• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Onze auto werd snel goedgekeurd

Door Henk Eggens 9 reacties
Gepubliceerd op 19 maart 2025

Onlangs lieten we onze auto in Portugal keuren, de verplichte jaarlijkse keuring (Inspeção Periódica Obrigatória – IPO). Het was in 30 minuten gepiept.

De organisaties

Het Instituto da Mobilidade e dos Transportes (IMT) is een openbare instelling in Portugal. Een van hun afdelingen is verantwoordelijk voor de keuringen van voertuigen.

Een monitor voor onderdelen van de keuring
Een monitor voor onderdelen van de keuring. Foto Henk Eggens

Keuringcentra

In Portugal worden de diverse technische keuringen van voertuigen uitgevoerd in erkende Centros de Inspeção Técnica de Veículos (CITV). In Portugal zijn de CITVs meestal particuliere bedrijven. Deze centra zijn erkend door het Instituto da Mobilidade e dos Transportes en moeten voldoen aan strikte regelgeving en normen om operationeel te zijn. De centra zijn onderverdeeld in twee categorieën.
Categorie A: Voert uitsluitend periodieke inspecties uit.
Categorie B: Voert alle soorten inspecties uit, zowel periodiek als specifiek.

Momenteel zijn er 221 goedgekeurde centra op het Portugese vasteland, waarvan 121 in categorie B vallen, verspreid over 18 districten. Meer informatie en een overzicht van keuringscentra vind je op de site van het IMT.

Het DEKRA keuringsstation van buiten gezien
Ons keuringsstation in Tondela. Foto Henk Eggens

Periodieke keuring: Een wettelijke verplichting

De IPOs, de periodieke voertuigkeuringen zijn verplicht. Deze keuringen dienen, net als de APK in Nederland en de automobielinspectie in België, om te bevestigen dat voertuigen in goede operationele en veilige staat verkeren. Met een verlopen keuring op de openbare weg rijden is strafbaar en kan leiden tot boetes. Nét als in Nederland en België.

De eerste keuring van personenauto’s moet vier jaar na de eerste registratie van het voertuig plaatsvinden. Daarna is de keuring elke twee jaar verplicht. Vanaf acht jaar moet de auto jaarlijks gekeurd worden. Voor andere voertuigen gelden andere regels, zie de site van het IMT.
De keuringen moeten worden uitgevoerd binnen drie maanden voorafgaand aan de dag en maand van de eerste registratie.

Aandachtspunten

Portugees kentekenbewijs

Documenten: Je moet meenemen naar de keuring:
het  kentekenbewijs
(DUA-Documento Único Automóvel/ Certificado de Matrícula) en het meest recente keuringsrapport.


Tijd: De gemiddelde keuring duurt 15 minuten voor lichte voertuigen en 30 tot 40 minuten voor zware voertuigen.
Aanwezigheid: De aanwezigheid van de bestuurder bij de keuring is vereist. Je moet bijvoorbeeld op de brug zelf achter het stuur zitten en je wielen bewegen. De inspecteur staat onder de auto te checken.
Openingstijden: De centra zijn open tijdens de lunchpauze en op zaterdagochtend.

Wat wordt getest?

Bij de periodieke autokeuring in Portugal, de IPO, worden verschillende aspecten van het voertuig gecontroleerd. Hier zijn enkele van de belangrijkste zaken die worden getest.

  1. Banden: Controle op slijtage en profiel (minimaal 1,6 mm profiel vereist).
  2. CO2-uitstoot: Meting van de uitstoot om te voldoen aan milieunormen.
  3. Ophangsysteem en carrosserie: Controle op de staat van de ophanging en de carrosserie.
  4. Remsysteem: Testen van de remmen om te zorgen voor een goede werking.
  5. Wieluitlijning: Controle op de uitlijning van de wielen.
  6. Verlichting en zichtbaarheid: Controle van koplampen, achterlichten, richtingaanwijzers, en andere verlichting.
  7. Veiligheidsgordels: Controle op de werking en staat van de veiligheidsgordels.
  8. Spiegels en reflectoren: Controle op de staat en werking van spiegels en reflectoren.
  9. Kentekenplaat: Controle op de leesbaarheid en bevestiging van de kentekenplaat.
  10. Algemene staat van het voertuig: Algemene inspectie van de staat van het voertuig, inclusief de aanwezigheid van een reflecterend gevarenhesje en een rode reflecterende gevarendriehoek.
  11. Vanaf 1 november 2020 zijn de eisen strenger geworden en omvatten ze ook de controle van het aantal kilometers tussen inspecties om manipulatie van de kilometerteller te detecteren.

Ervaring

We konden online een afspraak maken bij de DEKRA in Tondela voor twee dagen later.

Online afsprakenformulier
Online afsprakenformulier. Beeld DEKRA website.

Bij aankomst lieten we de benodigde papieren zien en we konden buiten wachten tot we na tien minuten naar de keuringsbaan geroepen werden.

Wachten voor de oproep.
Wachten voor de oproep. Foto Henk Eggens
keuringsbaan
De keuringsbaan vanuit een andere hoek gezien. Foto Henk Eggens
Op de brug en bijna klaar.
Op de brug en bijna klaar. Foto Henk Eggens

Achter elkaar werden de verschillende onderdelen van de auto getest door een inspecteur. Hij keek er erg serieus bij.

keuringsrapport

Na het laatste onderdeel, twintig minuten later, kregen we het keuringsrapport in handen, met een grote glimlach, een stevige handdruk en een goede reiswens. We waren onder de indruk van de efficiëntie van deze keuring.
En dat voor €34,64!


« IK BLIJF (8): Mette en Pieter uit Tavira
Pinnen in Portugal »

Categorie: Voertuigen, Voertuigen, Wonen & Werken Trefwoorden: auto, IPO, keuring

Over Henk Eggens

Henk Eggens leerde Portugal kennen toen hij in de ex-overzeese gebieden ging werken in de gezondheidszorg: Eerst in Cabinda, Angola, toen nét enkele maanden onafhankelijk geworden (1976-’78) en daarna in Guinee-Bissau (1980-’84). Daar kreeg hij een bijzonder inzicht in onderdelen van de Portugese cultuur en politiek. Sindsdien ging hij regelmatig met het gezin naar Portugal op vakantie, meest in een huurhuis bij de Rio Dão in het Viseu district. Voor werk ging hij jarenlang voor korte periodes naar veel landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, bijvoorbeeld ook naar de Portugeessprekende landen Mozambique en Brazilië. Sinds 2013 verblijven ze veel in Santa Comba Dão, district Viseu; Henk is actieve pensionado, Maria de Jesus is consulente leprabestrijding. Veel tijd om Portugal en de Portugezen beter te leren kennen en te waarderen. Henk is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal.

Lees Interacties

Reacties

  1. John Hommersom zegt

    19 maart 2025 om 14:52

    Bij de IMT keuring in 2024 voor de omzetting van NL kenteken naar PT kenteken werd ons verteld dat we over 3 jaar weer voor de APK moesten terugkomen.
    De auto was in NL in jan 2022 op kenteken gezet.
    In het artikel wordt niet geheel duidelijk wat met eerste registratie wordt bedoeld: vanaf registratie op PT kenteken of NL kenteken?

    Beantwoorden
    • Henk Eggens zegt

      19 maart 2025 om 18:45

      Ik bedoelde de eerste registratie van een auto die direct een PT kenteken kreeg. Over geïmporteerde auto’s ken ik de regels niet. Je kunt informatie vragen bij het Autoridade da Mobilidade e dos Transportes (AMT) Telefone: 351 211 025 800 .

      Beantwoorden
      • Mariska Roos zegt

        23 maart 2025 om 07:43

        Wij kregen na import van onze auto uit Nederland de Portugese kentekenplaat (dus eerste registratie in Portugal) in augustus 2023. Ook wij dachten dat we 2 jaar erna de eerste inspectie moesten laten doen maar toen we begin februari 2025 er maar eens langs gingen om dat te checken bleek dat we dit al voor 31 januari 2025 hadden moeten doen vanwege de eerste registratie van de auto in Nederland die in januari 2022 was.
        Overigens konden we zonder afspraak direct terecht en binnen 20 minuten stonden we weer buiten met het groene papier. Tien met een griffel. We konden ons aanmelden voor een herinnering voor de volgende keuring via een SMS, heel benieuwd of dat gaat werken.

        Beantwoorden
  2. Caroline zegt

    20 maart 2025 om 15:48

    Bedankt voor de info . Worden we uitgenodigd om naar de autokeuring te gaan of moeten we zelf de datum in de gaten houden?
    Mvg
    Caroline

    Beantwoorden
  3. Henk zegt

    21 maart 2025 om 09:16

    Zelf in de gaten houden. “De verantwoordelijkheid voor het presenteren van het voertuig voor de inspecties waaraan het onderhevig is, ligt bij de eigenaar, vruchtgebruiker, koper met voorbehoud van eigendom, financiële huurder of enige andere rechtmatige bezitter.”
    Zegt IPOV.PT

    Beantwoorden
  4. Hans zegt

    23 maart 2025 om 09:14

    Inderdaad redelijk efficiënt. Een aangename afwisseling in de Portugese administratie molen.
    Toch hetvolgende:
    1 Vergeet zeker niet de verkeersdriehoek en de reflecterende hesjes
    2 Eerst betalen, dan pas voorrijden (op afroep). Aanschuiven om te betalen duurt soms langer dan de inspectie zelf.

    Beantwoorden
  5. marga dols zegt

    23 maart 2025 om 09:44

    Fijn hoor. Weer zo’n geruststellende mededeling indien je in Portugal bent gesetteld. Onze laatste keuring (in Sittard) was in 25 minuten gepiept, voordat we met onze Citroen 2CV richting Porto vertrokken.

    Beantwoorden
  6. David Simons zegt

    23 maart 2025 om 09:54

    Handig artikel. Dank. Ik heb twee vragen: heb je ook informatie over hoe je een auto importeert van NL naar Portugal en eventuele belastingen?
    Tweede vraag betreft het grote aantal heel oude en zwarte pluimen rokende uitlaten die ik door het hele land zie. Hoe kan het zijn dat die auto’s allemaal door de keuring heenkomen?

    Beantwoorden
    • Henk Eggens zegt

      23 maart 2025 om 15:28

      Wat te doen om een auto vanuit NL naar PT te importeren?
      1. Vraag José van der Zwan: info@portugalore.com

      2. Koop het boek waarvan hier een recensie is verschenen.
      https://www.portugalportal.nl/succesvol-emigreren-naar-portugal-boekbespreking/

      De tweede vraag moet je aan de autobestuurders zelf vragen, daar heb ik geen antwoord op.

      Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan marga dols Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Portugese volksaard
Zuiver bronwater
antieke raceauto in Portugal
Formule 65-plus

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Banner d.architects architectenbureau

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Portugal en de 5%-NAVO-verplichting: “De NAVO-norm wordt opgerekt. Hoeveel zijn alle NAVO-landen kwijt met deze nieuwe norm? Van 0,03 tot 55 miljard: Bekijk hier…”
  • Jako op De blauwe ekster: “Net weer terug van vakantie in Portugal. Op de camping in Freixal zaten er veel blauwe eksters. Heerlijk om die…”
  • bart blom op Animal Farm in de Serra: “Wij wonen al sinds 1995 in het midden van Portugal en hebben sindsdien steeds honden uit een dierenasiel gehad. De…”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “🙏Bert.”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Leuk om horen, Annie. Dankjewel.”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023