• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Waar is mijn stoel?

Door Henk Eggens 8 reacties
Gepubliceerd op 23 oktober 2015 bijgewerkt op 19 augustus 2020

Ooit met de Intercidades trein gereisd? Je moet tevoren een kaartje kopen, online of aan het loket. Je stoelnummer en het nummer van je rijtuig staat er op vermeld. Als de trein aankomt moet je goed opletten: Het nummer van het treinstel kun je vinden als je je hoofd snel meebeweegt met de aanstormende trein. Vlak naast de deur kun je vaak het rijtuignummer ontwaren. Dan is het rennen naar jouw wagon.

reservering stoel
Reserveer je stoel online
CP kaartje
Op je kaartje staat het nummer van het rijtuig en van je stoel.

Maar dan? Eenmaal binnen in de trein begint het zoeken naar je stoel. Meestal met bagage aan de hand en op de rug (de Intercidades rijdt… tussen grote steden, dus grote afstanden, dus vaak bagage), en je kaartje in de mond of, in het gunstigste geval, tussen pink en vierde vinger. Je kijkt omhoog en dan begint de chaos!  Links? Nummer 16, 14, 27, 25 naast elkaar…. Nee daar zit mijn stoelnummer niet bij.

Rechts dan? 11, 12, 18, 21, 23? Ook niet! Zucht! Je kijkt om in verwarring.

Achter je staat een kleine stevige dame met grijs haar, zwarte kleren en twee zware plastic tassen in haar handen. Maar wat je vooral ziet is het iets schuine hoofd, de verwijtende blik in haar ogen. ‘Opschieten, joh!’ Achter haar drommen de andere treinreizigers ongeduldig naar voren.

Als je geluk hebt kom je onderweg niet andere vreemdelingen met koffers tegen, die aan de zelfde wanhoop ten prooi zijn gevallen, maar aan de andere kant van het treinstel zijn begonnen te zoeken.

IC stoelnummers
De nummers in een vreemde volgorde. Foto Henk Eggens

Patroon of logica?

Ikzelf kwam er na enige keren achter dat er een zeker patroon in de chaos bestaat: De tientallen lopen logisch op in het rijtuig: Eerst de tienen, dan twintigers, dertigers enzovoort. Maar binnen de blokken van acht stoelen in een tiental lopen de nummers op, springend van de ene kant van de trein naar de andere en terug.

Op het internet werd ik niet wijzer. Geklaag over de onlogische volgorde, maar geen uitleg over het waarom.

Dan maar naar het loket en de beambte van ons treinstation. “Senhor Carlos, kunt u me vertellen waarom?” Nee, dat kon hij niet. De nummering van de Intercidades bestaat al twintig jaar op de zelfde manier, zei hij. Ook de Alfa heeft hetzelfde nummerpatroon. Er moest wel een logica zijn. Maar hij en ik kwamen er niet uit.

Is er iemand onder de lezers die een uitleg heeft?

Verder klaag ik weinig over de kwaliteit van het reizen met de trein. Goed, een jaar lang reed de trein over de drie hoge bruggen bij Luso met een tergende snelheid van 5 kilometer per uur. Lagen de versplinterde bilzen verontrustend naast het spoor. Kwamen we consequent 30 minuten te laat aan. Maar het personeel is vriendelijk, de stoelen zijn comfortabel, de prijs is goed, zeker als je Senior bent. Wél rekening houden met vertraging. Dát is Portugal.

Mijn stoelnummer? Die kan ik nu langzamerhand gemakkelijk vinden.


« Van het kastje naar de muur
Rotterdamse havenscènes in Lissabon én Amsterdam »

Categorie: Natuur & Ontspanning Trefwoorden: CP, reizen, stoelnummers, trein

Over Henk Eggens

Henk Eggens leerde Portugal kennen toen hij in de ex-overzeese gebieden ging werken in de gezondheidszorg: Eerst in Cabinda, Angola, toen nét enkele maanden onafhankelijk geworden (1976-’78) en daarna in Guinee-Bissau (1980-’84). Daar kreeg hij een bijzonder inzicht in onderdelen van de Portugese cultuur en politiek. Sindsdien ging hij regelmatig met het gezin naar Portugal op vakantie, meest in een huurhuis bij de Rio Dão in het Viseu district. Voor werk ging hij jarenlang voor korte periodes naar veel landen in Afrika, Azië en Latijns-Amerika, bijvoorbeeld ook naar de Portugeessprekende landen Mozambique en Brazilië. Sinds 2013 verblijven ze veel in Santa Comba Dão, district Viseu; Henk is actieve pensionado, Maria de Jesus is consulente leprabestrijding. Veel tijd om Portugal en de Portugezen beter te leren kennen en te waarderen. Henk is sinds medio 2021 redacteur van Portugal Portal.

Lees Interacties

Reacties

  1. Arlette zegt

    25 oktober 2015 om 09:20

    Zo herkenbaar. Ik reis al jaren met de trein, en heb vele kilometers zitten bedenken wat de reden voor die bizarre nummering kon zijn.
    Antwoorden op mijn vraag:
    Sei lá!, boa pergunta! , via een man die wist dat dit uit de tijd was toen er nog coupé’s bestonden, tot een uitleg van een wiskunde student waarbij ik dacht dat hij het over de quantum theorie had…….
    In ieder geval zit er niet een simpele logica achter die IK kan begrijpen.
    Verder, een pluim voor de spoorwegen, comfortabel, snel, wifi, vriendelijk personeel en eigenlijk elke keer jammer dat ik uit moet stappen.
    Samen met de rede de expressos (en de tegenwoordige shuttle bus in Porto, in 20 minuten bij het vliegveld) heb ik weinig redenen om met de auto naar Coimbra, Lissabon of Porto te gaan.

    Beantwoorden
    • Henk Eggens zegt

      25 oktober 2015 om 22:38

      Dank, Arlette voor je reactie. Ik was gecharmeerd van de gedachte dat de Intercidade een moderne ‘ Occident Express’ is, waar de restanten van de coupés nog te bespeuren zijn.

      Beantwoorden
  2. Henk zegt

    25 oktober 2015 om 09:56

    Ik reis helaas nooit met de trein, maar begrijp van het nummering voorbeeld in het verhaal al helemaal niets laat staan in de trein. Naar mijn idee is LUGAR: 16 op het kaartje hetzelfde als NUMMER 16 in de tekst. Geen wonder.

    Beantwoorden
  3. HansFM zegt

    25 oktober 2015 om 18:04

    Als wiskundige én Portugalliefhebber voelde ik mij direct uitgedaagd door dit probleem, dat kunt u zich voorstellen. Er zit wel degelijk systematiek in de nummering, maar de logica ervan ontgaat mij nog (?). Ik kan hier niet reageren met een plaatje, dat zou mijn uitleg vereenvoudigen.
    Waar het op neerkomt is dat je de wagon in de breedterichting in blokken van acht moet verdelen. Binnen zo’n blok wordt elke keer eenzelfde tocht tussen de gemaakt. Je begint rechtsboven en dan …. Ik vind het opvallend dat dit zo werkt, er lijkt dus wel degelijk over nagedacht. Maar hoe? Geen idee.

    Beantwoorden
    • Henk Eggens zegt

      25 oktober 2015 om 22:32

      Dank, Hans, voor je uitleg en het delen van je verbazing over het onbegrijpelijke , speciaal als wiskundige. We gaan dit raadsel oplossen ?!

      Beantwoorden
  4. HansFM zegt

    26 oktober 2015 om 10:06

    Er wordt aan het raadsel gewerkt. Zie http://wp.me/p2JB0y-48w

    Beantwoorden
  5. jeanne zegt

    26 oktober 2015 om 17:26

    Inderdaad het gaat om blokken van 8 stoelen. Het aantal blokken is nooit meer dan tien, zodat de stoelnummers nooit boven de honderd uitkomen. ieder blok heeft exact dezelfde (verspringende) nummering. Vraag gewoon aan je (portugese ) medepassagier wat daarbij de systematiek is. niet bang zijn! Zij weet het anders keek ze je niet verwijtend aan. Bij het loket zitten de domme mensen.

    Beantwoorden
  6. Peter Hoogeweg zegt

    27 oktober 2015 om 22:33

    De nummering houdt in elk geval de geest scherp!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

Toeristenbelasting in Portugal
Sppoor van een schip in het water in de Straat van Magalhães in Chili.
Varen door de straat van Magalhães in 2024
Fietser Rene van Vrienden op de Fiets is helemaal van Nederland naar Portugal gefietst.
Vrienden op de Fiets – amigos na bicicleta

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Beste Peter, Ik kan geen definitief advies geven, maar: 1. Thule is, geloof ik, een topmerk. Of het merk en…”
  • Peter van Diermen op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Hallo Henk, wij reizen door Europa met 2 fietsen op een vaste trekhaak. de drager van het merk Thule is…”
  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}