meer ‘wegenbelasting’ (IUC) betalen. De indertijd meest verkochte auto’s waren de Renault Clio en de Opel Corsa, beide gaan 233% meer IUC betalen, van €38,82 naar €129,40 per jaar. Die bijna €100 extra is een bittere pil voor de gebruikers van deze ‘oude brikken’ die vaak tot de armsten in de samenleving behoren. Er komt daarnaast een mooie inleverregeling waarbij je tot €3.000 terug kunt krijgen voor de oude auto maar dan moet je een auto met minder uitstoot gaan rijden, of een elektrische fiets, of van het openbaar vervoer gebruik gaan maken. En dat kan niet iedereen. (Cees Groenewegen)
COVID19 inenting
Eergisteren kreeg ik de inentingen, in de rechter arm tegen COVID19, links tegen de griep. Twee dagen voelde ik me slap als een vaatdoek, nu ben ik weer op weg naar 100%.
De COVID vaccinatiecampagne in Portugal lijkt goed op gang gekomen deze herfst. Sinds het begin op 29 september werden in drie weken anderhalf miljoen inentingen toegediend. De meeste werden via de apotheken verspreid.
Meer dan 2.100 apotheken in Portugal hebben zich al aangesloten bij de COVID-19 vaccinatiecampagne. Deze apotheken dekken 92% van de gemeenten in het land.
Ik belde mijn apotheek, liet mijn naam op de wachtlijst zetten. Veertien dagen later belde de apotheker me en vertelde me wanneer ik de prikken kon halen. Dit gedecentraliseerde systeem werkte uitstekend voor mij (en waarschijnlijk voor velen met mij).
Vind een apotheek in jouw buurt op deze link. (Henk Eggens)
bart blom zegt
betreft KLM: het is te hopen dat KLM dan ook eens naar haar tarieven kijkt, ik vloog de laatste jaren steeds KLM business en wilde van 18 tot 28 oktober van Porto naar Schiphol, prijs ca.
1.700,– euro. Buiten het feit dat ik de ceasar salad etc. geserveerd in een doos waarin plastic bakjes maar dan wel weer gegeten moet worden met houten bestek, is deze prijs idioot hoog. Ik boekte dus TAP: Porto Lissabon overstap Lissabon Schiphol. Langere reistijd maar de kosten nog geen 600,– euro voor executiva en een keurige mail met keuze mogelijkheden wat het eten aan boord betreft. Doo ziekte kon ik de reis niet aanvaarden maar met behulp van een uiterst vriendelijke medewerker van de TAP kon ik mijn reis verzetten zonder noemenswaardige kosten. Even vergeleken: 15 tot 25 nvember KLM totaal 1.375 met een embrayer (wat ik een vervelend toestel vind, smal en instappen lastig) TAP 790,– met een Airbus A-320. Ik geef toe er is een overstap op Lissabon maar met 485 euro verschil en een beter toestel, beter eten enz. is mijn keuze snel gemaakt. Heb dat ook aangekaart bij de KLM maar geen enkele reactie ontvangen…