• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

TAP wordt alweer geprivatiseerd

Door Cees Groenewegen 2 reacties
Gepubliceerd op 4 november 2022

De Portugese regering wil vliegbedrijf TAP in 2023 privatiseren. Dat is niet voor het eerst, dat gebeurde zo’n tien jaar geleden ook al eens, maar die privatisering werd in 2015 teruggedraaid door de huidige premier António Costa. Waarom deze koerswijziging?

Costa heeft inmiddels geleerd dat TAP nooit winstgevend kan zijn zolang het onder de vleugels van de overheid opereert. De pandemie krijgt de schuld, maar ook vóór de pandemie kostte TAP al handenvol geld. Costa laat maar weer eens zien een hele praktische socialist te zijn. Stakingen worden gebroken als dat moet, en bedrijven worden geprivatiseerd nadat er onder overheidsvleugels duizenden ontslagen zijn gevallen. Een overheid is een slechte ondernemer, dat weten we al sinds het einde van de vorige eeuw. Ze denkt aan allerlei andere belangen dan geld en soms is dat goed, de discussie over de privatisering van de gezondheidszorg moet in Portugal nog beginnen. Maar een vliegbedrijf is toch geen eerste levensbehoefte? Daar moet je als overheid met je handen vanaf blijven.

Opstijgend vliegtuig van TAP
Foto Arpingstone/Wikimedia

Een luchtvaartmaatschappij is erg zichtbaar en houdt dus de gemoederen bezig. Bedenk daarbij dat de Portugese bevolking niet zo reislustig is als de Nederlandse of Vlaamse. Vakantie gaat voor de Portugees nog vaak naar Balkonia of Hintergarten. Zo’n ‘nationale trots’ als vliegbedrijf TAP wordt daardoor ervaren als een speledingetje van welgestelden en dus wordt in de krant regelmatig uitgerekend hoeveel TAP iedere Portugese belastingbetaler het afgelopen jaar kostte. Want verlies maken kan TAP, in afgelopen tien jaar maakte het bedrijf maar één jaar winst. In 2017 verdiende TAP 21 miljoen euro voor zijn aandeelhouders, maar in totaal leverden de afgelopen tien jaar €640 miljoen verlies op. Dat is €63 per Portugese resident, baby’s en bejaarden inbegrepen. Maar de kapitaalinjectie in verband met de pandemie is veel groter, maar liefst €3,2 miljard. Dat bedrag staat nog niet te boek als verlies, maar bij de privatisering wordt dat natuurlijk nooit terugontvangen. Overheden stellen nu eenmaal eisen bij de verkoop van bedrijven, en die ontslagverboden en plaatsgaranties hebben hun reflectie in de verkoopprijs. €3,2 miljard is nog eens €311 per Portugese resident. En de meesten daarvan hebben nog nooit in een vliegtuig van TAP gezeten.

TAP geldt in Portugal langzamerhand als het definitieve bewijs dat een overheid niet op een commerciële markt kan opereren. Het meest frappante voorbeeld is de binnenlandse verbinding Porto-Faro (550 kilometer) die jarenlang door TAP werd uitgevoerd. Zakenlieden konden ’s morgens vroeg heen vliegen en ’s avonds laat weer terug. TAP kreeg die dienst niet winstgevend en sloot hem. Ryanair dook in het gat en vliegt inmiddels al weer vele jaren deze verbinding. Ryanair kreeg gedurende de pandemie nauwelijks overheidssteun maar blijft gewoon Europa’s grootste luchtvaartmaatschappij. Zelfs oppersocialist Costa is er daardoor nu van overtuigd dat de overheid nu eenmaal geen goede ondernemer is. Beter TAP dus maar weer verkopen.

Portugal Portal schreef al eerder over TAP:
TAP – Take Another Plane? (2015)
Waar gaat het heen met TAP? (2016)

In 2001 ging de Belgische nationale luchtvaartmaatschappij Sabena failliet. Ook een vliegbedrijf dat vrijwel altijd verlies had geleden en waarvan de staat grootaandeelhouder was. Klik hier voor een lijst met literatuur over Sabena.

Bronnen:
https://eco.sapo.pt/2022/10/13/lider-do-psd-acusa-governo-de-desnorte-e-desleixo-na-privatizacao-da-tap/ (in het Portugees)
https://www.upinthesky.nl/2022/09/14/tap-te-koop/
https://visao.sapo.pt/atualidade/economia/2022-01-08-tap-sera-este-o-ultimo-apoio-do-estado-a-transportadora-aerea-nacional/ (in het Portugees)
https://poligrafo.sapo.pt/fact-check/tap-apresentou-prejuizos-em-nove-dos-ultimos-dez-anos (in het Portugees)


« Het godsgeschenk
Vliegschaamte »

Categorie: Algemeen, Cultuur & Maatschappij, Politiek, Reizen, Wonen & Werken Trefwoorden: Antonio Costa, TAP

Over Cees Groenewegen

Cees Groenewegen is auteur van het boek Portugal, stukje bij beetje. Hij werkte van 1997 tot 2010 in een aantal directiefuncties voor de Portugese Amorim-groep, woonde daardoor een aantal jaren in Porto en woont sinds 2010 in de Algarve. Door zijn werk én zijn Portugese vrouw is Cees inmiddels flink vergroeid met het land en hij zegt er nooit meer weg te willen. Cees is tegenwoordig vooral actief als schrijver en als basgitarist/zanger in een rockband, waarmee hij al ruim 350 concerten op Portugese bodem op zijn naam heeft staan. Schrijven is een passie van Cees, hij schreef tot 2010 veel persberichten en commerciële communicatie zelfstandig, en schreef in zijn vrije tijd voor muziektijdschriften. Cees is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal en sinds mei 2022 uitgever/eigenaar. In Portugal schrijft Cees over alles wat hem opvalt, aan het hart gaat en voor op de tong ligt. Zie ook https://ceesgroenewegen.com/.

Lees Interacties

Reacties

  1. Albert zegt

    5 november 2022 om 13:10

    Luchtvaartmaatschappijen horen geen staatsbedrijven te zijn, ze dienen geen nationaal belang aan burgers.
    1 Elektra, 1 gas, 1 water, 1 bank en 1 telefoonmaatschappij enz. dienen wel in handen van de staat te zijn om zo een vangnet te zijn tegen woekerwinsten van de private sector.

    Beantwoorden
  2. Gre zegt

    7 november 2022 om 10:21

    ik ben het er helemaal mee eens !

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Wereldbol met de naam Iberische Oceen er al in.
De Iberische Oceaan
man en kinderen huppelen hand in hand door de waterlijn op het strand in Portugal.
Kort maar krachtig juli 2024
chega propaganda
Portugese parlementsverkiezingen 2024

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Banner d.architects architectenbureau

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Portugal en de 5%-NAVO-verplichting: “De NAVO-norm wordt opgerekt. Hoeveel zijn alle NAVO-landen kwijt met deze nieuwe norm? Van 0,03 tot 55 miljard: Bekijk hier…”
  • Jako op De blauwe ekster: “Net weer terug van vakantie in Portugal. Op de camping in Freixal zaten er veel blauwe eksters. Heerlijk om die…”
  • bart blom op Animal Farm in de Serra: “Wij wonen al sinds 1995 in het midden van Portugal en hebben sindsdien steeds honden uit een dierenasiel gehad. De…”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 2): “🙏Bert.”
  • Geert Brabant op Maître Jacques en Portugal (deel 1): “Leuk om horen, Annie. Dankjewel.”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Contact
  • Imprint
  • Cookiebeleid

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023