• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Sint-Antonius, een heilige uit Lissabon

Door Maja Kersten 6 reacties
Gepubliceerd op 4 juni 2019 bijgewerkt op 24 juli 2020

De patroonheilige van Lissabon is Sint-Vincentius, maar de verbondenheid van de Lissabonners is groter met Sint-Antonius, omdat hij in hun stad geboren is. Deze goedheiligman kun je aanroepen als je iets kwijt bent, want hij is van de verloren voorwerpen. Daarnaast is hij beschermheilige van het huwelijk, van vrouwen en kinderen, van armen, van bakkers en mijnwerkers, van reizigers en pelgrims en van verliefden. Niet dat je hiervan iets terugvindt in zijn biografie.

Het leven van Sint-Antonius

De heilige Antonius van Padua werd in 1191 of 1195 in Lissabon geboren als Fernando Martins de Bulhões. Op zijn geboorteplek is later een kerk gebouwd, de Igreja de Santo António da Sé. Fernando kwam uit een welgestelde familie en studeerde in Lissabon en Coimbra. Op jonge leeftijd trad hij toe tot de orde van Sint-Augustinus. Kort na zijn priesterwijding stapte hij over naar de nieuwe, snelgroeiende orde van de Franciscanen. Toen veranderde hij zijn naam in António.

Hij was een hartstochtelijk prediker, begaan met de armen en de ongelovigen, waarvan hij er veel bekeerde tot het rooms-katholieke geloof, onder andere in Noord-Afrika. In Frankrijk en Italië gaf hij les aan verschillende universiteiten als theologieleraar. Zijn laatste levensjaren bracht hij in Italië door. Hij stierf op 13 juni 1231 in Padua. Een jaar later volgde zijn heiligverklaring door de Katholieke Kerk. Zijn naamdag, 13 juni, is in Lissabon een gemeentelijke feestdag. Die begint al op 12 juni met de Casamentos de Santo António (de bruiloften van Sint-Antonius) en de Marchas Populares (volksmarsen).

Altaarstuk, geschilderd door Stephan Kessler, ca. 1650. Foto Wikimedia

Bruiloften van Santo António

In 1958 werden voor het eerst 26 bruidsparen tegelijk getrouwd in de Igreja de Santo António in Lissabon. Het was een initiatief van de Diário Popular, toen een bekend dagblad, met als doel een huwelijk mogelijk te maken voor stellen die het financieel niet breed hadden. Na de Anjerrevolutie staakte de traditie om in 1997 weer opgepakt te worden door de gemeente Lissabon. Het doel bleef hetzelfde: zestien stellen, familie en genodigden een gedenkwaardige trouwerij bezorgen, waar alle Lissabonners getuige van kunnen zijn.

Van vrijgezellenavond tot huwelijksreis en alles daartussenin wordt voor de bruidsparen, die elk twintig genodigden mogen meenemen, verzorgd. Zo’n tachtig bedrijven maken de huwelijken mogelijk, waaronder kledingwinkels, restaurants, hotels, banketbakkers en juweliers. De gemeente kost het nagenoeg niets. De bruiloften vinden plaats op 12 juni. Na de huwelijksceremonie en het koud buffet, dansen de pasgetrouwden en hun gasten ’s avonds mee met de Marchas Populares.

Een combinatie van levend groen en papieren bloemen. Foto Maja Kersten, juni 2017.

Marchas

De traditie van de Marchas Populares gaat terug op het dansen rond de meiboom, in het verleden meermaals verboden omdat het te heidens werd bevonden. In de Napoleontische tijd deed de Franse gewoonte zijn intrede om te dansen op militaire marsmuziek met toortsen in de hand. Mensen die van het platteland naar de stad trokken, woonden vaak met plaats- en streekgenoten bij elkaar in dezelfde wijk. Zij namen hun folklore mee, die daardoor een deel van de stedelijke cultuur werd. Zo had elke wijk zijn eigen marsen.

In de tijd van de Estado Novo werd volkscultuur en folklore verheerlijkt en gepropagandeerd door het regime van Salazar. In 1932 kwam een filmregisseur, José Leitão de Barros, ‘vader van de marchas’, op het idee een marswedstrijd te organiseren tussen de verschillende wijken van Lissabon. Aan de eerste wedstrijd deden drie wijken mee, het daaropvolgende jaar twaalf, elk met zijn eigen kleding, choreografie, vlaggen en muziek. Het werd een jaarlijks terugkerend evenement en een traditie in Lissabon.

In de jaren zeventig, na de Anjerrevolutie, nam de animo voor de marsen af, omdat men ze associeerde met het regime. Maar vanaf de tachtiger jaren tot vandaag, maken ze weer volop deel uit van de feesttraditie van Sint-Antonius. Vorig jaar vond de 86e editie plaats op de Avenida da Liberdade, waaraan 23 groepen deelnamen.

De feestversiering overdag. Het feest is ’s avonds. Foto Maja Kersten, juni 2017

Santos Populares

Sint-Antonius is een van de Santos Populares of volksheiligen. Hun naamdagen zijn op 13 juni (Sint-Antonius), 24 juni (Sint-Jan) en 29 juni (Sint-Petrus). Deze feesten luiden de zomer in en hebben meer een heidense dan een kerkelijke traditie. Gevierd wordt het begin van de zomer, de vruchtbaarheid van de gewassen die groeien en het fruit dat rijpt. Overal in het land vinden de feesten plaats in de openlucht. Straten zijn versierd met papieren bloemen, lampions en lantaarntjes. Zelfs de eenvoudigste straatjes veranderen in feestelijke boulevards. Op de grond liggen vers geplukte takken lavendel of munt. Als je eroverheen loopt, komen heerlijke geuren vrij. Gegrilde sardientjes en worstjes met een stukje brood, vormen het feestvoedsel. Die ruiken trouwens ook heel lekker.

Toen ik nog in Amsterdam woonde en en werkte en afhankelijk was van de schoolvakanties, lukte het nooit om de Santos Populares mee te maken. Gelukkig besteedt de Portugese televisie er volop aandacht aan. Weken van tevoren worden de bruidsparen voorgesteld en laat men de voorbereidingen en de repetities van de Marchas zien. Zo maakten we via de uitzendingen van RTP Internacional de festiviteiten een klein beetje mee. Mocht je geen Portugese televisie hebben en je kunt er niet bij zijn, bekijk dan hieronder de impressies die de gemeente Lissabon vorig jaar maakte.

Was Sint-Antonius een saaie boekengeleerde, of hield hij wel van een feestje? De overlevering vertelt het ons niet. Maar als hij vanuit de hemel omlaag kijkt, kan hij tevreden zijn. Want het is toch wel bijzonder dat zijn landgenoten hem, achthonderd jaar na zijn dood, nog niet zijn vergeten.


« Teruggekeerd verleden en een toekomst in de Alentejo
Portugees Zacht »

Categorie: Cultuur & Maatschappij Trefwoorden: cultuur, feest, geloof, geschiedenis, Lissabon, Sint-Antonius, volksgebruiken

Over Maja Kersten

Maja verhuisde in 2014 samen met haar partner van Amsterdam naar Tavira. Tot die tijd was ze werkzaam als docente Nederlands in het VMBO en het MBO. Ze schreef jarenlang voor het ledenblad van een volkstuinvereniging, meestal over tuingerelateerde onderwerpen, maar ook de column waarmee het blad opende. Nu schrijft ze voor Portugal Portal over natuur, cultuur, taal, eten en drinken en literatuur.

Lees Interacties

Reacties

  1. Hanneke Rijkelijkhuizen zegt

    4 juni 2019 om 09:09

    Leuk artikel! In het filmpje viel het me op dat de 5 (maar) bruidsparen niet echt jong waren en ook niet straalden van geluk. Ik meende ook te horen dat sommigen van hen al eerder getrouwd waren en bij deze gelegenheid hun huwelijksbeloftes weer bevestigen …. zouden ze echt nog alle bruiloftkosten en de huwelijksreis vergoed krijgen?

    Beantwoorden
    • Maja Kersten zegt

      4 juni 2019 om 13:29

      Beste Hanneke, dank voor je reactie. Het filmpje begint met de 5 bruidsparen die kozen voor een burgerlijk huwelijk. Later zie je de 11 bruidsparen die kozen voor een kerkelijke ceremonie. Eveneens uitgenodigd waren 8 paren die elkaar 50 jaar geleden het jawoord hadden gegeven en die in de gelegenheid werden gesteld hun belofte te hernieuwen. Sint-Antonius zorgt blijkbaar voor een stevige huwelijksbasis.

      In een achtergrondartikel las ik dat de gemiddelde leeftijd van de bruidsparen 29, 30 jaar is. Op de inschrijfformulieren wordt geen leeftijdsgrens gesteld. De eisen zijn: een van de huwelijkskandidaten moet in Lissabon wonen en alle papieren om te kunnen trouwen moeten in orde zijn. Jaarlijks melden zo’n 60 mensen zich aan, waarvan er 16 worden uitgekozen. Ik heb geen reden om te twijfelen of deze mensen echt alles krijgen aangeboden. Ze ‘verkopen’ zichzelf immers voor een (media)spektakel. Er wordt van ze verwacht dat ze twee maanden van tevoren deelnemen aan een intensieve voorbereiding, waaronder minstens 40 uur repetitie voor de TV-registratie.

      Beantwoorden
      • Johanna Rijkelijkhuizen zegt

        4 juni 2019 om 14:39

        Hi Maja

        Dankjewel voor je snelle reactie en uitleg!

        Groeten uit Pedrógão Pequeno

        Beantwoorden
  2. Ton Haak zegt

    9 juni 2019 om 14:25

    Aangezien ik door mijn ouders de naam Antonius werd toebedeeld, werd ik extra geraakt door jouw verhaal over de heilige wiens naam ik meesjouw. Nooit geweten dat ie van Portugese afkomst was. Als ik ooit nog eens in het huwelijk treed, ga ik dat beslist in Lissabon doen, op zijn en mijn naamdag. Dat scheelt dan ook lekker in de kosten, begrijp ik. Dank voor alle feestelijke informatie.

    Beantwoorden
  3. Olga en Antonio zegt

    10 juni 2019 om 17:07

    Wat leuk Maja, en de filmpjes zijn ook prachtig. Echt iets voor Antonio, hmmm.

    Groeten

    Olga

    Beantwoorden
  4. Maja Kersten zegt

    10 juni 2019 om 20:17

    Ton Haak, Olga en Antonio, Dank voor jullie reactie. Ik draag mijn stukje graag op aan alle Tons, Tony’s en Antonio’s!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Een man in pauskleding voor het beeld Cristo Rei in Lissabon
Een Portugese paus?
Lissabon, een metropool van mondiale culturen wordt muzikale smeltkroes
Toeristenbelasting in Portugal

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Beste Peter, Ik kan geen definitief advies geven, maar: 1. Thule is, geloof ik, een topmerk. Of het merk en…”
  • Peter van Diermen op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Hallo Henk, wij reizen door Europa met 2 fietsen op een vaste trekhaak. de drager van het merk Thule is…”
  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}