• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Vlees noch vis

Door Lotte Akkerman 8 reacties
Gepubliceerd op 18 maart 2022

Vroeger aten Portugezen hoofdzakelijk vegetarische gerechten, alleen bij speciale gelegenheden kwamen er dierlijke producten op tafel. Nu wordt er vier keer zoveel vlees gegeten dan de aanbevolen hoeveelheid. Zeggen we ‘vlees noch vis’ dan bedoelen we iets negatiefs. Letterlijk genomen kun je het interpreteren als minachting voor plantaardig voedsel.

De consumptie van dierlijke producten wereldwijd is nog nooit zo hoog geweest als nu. Pedro Almeida, chef-kok van Midori (Sintra) zegt: “We hebben nooit geleerd om groenten te eten en omdat we amper vegetarisch eten, leren we het ook niet. Velen kunnen zich niet voorstellen dat de vegetarische keuken veel potentie heeft. Dat de meeste restaurants alleen belabberde vegetarische opties aanbieden, helpt ook niet echt.”

De belangrijkste drijfveer voor mensen om plantaardig te gaan eten, is de gezondheid, het welzijn van dieren en/of het milieu.

Creatief met groenten en/of creatief koken met groentes. Foto lensnmatter

Green Revolution 2021

Volgens de studie Green Revolution 2021 zijn zo’n 800.000 Portugezen overwegend flexitariërs. Zij eten dus af en toe vlees of vis. Er is een groeiend aantal vegetariërs, die nog wel producten als eieren, boter en melk consumeren en er zijn steeds meer mensen die kiezen voor een veganistisch dieet. Een derde van hen heeft de afgelopen 2 jaar de beslissing genomen om hun dieet te veranderen. De studie stelt tevens dat 1 op de 7 vrouwen en 1 op de 10 mannen plantaardig eet, dat 45% van de Portugezen gestopt is met het eten van rood vlees en dat 54% geen worst of vleeswaren meer consumeert. En toch vertonen de verkoopcijfers van rood vlees geen duidelijke daling.

De nachtmis, Missa do Galo, Rio de Janeiro. Foto Halleypo

Kerst

Vanaf de stad Porto verder naar het zuiden toe werd er op kerstavond gevast tot aan de mis om 24.00 uur. Maria de Lourdes Modesto, de specialist van de Portugese gastronomie, herinnert zich dat ze als jong kind eindelijk na de mis iets mocht eten. Op kerstdag was er dé lunch. In de Alentejo, waar zij toen woonde, betekende dat varkensvlees en soms kalkoen. Tegenwoordig is het diner op de kerstavond net zo belangrijk als de lunch op de 25e.

Minho

Daarentegen deed men in de Minho niet aan vasten. Er was ook geen mis om middernacht. Op kerstavond at men gekookte kabeljauw met kool, wortelen en aardappelen besprenkeld met olijfolie, ofwel gestoofde octopus, octopusrijst of andere vleesloze gerechten.

In de Minho – buiten de grote steden – is het in restaurants bijna niet te doen om vleesloos te eten. In de winkels. De aanvoer van vleesvervangers is de laatst jaren trouwens spectaculair toegenomen.

Plantaardig

Onze oudste voorouders voedden zich met fruit, bladeren en zaden en leefden in harmonie met de dieren. De aard van de mens was vredig. Het lijkt erop dat de vleesconsumptie pas laat op gang is gekomen. Aangenomen wordt dat de vroegere mens wel wat vlees at, maar dat het geen belangrijke rol speelde in het dieet. Geen enkele mensachtige heeft op grote schaal gejaagd voor de komst van gecontroleerd vuur.

De Grieken en Romeinen aten sober: brood, wijn en olie waren symbolen van waardige armoede, hard werken en eenvoudig leven in tegenstelling tot de decadentie van het Perzische rijk. Vlees stond voor vraatzucht en feesten. Op bepaalde tijden was de verkoop van vlees aan het publiek zelfs verboden.

Pythagoras

Tot in de 19e eeuw werden vegetariërs pythagoreeërs genoemd. Net als andere Griekse en Romeinse filosofen vond Pythagoras dat mensen geen vlees hoorden te eten. Hij geloofde namelijk in zielsverhuizing en dacht dat de ziel onsterfelijk was en na de dood in een ander lichaam terechtkwam. Dat kon een menselijk lichaam zijn, maar ook dat van een dier. Wie vlees at, liep dus het risico zijn overleden opa, vader of zelfs kind op zijn bord te krijgen. Bovendien beweerde Pythagoras dat hij verwant was met dieren en met ze kon praten.

Tijdens de Renaissance was er honger en vlees was een luxe. Het gedachtegoed van Pythagoras won opnieuw terrein in heel Europa. Leonardo da Vinci was vegetariër. We weten dat hij vogels in kooien kocht en ze losliet. Zijn medewerker Tommaso Masini doodde geen insecten en droeg alleen linnen kleding. Ook Thomas More voelt verwantschap met dieren.

Dit veranderde in de 17e eeuw met filosofen als René Descartes die geen enkel moreel probleem had met het eten van dieren of ze voor andere doeleinden (vivisectie) te gebruiken, omdat ze geen gevoel zouden hebben.

Foto Joseph Ritson

In 1802 publiceerde Joseph Ritson een essay over onthouding van dierlijk voedsel, als een morele plicht. In dat boek traceerde hij de historische oorsprong van het vegetarisme, kopieerde hij fragmenten uit vegetarische literatuur en citeerde hij een breed scala aan auteurs uit de meest uiteenlopende tijdperken, dat het plantendieet overal ter wereld met goede resultaten werd gepraktiseerd.

Vegetarisch

In 1911 werd in Portugal de Vegetarische Vereniging in Porto opgericht. Deze vereniging publiceerde het maandblad O Vegetariano. Recentelijk is er een groeiend verzet tegen intensieve vleesconsumptie gezien de daarmee gepaard gaande gezondheidsproblemen zoals gekkekoeienziekte, vogelgriep, listeria en salmonella.

Dierenbeschermingsorganisaties ontvangen meer sympathie voor hun wereldwijde acties. Naast ethische en gezondheidsredenen worden ook de ecologische redenen om geen dierlijke producten af te nemen duidelijker. De FAO concludeerde in 2006 dat vleesconsumptie een grotere impact heeft op klimaatverandering dan alle transportmiddelen ter wereld samen.

Groente- en fruitmarkt in Guimarães. Foto Halley Oliveira

De voordelen van vegetarisme zijn in alle culturen duidelijk gebleken en een dieet dat voornamelijk is gebaseerd op producten uit het plantenrijk heeft de menselijke bevolking miljoenen jaren in stand gehouden. Door de groeiende wereldbevolking wordt vegetarisme door velen beschouwd als een oplossing voor een aantal problemen.

Vegetarisme en humanisme lijken door de tijd nauw met elkaar verbonden te zijn geweest. Uiteraard zijn er uitzonderingen op de regel, zoals Hitler en zijn mede-nazi’s die vegetarisch waren en zich om het leed van dieren bekommerden.

Het restaurant Fava Tonko in Leça de Palmeira van Nuno Castro heeft de naam een van de beste vegetarische restaurants van Portugal te zijn. Op 12 december 2021 serveerde hij vegetarische maaltijden in zijn pop-uprestaurant Now or Never in Lissabon. ’t Was een gekkenhuis, die dag!

Vis

Vis is een goede voedingsbron omdat het rijk is aan eiwitten en omega 3. Dat laatste is een vetzuur dat hart- en vaatziekten tegengaat. Maar vissen, met name zoetwatervissen, kunnen besmet raken met verontreinigende stoffen, zoals PCB’s (persistente, giftige verontreinigende stoffen, (hormoonontregelaars). Zeevissen bevatten vaak methylkwik, dat in hoge doses giftig is voor het centrale menselijke zenuwstelsel. Het wordt daarom niet aangeraden om vaak vis te eten.

De landen waar de meeste vis gegeten wordt, zijn: Korea (78,5 kg per hoofd van de bevolking), Noorwegen (66,6 kg), Portugal (61,5 kg), Birma (59,9 kg), Maleisië (58,6 kg) en Japan (58 kg). In de Europese Unie zijn het de Portugezen die de meeste zeedieren eten met 61,5 kg per jaar per persoon! Mondiaal gezien is China de grootste consument van zeedieren (65 miljoen ton per jaar). De Europese Unie volgt met 13 miljoen ton. Andere grote consumenten zijn Japan (7,4 miljoen ton), Indonesië (7,3 miljoen ton) en de Verenigde Staten (7,1 miljoen ton).

Deze statistieken zijn rampzalig, omdat de toename van de consumptie in combinatie met de bevolkingsexplosie een onhoudbare druk op het zeeleven veroorzaakt.


« Peter over Portugal
De zwarte koningin, echt of mythe? »

Categorie: Cultuur & Maatschappij, Eten & Drinken, Volksgebruiken Trefwoorden: dierlijk eiwitten, flexitariër, Pythogoras, veganistisch, vegetarisch

Over Lotte Akkerman

Lotte Akkerman werkte ruim 35 jaar bij de diverse organisaties van de Verenigde Naties in Genève, Phnom Penh en Den Haag. Lotte studeerde Journalistiek. Daar verdiende ze haar brood nooit mee, wel schreef ze een trits aan verhalen, interviews en artikelen voor glossy’s en kranten. Voor Portugal Portal schrijft ze meestal over wat er te zien is, of wat zich afspeelt, in de Minho.

Lees Interacties

Reacties

  1. koos zegt

    20 maart 2022 om 08:39

    Mooi artikel. We gaan al bewust minder uit eten omdat er zoveel vlees wordt geserveerd.
    Heel vaak zeggen wij tegen elkaar de helft van de hoeveelheid vlees en meer groenten. Kleurt bovendien sierlijker op het bord.

    Beantwoorden
    • Nico Pols zegt

      20 maart 2022 om 14:24

      Hallo Koos,
      Gelukkig komen er steeds meer veg. restaurants, zeker in de grote steden en aan de kust.
      Kijk op bij de site (app) happy cow!
      Ciao, Nico

      Beantwoorden
  2. Pols zegt

    20 maart 2022 om 08:42

    Bedankt Lotte voor de info. Jammer dat ik hier niets lees over het verschrikkelijke ellendige ‘leven’ van het vee. Je kan dit wel onderzoeken bij Wakker Dier, Varkens in nood enz. Helaas wordt 90% van de uitbuiting, mishandeling enz. NIET gefilmd.
    Men wordt figuurlijk doodgegooid met reclames over vlees, zuivel en vis. Op tv in NL is er nu een propagandafilmpje van de veeboeren: slechts schone SCHIJN. Helaas geloven velen die reclame!
    Fijne dag nog,
    Vriendelijk groet
    N. Pols

    Beantwoorden
  3. Cornelis Slager zegt

    20 maart 2022 om 17:53

    1 En God zegende Noach en zijn zonen, en Hij zeide tot hen: Zijt vruchtbaar en vermenigvuldigt, en vervult de aarde!

    2 En uw vrees, en uw verschrikking zij over al het gedierte der aarde, en over al het gevogelte des hemels; in al wat zich op den aardbodem roert, en in alle vissen der zee; zij zijn in uw hand overgegeven.

    3 Al wat zich roert, dat levend is, zij u tot spijze; Ik heb het u al gegeven, gelijk het groene kruid.

    Genesis 9, verzen 1-3

    Beantwoorden
    • Nico Pols zegt

      21 maart 2022 om 05:19

      Dhr Slager, Amen! Maar dat geeft het mensdom NIET het recht om VEE te mishandelen of uit te buiten tot op het bot! Vroeger gaven? koeien 10 l melk, nu 30! liter. Kalveren worden direct bij de moeder weggehaald enz. Megastallen en bio-industrie: een grote schande voor de mensheid!
      Gr. Dhr Pols

      Beantwoorden
    • Petra zegt

      24 maart 2022 om 16:38

      Geachte meneer Slager,
      Vermenigvuldigen is geen machtsverheffen. Verder werd dit geschreven in een periode dat er hooguit 12 miljoen mensen op de aarde rondliepen en de gemiddelde leeftijd 30 jaar was. Verder kunnen we lang discussiëren over het waarheidsgehalte van dit boek. Dit artikel geeft alleen de mogelijkheden aan die we als mens hebben. Naast de verantwoordelijkheid die wij hebben over al het leven op onze mooie blauw-groene toverbal.

      Beantwoorden
  4. Adriana zegt

    20 maart 2022 om 18:02

    Ben het helemaal eens met Genesis .

    Beantwoorden
  5. Lotte Akkerman zegt

    20 maart 2022 om 18:10

    Iedereen moet vooral doen en denken wat hij zelf wil. Wat ik leuk vond aan deze blog was dat het eten van vlees pas iets van de “laatste tijd” is. En wat betreft Genesis, dat is lang geleden, we kunnen niet vasthouden aan wat er heel lang geleden gepredikt werd. De grootste les in het leven is accepteren dat tijden veranderen en meebewegen met nieuwe ontwikkelingen.

    Beantwoorden

Laat een antwoord achter aan Cornelis Slager Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

De Portugese horeca in
Arroz de feijão
Sopa de feijão verde

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Henk Eggens op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Beste Peter, Ik kan geen definitief advies geven, maar: 1. Thule is, geloof ik, een topmerk. Of het merk en…”
  • Peter van Diermen op Fietsen mee met de auto: wat mag?: “Hallo Henk, wij reizen door Europa met 2 fietsen op een vaste trekhaak. de drager van het merk Thule is…”
  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}