• Spring naar de hoofdnavigatie
  • Door naar de hoofd inhoud
  • Spring naar de eerste sidebar
  • Spring naar de voettekst
Logo Portugal Portal

Portugal Portal

Voor Portugalliefhebbers en -fanaten

  • Wonen & Werken
  • Natuur & Ontspanning
  • Eten & Drinken
  • Cultuur & Maatschappij

Van de Minho naar de Alentejo en terug

Door Lotte Akkerman 1 reactie
Gepubliceerd op 23 januari 2023

Verleden jaar om deze tijd togen we zuidwaarts. Eerst reden we door de Alto Alentejo, die gelijkenis vertoont met de Minho door het groen en graniet dat alom aanwezig is. Tegen de avond arriveerden we in Portalegre en in een volle, drukke eettent in een donker straatje aten we migas e sopa de tomate Alentejana. Die nacht sliepen we in een piepklein hotelbed, onder het wakend oog van de omnipresente José Régio.  

Maar nog voordat we Portalegre aandoen, doorkruisen we wondermooi Alentejoland. Vanuit de auto zie ik honderden kurkeiken, sommige lijken op vergroeide mijnwerkers in een wollen onderbroek of op duellerende tegenstanders. Kijkend naar de kurkeiken droom ik weg naar een dansuitvoering van choreograaf en danser Benjamin Millepied.

Deze kurkeik is ziek en blijkt een tumor te hebben. Wist jij dat bomen tumoren hebben. Kurkeik is prachtig Portugees nationaal erfgoed.
Kurkeik met tumor. Foto Roburq
Ook deze kurkeik is inspirerend, als ik naar deze boom kijk vraag ik me van alles af en zet je tot nadenken en laat je wegdromen
Een oud baasje. Foto Alvesgaspar
Wat zijn kurkeiken toch prachtig om te zien, ze zijn enorm expressief en als je naar ze kijkt komen er honderden gedachten in je op
Modern ballet. Foto Marco Rooth

Zouden we kunnen aarden in de Alentejo, denk ik, als we door dorpjes als Crato, Alter do Chão, Nisa en Arronches rijden. Waarschijnlijk niet. Het is te ver van de oceaan, zonder het ruime sop heel dichtbij te weten, niet op een middag even kort naar de onmetelijke watermassa te kunnen turen, zou ik waarschijnlijk wegzinken in somberte. Wat deed José Régio daar al die tijd zover verwijderd van zijn geboortegrond Vila do Conde? Hij was als docent meer dan dertig jaar verbonden aan de enige middelbare school van Portalegre.

Cântico negro

Régio (1901 – 1969) maakte in 1925 zijn literaire debuut, met de publicatie van Poemas de Deus e do Diabo, waarbij hij voor het eerst het pseudoniem José Régio (zijn echte naam is José Maria dos Reis Pereira) gebruikte. Hij studeerde (dode) Romaanse talen aan de Universiteit van Coimbra en combineerde zijn schrijver- en dichterschap met lesgeven. Hij was een van de belangrijkere dragers van de moderne Portugese literatuur, ook door zijn directeurschap van ‘Presença’ de baanbrekende culturele publicatie in het Portugal van de 20ste eeuw.

Het huis in Portalegre waarin José Régio dertig jaar lang woonde en werkte als docent, schrijver en dichter
Waar woonde José Régio al die jaren in Portalegre? Foto Carlafonseca

Zonder Régio zou er geen cântico negro zijn.

Cântico negro

Luister naar de woorden uitgesproken door de Braziliaanse Maria Bethânia. De cântico negro wordt beschouwd als een manifestgedicht. Deze wordt vaak gepresenteerd in de vorm van een pamflet, of als inleiding op een nieuw tijdschrift. Het manifestgedicht is een begeleidend geschrift van een nieuwe beweging in de literatuur. Religie is een terugkerend thema bij José Régio. In de cântico negro gaat het over de relatie tussen God (het groteske) en de Duivel (het sublieme) een eenheid, maar ook twee figuren, die voortdurend in beweging zijn.

‘Maar ik, die nooit begin of eindig, werd geboren uit de liefde van God en de Duivel.‘

Verzamelwoede

Toen hij begon te werken als leraar op het lyceum in Portalegre huurde hij een kleine kamer in een bijgebouw van het voormalige klooster van São Brás, waarvan nu alleen het kapelletje nog bestaat. Door zijn verzameldrang had hij snel meer ruimte nog en ging hij andere plekken in het bijgebouw huren totdat alles aan hem verhuurd was. Later schonk hij de gehele collectie aan de gemeente op voorwaarde dat ze deze zouden exposeren in dezelfde ruimte die niet veranderd mocht worden.

In Portalegre staat het Huis-Museum José Régio waarin het resultaat is te aanschouwen van zijn voorliefde voor antiek en verzamelen. De collectie is verdeeld over zeventien tentoonstellingszalen. Régio was van kindsbeen af een verzamelaar. Hij zei dat het door zijn grootvader kwam. Zijn opa had zijn passie van het samenbrengen van mooie voorwerpen op zijn kleinzoon overgebracht. Die ‘verzamelwoede’ begon in de Minho, maar de collectie breidde zich met name uit in de Alentejo. De regio bood veel moois en al snel verspreidde zich het nieuws dat er een leraar was die van oude dingen hield en ze opkocht. Het begon als een hobby en veranderde in een verslaving. Kopen, verkopen en ruilen: tin, koper, stoffen, keramiek, smeedijzeren gereedschappen en andere rariteiten van Alentejo-ambachten – brood- en cakebakkers en objecten van hoorn. Ook is er een indrukwekkende religieuze kunstcollectie met Christussen uit hout in de meest uiteenlopende presentaties en voorstellingen.

Presença

Het literaire tijdschrift Presença, opgericht in 1927, was een revolutionaire Portugese publicatie, die aandrong op transitie naar een modernistische beweging in de kunst en literatuur die een oproep doet aan de verbeeldingskracht van de kunstenaar. Of om het heel plastisch te zeggen, dat een kunstenaar, zonder geest, alleen maar dode woorden en een vergankelijke literatuur produceert. Dit inspireert Manoel de Oliveira tot het maken van een documentaire The paintings of my brother Julio.

Het tijdschrift Presença is een baanbrekend litteraire tijdschrift in het Portugal van Salazar.
Foto Pmss2005

José Régio is de directeur van dit kritisch-culturele pamflet, dat de opvolger is van het tijdschrift Orpheu (opgericht door Fernando Pessoa, Almada Negreiros en Mário de Sá-Carneiro). De eerste Presença begint met het artikel ‘Literatura Livresca e Literatura Viva’ van José Régio. Eigenlijk is het zijn doctrine: een goed literair werk hoeft niet per se een politiek, ideologisch, moreel of esthetisch doel te dienen. Een van de voorwaarden voor een superieur werk is dat het de persoonlijkheid van de auteur toont, zegt Régio. Het is geen opsomming van zijn of haar verbeelding, gevoeligheid of scherpzinnigheid, maar een soort van collectieve loftuiting: een praktische beschrijving van de intieme- en menselijke kant van de kunstenaar. De kunstenaar is succesvol als hij of zij verder gaat dan zinnen of gedachten die beperkt zijn in tijd en ruimte. Anders gezegd: de schrijver heeft aan zijn missie voldaan als haar of zijn karakters van een ‘gesluierde’ persoonlijkheid veranderen in mensen die dezelfde eigenschappen hebben als wij allemaal.

Hij ergert zich aan auteurs die zich verstoppen door woorden op te schrijven die van de geest zijn losgekoppeld. Een opmerkelijk aspect van Presença is het sterke evangelische karakter. Levende literatuur is universeel en tijdloos, dus spiritueel, zegt Régio. Hij bekritiseert schrijvers die zich op een bepaald punt in hun loopbaan beginnen te herhalen, wat duidt op een beperktheid; genotzucht; vermoeidheid; of vroegrijpe ouderdom.

Zoals we weten werd tijdens de Estado Novo de vrijheid van meningsuiting ten zeerste beperkt, vandaar ook dat een tijdschrift als Presença in de behoefte voorzag om de grondleggers van het modernismo português een stem te geven. In het tijdschrift Presença werden artikelen over baanbrekende overtuigingen gepubliceerd. Helaas was het alfabetiseringsniveau in het Portugal van die tijd uiterst laag zodat weinig mensen in aanraking kwamen met verfrissende opvattingen binnen deze nieuwe stroming.

José Régio. Vila do Conde. Foto Joseolgon

Vila do Conde

José Régio had ook een huis in Vila do Conde. Hij erfde het huis van zijn vader en woonde er vanaf zijn pensioen tot aan zijn dood. De slaapkamer, zijn studeerkamer, de woonkamer en de tuin zijn nog steeds dezelfde als toen. Tegenwoordig herbergt dit onderkomen eveneens een enorme hoeveelheid beeldhouwwerken, schilderijen, aardewerk, meubels, metalen en textiel, die hij gedurende zijn leven verzamelde.


« Portugese bijdragen aan het Rotterdam Filmfestival 2023
Krasse k(n)arren »

Categorie: Boeken, Cultuur & Maatschappij, Eten & Drinken, Kunst, Politiek, Taal, Wonen & Werken Trefwoorden: Benjamin Millepied, cântico negro, collectie, kurkeik, Presença, Vila do Conde

Over Lotte Akkerman

Lotte Akkerman werkte ruim 35 jaar bij de diverse organisaties van de Verenigde Naties in Genève, Phnom Penh en Den Haag. Lotte studeerde Journalistiek. Daar verdiende ze haar brood nooit mee, wel schreef ze een trits aan verhalen, interviews en artikelen voor glossy’s en kranten. Voor Portugal Portal schrijft ze meestal over wat er te zien is, of wat zich afspeelt, in de Minho.

Lees Interacties

Reacties

  1. jos peters zegt

    29 januari 2023 om 18:28

    Een prachtig artikel! Bedankt voor het delen!

    Beantwoorden

Geef een reactie Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

Ook leuk om te lezen

De beschermde kurkeik
Onze Marcelo ontvangt een eredoctoraat
Photo by Fré Sonneveld on Unsplash
Een dag zonder stroom

Primaire Sidebar

Zoek je iets?

Kenters

Wil je Portugal Portal volgen?

Kies voor de nieuwsbrief, voor follow.it of voor sociale media

Kies hier

Onze sponsoren

Bekijk de sponsoren

Trefwoorden

Alentejo Algarve Aveiro Beiras boeken boekrecensie Coimbra column Corona cultuur dieren economie emigratie emigreren fado feest gastronomie geloof geschiedenis kunst land Lissabon literatuur milieu muziek natuur natuurpark Noord-Portugal overwinteren Porto Portugal recept reizen steden taal taalweetjes toerisme traditie Trás-os-Montes vakantie verbouwen volksgebruiken wandelen werken wijn

Recente reacties

  • Leni Vermeiren op Een Vlaming in Portugal: “Dag Ann Wat een toffe reactie..ik lees het nu pas Ik herinner me jou nog goed.. een hele geïnteresseerde leerling”
  • Mariska Roos op Een dag zonder stroom: “Fijn al deze informatie en het zal ons helpen bij een volgende stroomstoring. Wij hadden ons ook niet ècht goed…”
  • Mariska Roos op De Portugese taal: “Hallo David, Onze leraar woont in de Beiras net als wij, bovendien heeft hij een lange wachtlijst. In Lissabon zit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Interessant verhaal Cees, en nog wel door een tegeltableau op Madeira! Wat goed van je om die Pauzengeschiedenis dan uit…”
  • Els op Een Portugese paus?: “Weer een interessant verhaal wat mij volledig onbekend was Cees! Jij bent mooi de geschiedenis weer ingedoken, dit keer zelfs…”

Footer

  • Home
  • Over Portugal Portal
  • Alle artikelen
  • De schrijvers van Portugal Portal
  • Privacy
  • Cookie policy
  • Contact

Wil je Portugal Portal volgen?

Dat kan op drie manieren!

Kies hier

Portugal Portal

Meer informatie over Portugal Portal

mailportugalportal@gmail.com

  • E-mail
  • Facebook
  • Instagram

© 2025 Copyright Portugal Portal 2023

Beheer cookie toestemming
Om deze website goed te laten werken, te optimaliseren en personaliseren en content van social media te kunnen tonen worden cookies geplaatst.
Functioneel Altijd actief
The technical storage or access is strictly necessary for the legitimate purpose of enabling the use of a specific service explicitly requested by the subscriber or user, or for the sole purpose of carrying out the transmission of a communication over an electronic communications network.
Preferences
The technical storage or access is necessary for the legitimate purpose of storing preferences that are not requested by the subscriber or user.
Statistieken
The technical storage or access that is used exclusively for statistical purposes. The technical storage or access that is used exclusively for anonymous statistical purposes. Without a subpoena, voluntary compliance on the part of your Internet Service Provider, or additional records from a third party, information stored or retrieved for this purpose alone cannot usually be used to identify you.
Marketing
The technical storage or access is required to create user profiles to send advertising, or to track the user on a website or across several websites for similar marketing purposes.
Beheer opties Beheer diensten Beheer {vendor_count} leveranciers Lees meer over deze doeleinden
Zelf instellen
{title} {title} {title}